Gammal motor på gammal båt - renovera eller köpa ny? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal motor på gammal båt - renovera eller köpa ny?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gammal motor på gammal båt - renovera eller köpa ny?

    Hej,

    Jag har en gammal Flipper 570 HT från 1976-8 med en Yamaha 70hk från 1987(har jag för mig att det stod när jag sökte på registreringsnumret på den). Båten är i relativt bra skick, alltså utan skador på skrov eller dyligt, men motorn börjar kännas rätt knackig. Den är rätt törstig och drar någonstans kring 1,5L/nm, dessutom är den duktig på att avge mycket avgaser. Till det kan tilläggas att den kan "hacka" till under acceleration. Jag är fullständigt obegåvad när det kommer till motorer men jag antar att man skulle behöva byta tändstift och skruva till förgasare? En fullständig service skulle nog också vara på sin plats då detta säkerligen inte har gjorts på något år (köpte båten med motor förra sommaren).

    Frågan ett: Är det ens värt att bekosta en fullständig service på en sådan motor? Vet någon hur mycket detta skulle kunna kosta och hur pass mycket detta skulle förbättra prestanda och livslängden på motorn?

    Fråga två: Är det värt att börja spara pengar till att köpa en sprillans ny eller en lättare begagnad och koppla på? Ponera att det hela slutar med att jag vill sälja av alltsammans inom, säg, fem år, kommer det då vara svårsålt att sälja dessa tillsammans eller kan jag räkna med en ordentlig värdeminskning?

    Eventuella tips och idéer tas tacksamt emot. Trevlig helg och skitfiske på er.

  • #2
    1: Ja det är definitivt värt det. En 2takt kräver inget i översyn. nya stift, rengöring förg. ny impeller, bränslefilter nån tusing eller 2. Nu är ju den motorn 30 år så den sjunger på sista verserna. Men med tanke på att den ändå går och lite småfix för några tusen kan vara värt det. Alternativet nu motor för 75000 ränta på kapitalet+avskrivning (värdeminskning) så kostar den dig runt 5tusen om år, kanske mer. så en service för 2 tusen och åk ett år till eller 2 har du sparat några tusen. Det som ändå skulle kunna motivera att skrota den är miljöaspekten om du nu har den prioriteringen eller att du är storförbrukare alltså med gångtider på 100 tim eller mer. då kan nyaffär tjänas in i soppabesparing. Men dom flesta båtar har gångtider runt 30-60 tim om år och runt 500 lit soppa. 20 fulla dunkar. Ny motor kanske drar drygt hälften ca 1L/nm vilket spar dig då ca.1500:- om år i soppa vilket ska ställas mot räntekostnad och värdeminskning på en ny.

    2.Båtar kan alltid vara svårsålda beroende på objekt och tid. Nytt är lättare att sälja men det innebär inte att du gör mindre förlust bara att det är lättare. Köper du ny motor nu så kommer ekipaget definitivt att vara mer lättsålt om 4-5 år. Men då tror jag inte att du får mer än 50% av motorns nypris + vad båten värderas till. Så nya motorer har mer värdeminskning. den du har nu är ju värd noll i princip så den kan du inte göra mer förlust på än du redan gjort. Säg att du köper ny för 75000. höjer båtpriset med 40000 om 5 år. förlust på motoraffären blir 35000 på 5 år = 7000 :- / år i värdeminskning. Det är ungefär så båtmarknaden ser ut med viss marginal upp å ner beroende på hur eftertraktat just det objektet är den tid du vill sälja. Båtmarknaden är väldigt trendkänsligt, vissa år ska all ha styrpulpet vilket höjer priserna, andra år är 4 takt trendigt, stora motorer hör fart, osv osv.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      på miljösidan kan man utan vidare addera miljön ombord också....mindre avgaser mindre oljud....i min värld är detta värt en hel del...för att inte tala om en
      mer lättstartad motor som inte ger en massa "blueshine" i varenda vik man lägger till i...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Helt enig med byggarn. Gamla tvåtaktare borde skrotas med tanke på hur mycket oförbränt bränsle de spyr rätt ut i sjön, men oavsett, jag väljer modern 4-takt av exakt de anledningar skriver. Det får kosta extra. Sen är den absolut viktigaste aspekten att kunna lita på att motorn startar. Det är en viktig säkerhetsaspekt och en motor som strular förstör fiskedagen.

        Kommentera


        • #5
          Tack för råden Exxet, jag bokade en tid hos Yamaha center i Järfälla den 22:a för en genomgång, hoppas inte det drar iväg för mycket i pris. Var ute igår och körde säkert 20 distans, motorn gick som en klocka hela dagen så jag tycker ju att det borde vara möjligt att klämma ur något år till ur den så att jag kan spara ihop pengar till en ny.

          Kommentera


          • #6
            Nya stift, ny impeller, byte av drevoljan och lite rundsmörjning så är det bara att köra sedan.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
            26 svar
            13 550 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Klant84
            av Klant84
             
            Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
            20 svar
            1 991 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Amiala
            av Amiala
             
            Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
            2 svar
            284 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
            34 svar
            4 211 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
            2 svar
            347 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Eino
            av Eino
             
            Arbetar...
            X