Det där med mattor i båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det där med mattor i båten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    la in teak laminat i min båt,inte blev båten bättre,MEN snyggare.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      varför har man mattor inne i kåken?

      jo, de blir jävligt mysigt och fint.
      Det är inte lika ofta det regnar, slabbas med fiskblod och pissas i öskar inne i mitt hus som i min båt. Det går säkert att få rent även i en klädd båt men det verkar faan inte optimalt. Elegant, det kan jag hålla med om, och just nu väldigt inne. Min gissning är att sportfiskebåtar om tio år inte kommer att vara pälsiga.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        Det är inte lika ofta det regnar, slabbas med fiskblod och pissas i öskar inne i mitt hus som i min båt. Det går säkert att få rent även i en klädd båt men det verkar faan inte optimalt. Elegant, det kan jag hålla med om, och just nu väldigt inne. Min gissning är att sportfiskebåtar om tio år inte kommer att vara pälsiga.
        Köpte min första båt med matta 1990. Har idag 24 år senare en båt med matta. Skulle bli väldigt förvånad om jag inte har matta i båten 2024...

        Kommentera


        • #14
          Jag la klinkers i min båt och till helgen ska jag lägga el parkett i stuvarna! Sen skulle de vara just att ha något att sitta på, funderar på att slänga in en hörnsoffa från Ikea!

          Tycker de blitt lite spårat i den här världen vad det gäller fiskeprylar, allt ska va så hypat att nästan själva fisket blir sekundärt.
          Kan dock hålla med om att det kan vara ganska mysigt med matta när man tillbringar större delen av fritiden i båten, praktiskt i en alubåt dessutom. Kan ju dock undra lite över andrahandsvärdet på dessa båtar när dom börjar "ruttna bort"

          /Jazze

          Kommentera


          • #15
            Jag har byggt om inredningen i min aluminiumbåt med plyfa och matta. Mitt svar på frågan får väl i första hand bli "för att det är enkelt och billigt". Hade gärna byggt upphöjd durk/kastdäck i riktig durkplåt och aluminium, men eftersom plåten är snordyr i jämförelse och då det är lättarbetat med de verktyg som krävs för konstruktion av matta och trä är det lättaste alternativet. Mattan fungerar bra, och är förhållandevis lätt att få till snyggt, men visst hade det varit trevligt med det riktigt grova stuket med durkplåt som tål ett tredje världskrig i båten.
            "Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"

            Kommentera


            • #16
              min far hade enbart träbåtar,för att få dom täta lade han in trasmattor,spolade med vatten så mattorna var blöta, sedan blev båtarna täta.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
                Jag la klinkers i min båt och till helgen ska jag lägga el parkett i stuvarna! Sen skulle de vara just att ha något att sitta på, funderar på att slänga in en hörnsoffa från Ikea!


                Kan ju dock undra lite över andrahandsvärdet på dessa båtar när dom börjar "ruttna bort"

                /Jazze
                Har samma tvivel om akterspeglarna på plastbåtar. Låter skumt att ett material som sägs ta hundratals år att brytas ned, plötsligt ruttnar på ett par år när det används i en båt. Erat tjafs om metallytans förträfflighet framför mattan påminner mig om när Ryssarna skulle ta emot ett fartyg som ingick i det sk krigsskadeståndet, och klagade på att bastulavarna inte dög då de var av Aspträ. Så de insisterade på att de skulle vara av metall i stället, för metall är ju mycket hållbarare än sketet trä. De fick givetvis sin vilja fram, men efteråt skulle visst bastulavarna vara gjorda av Aspträ igen av någon anledning.
                .

                Kommentera


                • #18
                  Så om man ska sammanfatta läget brutalt kortfattat hittills:
                  Fördelar:
                  *det blir snyggt
                  *kaffefläckar ser ut som bajsfläckar

                  Spekulation: Det kan vara möjligt att fiska från båt utan matta, men detta är högst osäkert och inte att rekommendera.

                  Alternativ: Klinkers kan också fungera. En hörnsoffa kan göra susen för fisket på riktigt.

                  ...okej...
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Kattman
                    Kastdäck, heltäcknings matta, mjuka stolar, stereo, mugghållare.

                    Har jag missat något MÅSTE?

                    - Tre ekolod minst om man har mer än ett spö
                    - Spöhållare i någon rymdspace titan speciallegering utprovat av Nasa på Mars
                    - Minimum två var för sig olika navigeringssysstem
                    - Fiskavlivarklubba. Den absolut enda som duger tillverkas av en blind och döv skotte på 92 år.
                    - Minst tre framdrivningssystem av båten. Fisken spottar direkt om det kommer någon fattiglapp med tex bara en tvitaktare och går genast i ide. Dömt att misslyckas.

                    Men har men dessa verkligt basmässiga inventarier i båten kan man försöka gå ut på en lite mindre insjö, endast i bra väder förstås, och jigga lite aborre eller ev meta en stund.
                    __________________________________________________ _____________________________

                    Covfefe

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Kattman
                      Kastdäck, heltäcknings matta, mjuka stolar, stereo, mugghållare.

                      Har jag missat något MÅSTE?
                      Var är grejerna med snitsiga jänkarnamn? En båt utan sånt är ju ett hopplöst fall!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 547 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 987 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X