Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sigfuss
    replied
    Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
    186cm är jag. Nja jag tycker de funkar bra, visst lite mer ostabil än den vanliga jula stolen men man blir van. Får 10/10 från mig

Jag snor nog den där idén rakt av tror jag, vad är det för stag du har fäst den med och hur säkrar du den i kajaken, är det skruv och mutter bara eller?

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Jag kör liknande (tvärgående ALUprofil i framkant på stolen och fäster hela skiten med 4spännremmar bara så det är enkelt att ta av/sätta dit varje gång jag är ut, vilket är i det närmaste dagligen) fast jag har kört med Julas båtstol (så ännu högre då) och är 191cm (191.5 om man ska va petig ) det är definitivt betydligt mer instabilt, men, har funkat än så länge för min del.
    Långt bättre iaf än att sitta där nere och bli blöt, samt, mycket mer utrymme för benen (inte för att det var ett problem ändå egentligen konstigt nog men, nu äre sen ändringen betydligt mycket mer utrymme såklart).

Har kvar lösningen med den där usla jula-sitsen för kajak+den "dynan" (tjock frigolit jag skar till+nåt sittunderlag) jag använde för att palla upp det med och hålla mig "torr" tidigare för "utifall att" det skulle vara allt för kaozigt väder nån gång, men, det var nog mest bara i början som jag tänkte att det skulle användas nånsin igen, nu vetefan, har varit ute i minst lika stormigt väder som med den där första sitsen jag körde med sen dess, I början kändes det dock jävligt tveksamt med båtstolslösningen när det blåste mycket

mvh/peter

Lämna en kommentar:

• johanbergqvist
    replied
    186cm är jag. Nja jag tycker de funkar bra, visst lite mer ostabil än den vanliga jula stolen men man blir van. Får 10/10 från mig

Lämna en kommentar:

• Sigfuss
    replied
    [ATTACH=CONFIG]96383[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96384[/ATTACH]
    Hoppas detta hjälper dig. Tror du ska söka på kontorsstolar, 299kr tror ja det står att den kostar men då är det med fötter också. Man kan köpa separat då blev det runt hundingen om jag inte minns fel. Aa det är nog Skålberg. Som du ser på bilderna så är det bara skruva fast den eller av. Jag tar också av den när jag har den på biltaket. Perfekt med hålad sits!

En fråga bara, hur lång är du? Jag är själv 191cm så jag är rädd att det blir lite högt och instabilt med stolen sådär...hur funkar det för dig?

Lämna en kommentar:

• johanbergqvist
    replied
    Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
    Jag testade med två fendrar först. Det fungerade och gav bra stabilitet, men de var svåra att surra stadigt. De kunde inte glida av med de rörde sig hela tiden. Eftersom stabiliteten ändå var bra så satsade jag på att köpa en ny flottör. Hade redan en sedan tidigare.

Ska försöka fixa bilder...
    Click image for larger version

Name:	21476220_10213782034362359_6498265_n.jpg
Views:	1
Size:	80,2 KB
ID:	1785496Click image for larger version

Name:	21476182_10213782034322358_677314924_n.jpg
Size:	91,7 KB
ID:	1785497
    Så tänkte jag ha det och sätta fast stången på träbrädan. Sen tänkte jag köpa fendrar o sätta under på något sätt. Men vet inte ännu hur jag ska fästa dem i stången, hur gjorde du? är längden på stången bra? hur vet jag hur djupt jag ska ha fendrarna ungefär?
    Senast ändrad av johanbergqvist; 2017-09-09, 14:35.

Lämna en kommentar:

• johanbergqvist
    replied
    Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
    Har du lust att utveckla? Modell? Hittar inte på IKEA:s hemsida. Bilder på fäste osv?
    Edit: Det måste vara Skålberg http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...06/#/S19023600
    Måste göra den löstagbar isf eftersom jag kör den uppåner på takräcket...
    Smart med hålad sits, samlar inte så mycket vatten.
    Click image for larger version

Name:	21476332_10213782034122353_1916458219_n.jpg
Size:	51,8 KB
ID:	1785494Click image for larger version

Name:	21552906_10213782034282357_1429600709_n.jpg
Size:	48,2 KB
ID:	1785495
    Hoppas detta hjälper dig. Tror du ska söka på kontorsstolar, 299kr tror ja det står att den kostar men då är det med fötter också. Man kan köpa separat då blev det runt hundingen om jag inte minns fel. Aa det är nog Skålberg. Som du ser på bilderna så är det bara skruva fast den eller av. Jag tar också av den när jag har den på biltaket. Perfekt med hålad sits!

Lämna en kommentar:

• widetrak
    replied
    Den är från Ikea, har för mig det kosta runt 99:-. Fungerar riktigt bra! plus i kanten får man även förvaringsutrymme under till med.
    Har du lust att utveckla? Modell? Hittar inte på IKEA:s hemsida. Bilder på fäste osv?
    Edit: Det måste vara Skålberg http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...06/#/S19023600
    Måste göra den löstagbar isf eftersom jag kör den uppåner på takräcket...
    Smart med hålad sits, samlar inte så mycket vatten.
    Senast ändrad av widetrak; 2017-09-08, 19:09.

Lämna en kommentar:

• markusf
    replied
    Jag testade med två fendrar först. Det fungerade och gav bra stabilitet, men de var svåra att surra stadigt. De kunde inte glida av med de rörde sig hela tiden. Eftersom stabiliteten ändå var bra så satsade jag på att köpa en ny flottör. Hade redan en sedan tidigare.

Ska försöka fixa bilder...

Lämna en kommentar:

• johanbergqvist
    replied
    Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
    Jag funderade på såna, men valde bort dom med tanke på vassa krokar och att de är uppblåsbara. Istället har jag tagit två paddelflottörer i skumplast och fäster dom på en enkel delbar paddel. När jag paddlar har jag dom på däcket och när jag fiskar sätter jag ihop paddeln och fäster den tvärs kajaken bakom sittbrunnen med ett gummispännband och med en paddelflottör på varje paddelblad.

http://www.beli.se/kajaker/tillbehor/paddelflottor
    Låter intressant! Kan du fixa bilder? Frågan är om man inte kan använda Fendrar på något sätt hehe.
    Senast ändrad av johanbergqvist; 2017-09-08, 13:23.

Lämna en kommentar:

• johanbergqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Vad är det för stol du satt dit? Den ser smutt ut.
    Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
    Vad är det för stol du har?
    Den är från Ikea, har för mig det kosta runt 99:-. Fungerar riktigt bra! plus i kanten får man även förvaringsutrymme under till med.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
10 svar
16 015 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Classe69  
Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49