Köpa fiskekajak! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa fiskekajak!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpa fiskekajak!

    Ska köpa mig en eventuellt två fiskekajaker!
    Jag vill flugfiska och köra vanlig traditionell spinning/jiggning. Det jag undrar över är behöver man kunna stå upp när man flugfiskar? Känns inte som att det är nödvändigt? (Har precis köpt all utrustning och skall prova på inom kort). Kör nog någon seriös guidad kurs direkt

    Vad vill jag ha? Som jag nämnde tidigare skall jag flugfiska/jigga eventuellt spinn/trolling.
    Kajaken skall ha spöhållare (gädda, abborre, flugspö minimum). Ekolod är inget måste då jag inte använder det, men får gärna finnas plats att montera i framtiden. Självklart bör det finnas någonstans att ställa fiskeväskor (eventuellt enstaka lådor i värsta fall). Just nu använder jag mig av en big ass BFT väska för gäddfisket och den lilla modellen för abborrfisket. Kommer behöva skaffa något till flugfisket också (ge gärna tips på väska/askar) bör inte kosta över 3,000. Självklart kommer inte alla dessa väskor att få plats men det bör finnas plats för något... utöver det så vet jag inte vad jag vill ha. Om man vill stå upp så kostar kajakerna flera tusen mer, men det är väl inte nödvändigt eller vad säger ni som flugfiskar? När jag kör vanligt spinnfiske så har jag absolut inget behov av det iallafall.

    Tror att jag lägger mig på 12,000 som absolut max. Vill inte betala mer än det (INKLUSIVE ALLT) alltså frakt, spöhållare eller annat som man kanske behöver skaffa "extra", hittat en ny "Manta Ray Angler 11" från Nativesweden för 11,000. Dock så har jag sett någon modell från... kan det ha varit emotion något? På blocket för runt 6,000. Dock så verkar de försvunnit!

    Tack på förhand, hoppas på lite vettig feedback!
    Förövrigt så är jag 190/75kg vet inte om det spelar någon roll, har tyvärr inget mått på benen Tror inte att jag nämnde att jag aldrig paddlat tidigare men man behöver väl ingen "Silja line" för det? Får väl åka ut själv utan utrustning första gången
    Currently using:
    Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
    with - Dragon Ultima FD820i

    Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
    with - Okuma Trio 30

    Vision Extreme #5
    with - Loop Multi 3/6 light

  • #2
    blup lyfter denna tråd. Då även jag har bestämt mig för att testa detta.

    var precis inne som du Hawelk på Manta Ray 11 angler. Dröm maskinen är ju helt klart en Hobie tyvärr kan dom inte backa.

    Kommentera


    • #3
      En sån här får du ny för 10.000 kr ex. motor.

      Skall du sitta trängas i en kajak och får ryggskott?





      Du sitter fiskar som en kung.

      Säljs av mojoboats.se

      Kommentera


      • #4
        Fan va stek men jag tror nog att jag ska välta runt i sjöar till att börja med när jag tröttnat så kommer jag att fixa en båt OM det händer... kanske blir en kajak i 20-30k klassen istället, vem vet! Ska köpa två stycken och se hur de är till att börja med

        MVH
        Currently using:
        Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
        with - Dragon Ultima FD820i

        Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
        with - Okuma Trio 30

        Vision Extreme #5
        with - Loop Multi 3/6 light

        Kommentera


        • #5
          Någon som vet om det är lätt att välta? Ta Manta Ray Angler t.ex... dem är nästan som surfbrädor i botten? Känns som att det skall mycket till innan man kapsejsar? Men vad vet jag... aldrig provat någon kajak Ska bli rätt kul iallafall... kan ju återkomma senare när man eventuellt har skaffat något eller provat
          Currently using:
          Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
          with - Dragon Ultima FD820i

          Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
          with - Okuma Trio 30

          Vision Extreme #5
          with - Loop Multi 3/6 light

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
            En sån här får du ny för 10.000 kr ex. motor.

            Skall du sitta trängas i en kajak och får ryggskott?


            Du sitter fiskar som en kung.

            Säljs av mojoboats.se
            Fel bilder?
            Annars får du gärna länka till denna båten!

            Kommentera


            • #7
              Hej på er !

              Då jag själv vet hur knöligt det kan vara att hitta mha. sökfunktionen och då jag inte vet om ni sett de kajaktrådar som florerat så kan jag tipsa om följande.

              Gå in på avancerad sökning och skriv ordet "kajakfiske" i rutan "tagg" så finner ni massor av trådar som enbart handlar om kajaker och fiske samt allt där omkring som transport, förvaring mm mm.

              Ang. frågan om det är lätt att välta: beror på vilken kajak du har.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #8
                Jag har en ocean kayak prowler big game som jag köpte av en finsk firma navitek tror jag att dom hette, jag vet inte om dom har några längre för det var något strul med den skandinaviska importören (dom hade inga då heller på sin hemsida men jag ringde dom och kollade och då hade dom flera modeller).
                ,jag betalade strax under 9000:- inklusive frakt.
                Det enda som jag har kompleterat med är en liten dragge samt att jag har satt dit 2st extra spöhållare för trolling.

                Jag har också köpt en elmotor samt batteri till den men detta är inget som är nödvändigt över huvudtaget, jag har bara använt min vid ett fåtal gånger men det är riktigt skönt att glida runt helt tyst och bonntrolla lite men detta är inget som är nödvändigt att ha.
                Jag har också ett litet portabelt ekolod men även det är det mycket sällan jag använder.
                Anledningen till att jag inte använder tillbehören så ofta är att den riktigt stora fördelen med kajak är enkelheten när man skall komma ut och med elmotor batteri ekolod mm så är det inte så snabbt och enkelt, men ibland är det skönt att montera på allt och känna sig som en amerikansk offshore kajakist.

                Jag flugfiskar både efter havsöring och gädda sittande och det funkar kanon, längden på kasten blir lite kortare men man sitter ju ute i vattnet så det spelar lite mindre roll.
                Känslan att få fisk från kajak med flugspö är det inte mycket som slår.
                Mvh Ronnie

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Hej på er !

                  Då jag själv vet hur knöligt det kan vara att hitta mha. sökfunktionen och då jag inte vet om ni sett de kajaktrådar som florerat så kan jag tipsa om följande.

                  Gå in på avancerad sökning och skriv ordet "kajakfiske" i rutan "tagg" så finner ni massor av trådar som enbart handlar om kajaker och fiske samt allt där omkring som transport, förvaring mm mm.

                  Ang. frågan om det är lätt att välta: beror på vilken kajak du har.
                  Tack för tipsen, jag sökte dock efter fiskekajak kanske därför jag inte fick "rätt" resultat, kajakfiske är nog lämpligare jag får testa och se om jag hittar något
                  Currently using:
                  Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
                  with - Dragon Ultima FD820i

                  Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
                  with - Okuma Trio 30

                  Vision Extreme #5
                  with - Loop Multi 3/6 light

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
                    Jag har en ocean kayak prowler big game som jag köpte av en finsk firma navitek tror jag att dom hette, jag vet inte om dom har några längre för det var något strul med den skandinaviska importören (dom hade inga då heller på sin hemsida men jag ringde dom och kollade och då hade dom flera modeller).
                    ,jag betalade strax under 9000:- inklusive frakt.
                    Det enda som jag har kompleterat med är en liten dragge samt att jag har satt dit 2st extra spöhållare för trolling.

                    Jag har också köpt en elmotor samt batteri till den men detta är inget som är nödvändigt över huvudtaget, jag har bara använt min vid ett fåtal gånger men det är riktigt skönt att glida runt helt tyst och bonntrolla lite men detta är inget som är nödvändigt att ha.
                    Jag har också ett litet portabelt ekolod men även det är det mycket sällan jag använder.
                    Anledningen till att jag inte använder tillbehören så ofta är att den riktigt stora fördelen med kajak är enkelheten när man skall komma ut och med elmotor batteri ekolod mm så är det inte så snabbt och enkelt, men ibland är det skönt att montera på allt och känna sig som en amerikansk offshore kajakist.

                    Jag flugfiskar både efter havsöring och gädda sittande och det funkar kanon, längden på kasten blir lite kortare men man sitter ju ute i vattnet så det spelar lite mindre roll.
                    Känslan att få fisk från kajak med flugspö är det inte mycket som slår.
                    Mvh Ronnie
                    TACK för grymt svar! kul att höra, jo jag tänker nog som dig, fördelen med dem är smidigheten. Känns inte som att man behöver all utrustning men det KAN vara kul ibland kommer nog skaffa mig ekolod, vattentät mobilhållare, stativ till GoPron och annat lullull när man fått tag i nästa kajak

                    Förövrigt så har jag köpt första kajaken som är tänk till den som följer med och fiskar då jag helst inte åker ut själv i början! Har inte testat att fiska från kajak ännu, köpte den här under förmiddagen idag.
                    Den kostar lite under 7,000 ny och det finns två spöhållare bakom (hål för spöt) sen är det 2st drickhållare (hål) och inte så mycket mer... vattentät förvaring fram och nät bak. Funkar nog till sambon
                    Click image for larger version

Name:	NTpuS8f.jpg
Views:	1
Size:	813,7 KB
ID:	1774868

                    Har planerat att skaffa någon "värre" modell. Eventuellt en Emotion men det lutar nog mot någon större från Nativesweden. Har absolut ingen lust att bränna 13,000 kr på en ny. Kommer att köpa begagnad om det dyker upp någon inom kort... får hoppas på det. Annars blir det tyvärr en ny för nästa helg får inte myrorna plats i byxorna. Inatt blir det fula regnbågar, annars hade jag nog provat att paddla lite!

                    Med vänlig hälsning.
                    Senast ändrad av Hawelka; 2014-07-26, 18:27.
                    Currently using:
                    Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
                    with - Dragon Ultima FD820i

                    Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
                    with - Okuma Trio 30

                    Vision Extreme #5
                    with - Loop Multi 3/6 light

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 991 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X