Renovera Crescent 425 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera Crescent 425

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Tack för alla råd! Trevligt att flera tar sig tid och svarar på mina frågor =)

Jag har bestämt mig för att köra matta, efter era råd och jag kommer att skippa epoxy vid lagningarna.

Har spenderat förmiddagen med att slipa insidan av båten. Jag kommer inte att kunna fixa utsidan förren i vår och då kommer jag se om det går att laga de gelcoat skador som finns eller om det blir att slipa ner hela utsidan ochså och lägga på epoxy primer (?) i flera lager.
    Click image for larger version

Name:	IMAG0658.jpg
Views:	1
Size:	258,8 KB
ID:	1775289

En fråga till om lagningen. Eftersom det rör sig om ett hål som är smalt och avlångt ska jag klippa till flera remsor och peta ner dem i springan tillsammans med polyestern. När jag har kollat på youtube om hur man lagar hål i skrovet är ju hålen oftast runda och man ska börja med en större bit och sedan lägga i mindre och mindre bitar (varvat med polyester). Ska jag göra samma sak med min skada?

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Förstår att du lägger ner jobb på den båten. Är ju ett av dom bästa skrov som finns i den båtlängden som är planande. Nån rodd får du nog lägga på hyllan. Om du inte har armar som hävstänger. Du kan inte gett många kronor för den båten. Annars blir det ett dyrt projekt i förhållande till en likvärdig. Eftersom dom båtarna konstigt nog är billiga. Sålde min Crescent 416 med ruff i kalas skick för 4000 kr. Båt marknaden är död just för tillfället. Köparens marknad just nu. Slå till alla som skall köpa båt.
      Tyvärr gav jag alldeles för mycket pengar för båten då jag inte visste så mycket om båtar vid köpet. Något jag snabbt fått/håller på att lära mig (den hårda vägen). Sen kommer det kosta mig mer att renovera än att köpa en ny men å andra sidan lär jag mig massor och det är ett trevligt projekt samt att jag vet att båten är i bra skick. =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
        Jag frågar nu för att upplysa mej själv och inte ifrågasätta dej Byggarn.
        Om en ska laga ett hål o tejpa eller dylikt bakom. Finns det inte risk att det deformeras lite av värmen som det väl blir när materialet härdar om en lägger många lager? Har för mej jag läst/sett/hört något om detta.
        aldrig varit med om att det blir så varmt med så tunna lager....däremot kan det ibland hända om man lyckas till 100% med
        inblandningen av härdare att det härdar så fort i burken efter ett tag att det t.om ryker om det och den inte går att hålla i pga värmen...men nu pratar vi om poly 3-5 cm upp i burken...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Samael Visa inlägg
          Hej!

Tack för alla råd! Trevligt att flera tar sig tid och svarar på mina frågor =)

Jag har bestämt mig för att köra matta, efter era råd och jag kommer att skippa epoxy vid lagningarna.

Har spenderat förmiddagen med att slipa insidan av båten. Jag kommer inte att kunna fixa utsidan förren i vår och då kommer jag se om det går att laga de gelcoat skador som finns eller om det blir att slipa ner hela utsidan ochså och lägga på epoxy primer (?) i flera lager.
          [ATTACH=CONFIG]71780[/ATTACH]

En fråga till om lagningen. Eftersom det rör sig om ett hål som är smalt och avlångt ska jag klippa till flera remsor och peta ner dem i springan tillsammans med polyestern. När jag har kollat på youtube om hur man lagar hål i skrovet är ju hålen oftast runda och man ska börja med en större bit och sedan lägga i mindre och mindre bitar (varvat med polyester). Ska jag göra samma sak med min skada?
          peta ner lite i sågspåret du,det skadar inte....sedan brukar jag faktiskt börja med mindre bitar och jobba mig uppåt, inte tvärtom....med det är väl hugget som stucket kanske...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för svaret Byggarn. =) Blir nog en tur till Biltema i morgon och köpa lite glasfiber ect.

Kommentera

Hur har det gått?

Kommentera

Hej

Ser att trådarna felaktigt rekommenderar poly istället för epoxy vid rep av skrov.
                Du skall alltid använda epoxy om du har hål i skrovet. Slipa ner en yta som är minst 12ggr
                tjockleken på skrovet vinklat ner mot hålet runtom. Börja med en mindre väv för att sedan
                bygga upp lager för lager till du nått rätt tjocklek.
                Det är så att du skall aldrig reparera med poly och i synerhet inte på äldre båtar då den nya
                polyn inte binder ihop bra med gammal. Epoxy gör den superstark.
                Gör som de sa lägg en bit gladplast eller liknande på utsidan som du tejpar över så epoxyn inte
                biter fast i gladplasten. Är det större hål får man bita i det sura äpplet och slipa från båda sidor.
                Fördelen är att det blir extra starkt då väven limmas ihop från båda sidor.
                Aktespegeln gör du från insidan. Gör rent insidan av yterlagret. Limmar dit en ny akterspegel med
                förtjockad epoxy. Limmar tillbaka innerplasten på samma sätt. Slipar och förstärker skarvarna som tidigare, minst 12ggr tjockleken. Själv byte jag akterspegeln i min 21 fotare och valde att göra en helt ny insida helt i epoxy.
                Finns nackdelar och fördelar med epoxy men det är kanon att jobba med. Nackdelen är att det är giftigt och man ska absolut inte få det på huden då epoxymolekyler är mindre än vattenmolekyler och det därför har möjligheten att träng in genom cellmembranen. Däremot är det därför epoxy är 100% vattentätt medans vatten så småningom tränger in genom polymolekyler om man inte ser till att skydda båten. Polybåtar = inte undhållsfria som folk i allmänhet tror.
                Fördelen att det inte luktar som poly.

Lycka till!

Kommentera

japp, och sedan är man hänvisad till epoxy till eventuellt efterkommande arbeten med...och glöm gelcoatspacklet om epoxy används, det fäster inte ordentligt på epoxyn....men lagningen blir starkare med epoxy,ingen tvekan om det...
                  det råder alltid delade meningar om det mesta om hur man skall gå tillväga så är det bara och till sist är det upp till utövare i alla fall hur han skall göra och har han lyssnat på tillräckligt många så står han där som åsnan mellan två hötappar i alla fall
                  när han skall till...

Kommentera

Ja men vad ska man med gelcoat till när du lagt epoxyn?????
                    Den används i första han just för att polyn enbart är 99% vattentät. Eller för att du vill ha en yta som du vill kunna finslipa och polera upp lätt.
                    Dessutom att inte gelcoat fäster i epoxyn är nys, slipa bort vaxytan som bildats och gör det inom 9 dygn så nyper det fast lika bra om man vill lägga gelcoat.
                    Enda nackdelen är väl priset, det absolut positivaste lukten.

Kommentera

fourwinns, det är ganska konstig det du skriver att man inte skall laga med Poly? jag har då lagat massor med skador och renoverat hela båtar med just poly och det fäster hur bra som helst på gamla båtar, min Fjordling som renoveras är från -68 och nog biter det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 002 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49