Renovera Crescent 425 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera Crescent 425

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Renovera Crescent 425

    Hej!

    Jag har nyligen köpt en Crescent 425 som jag tänkt/blivit tvungen att renovera under hösten/vintern/våren.
    Gubben som sålde båten till mig hade målat och gjort den "fin" men när jag kommit hem med båten upptäckte jag flera saker som fick mig att bli misstänksam gällande båten egentliga skick. Tyvärr hade gubben kletat i sikaflex i alla sprickor och målat över.
    Click image for larger version

Name:	IMAG0639.jpg
Views:	1
Size:	280,7 KB
ID:	1833354

    Jag har kapat ur alla tofter och durken då allt trä i båten var helt ruttet och jag har även hittat ett hål i skrovet
    ,under vattenlinjen, som jag upptäckte när jag höll på att ta bort gammalt skräp (lera/sand och vatten!) som fanns under durken.

    Jag har läst och kollat på lite trådar här, om olika båt renoverings projekt och fått mycket tips och idéer och jag funderar på att höja durken så att jag får ett plant "golv" i båten (Byggarn hade gjort så, om jag inte minns fel).

    Jag är dock inte så hemma på båtar (min första båt) och jag funderar på om det gör båten väldigt ostabil?
    Sen funderar jag även på om man inte måste förstärka upp under durken, med någon form av bottenstockar (heter det så?) då "golvet" kommer att "hänga fritt" i större utsträckning än vad den gjort original.

    Så här såg båten ut för en vecka sedan. Jag har kommit lite längre och håller på att slipa bort all färg invändigt samt all gammal dålig/löst liggande glasfibermatta som fanns under durken.
    Click image for larger version

Name:	IMAG0650.jpg
Views:	1
Size:	963,3 KB
ID:	1833353

  • #2
    Om den är så risig som du säger bör du nog kolla upp akterspegeln. Stor risk att även den är murken.

    Kommentera


    • #3
      Att göra durken plan går alldeles utmärkt och gör inte båten mer instabil. Nästan tvärtom eftersom den (lilla) extra vikten hamnar långt ner i båten, dvs en låg tyngdpunkt.
      Placera gärna några tvärgående balkar under durken. Nu beror det lite på hur du tänkt "inreda" båten också t.ex. stolar, om mittoften ska sparas osv.
      Det styr lite vart förstärkningarna ska placeras.
      //Micke

      Kommentera


      • #4
        Kul! Gärna upp med bilder allteftersom. Håller själv på med en likadan båt och har också rivit ut allt och precis plastat nya durken. Vi har körde 45x45reglar var 30-45cm under plyfan som utgör durken.

        Kommentera


        • #5
          Träben: Jo då jag har kollat på akterspegeln och den är inte i något vidare skick den heller. Jag misstänker att förra ägaren har höjt akterspegeln då de använt en motor med lång rigg. Jag planerar att byta ut akterspegel (ska kolla om jag kan hitta lite björkplyfa till detta) efter att jag lagt i en ny durk och platstat fast denna. Detta för att få lite styrsel i skrovet innan jag börjar såga i akterspegeln.

          tre S: Tack för informationen =) Jag är inte helt hundra på hur jag ska inreda än. Jag vill kunna ro båten vid lite flötestrollning som om jag skulle råka ut för ett motorhaveri. Samtidigt vill jag ha lite ytor så den kan hända att jag bygger en "sittbräda" (mittoften) som jag kan ta bort när jag inte tänker ro.

          Här en skiss över hur jag tänkt att det ev kommer att se ut.
          Click image for larger version

Name:	IMAG0654.jpg
Views:	1
Size:	251,7 KB
ID:	1775278

          Kommentera


          • #6
            Jag har några frågor som det är någon som kan ta sig tid att svara på dessa vore det vänligt.

            1. Jag lyckades kapa för långt när jag kapade ur durken och har därmed gett mig själv lite extra jobb i form av ett 30-40 cm långt hål i skrovet att laga

            Jag funderar på om det går bra att laga med glasfiber och polyester på insidan och sedan laga från utsidan med epoxy? Jag har båten på en båtkärra och har inga möjligheter att vända på den i nuläget för att kunna laga från andra hållet. Eller är det lika bra att göra hela lagningen med epoxy och går det lika bra att laga från insidan i så fall?

            Jag kan tillägga att jag har slipat upp ca 10 cm längst hela skadan så att det blir en liten lutning in mot hålet i skrovet på insidan men behöver jag göra detta även på utsidan om jag lagar inifrån?

            2. När man har sågat klart plywoodskivan som ska bli durken lägger ni först på ett lager polyester och låter det torka och sedan ett lager med glasfiberväv och polyester igen?

            3. Ska man använda glasfiber väv eller matta till lagningen?

            /John
            Senast ändrad av Samael; 2014-08-29, 11:31.

            Kommentera


            • #7
              Förstår att du lägger ner jobb på den båten. Är ju ett av dom bästa skrov som finns i den båtlängden som är planande. Nån rodd får du nog lägga på hyllan. Om du inte har armar som hävstänger. Du kan inte gett många kronor för den båten. Annars blir det ett dyrt projekt i förhållande till en likvärdig. Eftersom dom båtarna konstigt nog är billiga. Sålde min Crescent 416 med ruff i kalas skick för 4000 kr. Båt marknaden är död just för tillfället. Köparens marknad just nu. Slå till alla som skall köpa båt.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

              Kommentera


              • #8
                Shit happens. Har gjort det själv.....flera gånger.
                Det är perfekt att laga en sån skada inifrån eftersom det kräver så mycket mindre efterarbete. Håll dig till polyester genom hela bygget. Att blanda in epoxi krånglar bara till det och kan vänta tills du ska måla om du vill använda epoxiprimer där.
                Om du har möjlighet: Tejpa fast en bit mjölkkartong eller nåt liknande på utsidan av skadan innan du börjar lagningen.
                Då blir det minimalt med efterarbete utifrån.

                Menar du undersidan av plyfan nu?
                Då kan man göra som man vill, antingen låta det torka eller lägga allt vått i vått. Tänk bara på att plyfan suger en del så snåla inte.

                Du ska använda matta. Det ska tydligen funka med väv också men det är mest avsett för epoxi.
                http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...ermatta-30508/
                Ett exempel om du handlar på Biltema.
                //Micke

                Kommentera


                • #9
                  1+3 sätt en silvertape på utsidan och slipa insidan och bygg upp med matta och polyester,fasa utsidan lite och tryck dit lite gelcoatspackel....svårare är det inte...som Mikael sa, blanda inte in epoxy, kan ställa till det senare då poly inte fäster på epoxy...

                  2 jobbar helst vått i vått, tar för lång tid att låta det torka mellan samt att det kräver rengöring/slipning mellan lagren....
                  plastar undersidan av plyfan klar på ett par bockar, monterar den i båten och plastar sedan ovansidan i båten...en del väljer att göra bägge sidor på bockarna för att sedan bara plasta fast hela härligheten i båten....en smaksak...

                  matta eller väv...till lagningen matta...en del hävdar att väven ger mer vridstyvhet vid uppbyggnad på distansmaterialet än mattan, samtidigt är den dyrare och fan så "trådig" att hålla på med....runt inner och ytterhörn är den dock mer lättarbetad än matta är...men tycker nog själv att mattan är ngt lite trevligare/lättare att jobba med som helhet...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

                    2 jobbar helst vått i vått, tar för lång tid att låta det torka mellan samt att det kräver rengöring/slipning mellan lagren....
                    Jag frågar nu för att upplysa mej själv och inte ifrågasätta dej Byggarn.
                    Om en ska laga ett hål o tejpa eller dylikt bakom. Finns det inte risk att det deformeras lite av värmen som det väl blir när materialet härdar om en lägger många lager? Har för mej jag läst/sett/hört något om detta.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 990 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X