sit-in eller sit-on-top kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sit-in eller sit-on-top kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sit-in eller sit-on-top kajak

De flesta som fiskar med fiskekajaker verkar ha valt SOT-kajaker. (rätta mig om jag har fel)
    Själv har jag haft en havskajak i många år som jag försöker fiska med ibland. Fungerar rätt bra, men jag är sugen på att skaffa en lite mindre och smidigare fiskekajak med bl.a. spöhållare. Jag är dock mest sugen på en sit-in kajak. Misstänker att jag sitter mer skyddat i en sån, eftersom jag mest fiskar i havet på västkusten. Vågorna här sköljer snart över en kajak. Den jag har sneglat mest på är en Pelican Angler, men det finns ju flera modeller:

https://www.youtube.com/watch?v=wy29HpaO3SI (Pelican Intrepid 100x Angler)

https://www.youtube.com/watch?v=T1djH8cu16A (Perception Fishing Kayak)

https://www.youtube.com/watch?v=1WTMjdEfMoc (Sun Dolphin Excurision 10 ss fishing kayak)

Jag har alltså inte testat en SOT-kajak, men är nyfiken på varför det är så övervägande del som väljer det istället för en sit-in. Lyssnar gärna in erfarenheter och övervägningar från er som redan valt.

Jag kör sitontop. Dels för att jag ställer mig upp och fiskar ibland men också för att det blir bekvämare ( om än något mer ostabilt ) att komma upp en bit när man sitter ned långa fisketurer och kan anpassa benen efter behov.

Angående höga vågor. jag har paddlat min Cuda 12 i höga vågor många gånger där det stänkt/sköljt in stora mängder vatten från fören in i mittkonsolen men jag ser inte det som ett problem då vattnet snabbt rinner ut från dräneringshålen

Med det sagt så behöver såklart en Sit-in kajak inte vara en sämre fiskekajak för det. Spontant tycker jag kanske att du borde satsa på en lite längre kajak om du fiskar på västkusten oavsett om det är en sit-in eller sitontop kajak du väljer. Kanske skulle stealth kajak vara något för dig om du redan är en van havskajakpaddlare? Visst prislappen sticker ju iväg men till syftet verkar den kajaken toppen.

Kommentera

Stelth-kajaken såg ju maffig ut!

Ser dock inte stadigare ut än min havskajak (Prijon Seayak) så det fungerar nog mer som inspiration till att fiska med den. Så det var kul!

En mindre fiskekajak kanske jag ändå kommer att mer ha i mindre vatten och sjöar, så då faller ju egentligen argumentet med vågor. Som dessutom SOT-kajaker inte har problem med heller. Och en SOT verkar ju ha stor arbetsyta jämfört med en sit-in. Är det kanske det som är den stora skillnaden, vid sidan om att man kan stå stadigt i många SOT?

Kommentera

Håller absolut med Cudan om att en längre kajak är att föredra.

Kommentera

Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg

En mindre fiskekajak kanske jag ändå kommer att mer ha i mindre vatten och sjöar, så då faller ju egentligen argumentet med vågor. Som dessutom SOT-kajaker inte har problem med heller. Och en SOT verkar ju ha stor arbetsyta jämfört med en sit-in. Är det kanske det som är den stora skillnaden, vid sidan om att man kan stå stadigt i många SOT?
          Har du kikat något på Jackson Kraken 13.5 eller kanske Ocean Trident 13? Där har du nog ett bra mellanting mellan att ha en kajak som är hanterbar vid transport och som nog funkar likabra i mindre vatten och sjöar som på västkusten.

Jag älskar den flexibiliteten min Cuda 12 och dess mittenkonsol ger mig. Jag har två spårskenor där jag kan flytta spöhållare/ekolod etc efter behov och inuti ett stort fack där både fiskedrag, mobil, plånbok och billnycklar ligger tryggt oavsett väder.

Kommentera

Min Intrepid är mycket trevlig. Lätt att paddla, man sitter hur skönt som helst och går utmärkt att fiska från.
            Jämfört med den andra så är den ju sjukt enkel att paddla runt med.
            Kör med ekolod och skit där med och det är inga problem.

Stolen är på flera sätt även mer bekväm än SOT. Man sitter verkligen bra där.

Går också att stå upp i den om man är korkad eller har bra balans
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag är mest ute efter en liten smidig kajak. Behöver jag en lång (nåja, allting är relativt), så har jag ju min Seayak. Ett par spöhållare och ett par flottörer på den så fungerar den ju fint egentligen.

Men de små kajakerna har sin tjusning, och jag har följt tråden om Jula-kajaken med intresse men tycker ändå att en sit-in är intressantare. Kanske för att jag kommer från kajakhållet. En paddlare som börjat fiska kanske tänker annorlunda än en fiskare som börjat paddla, vad vet jag...

De små, både sit-in och SOT är ju lätta att ta på biltaket, lätta att att bära fram till vattnet och några av dem framför allt billiga (prisvärda?).

Kommentera

För mig personligen så känns en sit-in klaustrofobisk men inser också fördelarna en sit-in måste ge med en betydligt lägre tyngdpunkt än de flesta sitontop-kajaker. Jula Kajaken är nog en toppen instegskajak men misstänker att du blir förmodligen mer nöjd i längden med t exen Pelican Intruder. Du bor ju inte så långt ifrån tjörn där kajaktiv har verksamhet. Dra dit en dag och testa alla kajaker du får så blir nog ett beslut lättare. En annan kajak du som van paddlare kanske kan kika på är feelfree dagon? Den är ju inte allt för lång ( 430 cm ) och väger inte bly, 32 kilo inklusive stolen.

Kommentera

Som Cuda tipsa om. Åk till Kajaktiv på Tjörn och prova. Jag köpte min Feelfree lure 11. 5 där. Väldigt trevliga och super fint att testa kajaker där.

Kommentera

Det blir nog Tjörn och Kajaktiv under året...

Tack för tips och tankar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup