Pris på Silver fox med skönhetsfläckar??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pris på Silver fox med skönhetsfläckar???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Pris på Silver fox med skönhetsfläckar???

    Någon som kan hjälpa mig att sätta ett lagom pris på min båt, då jag har planer på en större.

    Båten är en Silver Fox 470 mod -00 , med en Mercury 50hk 4-takt mod -00.

    Efter en koll på blocket så ser dom "fina" ut att ligga mellan 100-120 tkr.

    Men nu är det så att ägaren innan mig använde den som bruksbåt, och har inte varit så snäll när han lagt till.

    Fören är intryckt en del, den har rätt mycket repor, och större och mindre bucklor på borden, dock så är den fin under.

    invändig är den fin, ser ut som en använd 00a men inga skador.

    motorn är nyrenoverad, med nytt motorblock, planad topp, inslipade ventiler, nya packningar, mm.

    Utvändigt några repor på locket, samt en del färgsläpp på plasten till riggen.

    1 år gammal propp

    Vad kan vara lagom pris för denna?
    Jerkbait är en dyr sjukdom...


    www.BrunnbergLures.se

  • #2
    Du får räkna med ett ordentligt avbräck för både motor och båt. En renoverad motor av det nyare slaget drar ner på massor av kulor. Vem renoverade, och papper på jobbet. En renomerad verkstad eller nån typ Anders Cykel och Sport i Göinge. Är det jobbet gjort av en ej auktoriserad utombordar verkstad. Blir det inte så mycket klirr. Båtens skick drar helt klart ner en dröse tusingar. För egen del skulle jag forskat i det jag skriver. När du kan ge besked om mina frågor. Då kan det bli lättare att värdera. Annars är det ju omöjligt. Men räkna hur som helst på långt under på dom priser du tittat på.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #3
      motorn är nyrenoverad, med nytt motorblock, planad topp, inslipade ventiler, nya packningar, mm.
      00a Mercury bästa reklam för Yamaha jag sett ta inte illa upp bara mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #4
        Renoveringen gjorde jag, förra hösten -05.

        När jag var ute och körde så började den låta illa och jag körde då hem och kollade.

        Problemet var att vatten blandades med oljan, och eftersom jag har jobbat mycket med motorer både på jobbet och fritiden, så valde jag att riva själv för då vet jag att allt blir ordentligt gjort.

        När jag rev så upptäckte jag en defekt från gjutningen av blocket som gjorde att det hade börjat läcka mellan vatten och olje volymen i blocket.

        Jag kontaktade då generalagenten för Mercury, och fick ett nytt motorblock samt lager packboxar mm. på godwillgaranti.

        När jag ändå hade motorn isär så gjorde jag rent toppen, och lämnade till en firma som planade toppen och slipade in ventiler.

        Vid montering så är allt momentdraget enligt mekhandboken för denna motor, så i slutändan tror jag att jobbet är bättre och nogrannare gjort än om en firma skulle gjort jobbet. jag jobbar ju inte på accord...

        efter renoveringen har den gått fint hela 2006.

        Har själv haft pris funderingar på runt 70-80 tkr kan det vara rimligt??
        Jerkbait är en dyr sjukdom...


        www.BrunnbergLures.se

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av TAMTAM
          motorn är nyrenoverad, med nytt motorblock, planad topp, inslipade ventiler, nya packningar, mm.
          00a Mercury bästa reklam för Yamaha jag sett ta inte illa upp bara mvh
          Jag tror tyvärr att det kan finnas "måndags ex" därute från alla tillverkare, men huvudsaken är väl att tillverkaren tar sitt ansvar även efter att garantitiden är slut.

          Och sedan passade jag på att renovera hela när den ändå var isär.

          ps. tog ej illa upp
          Jerkbait är en dyr sjukdom...


          www.BrunnbergLures.se

          Kommentera


          • #6
            ingen som har någon pris ide?
            Jerkbait är en dyr sjukdom...


            www.BrunnbergLures.se

            Kommentera


            • #7
              Eftertraktade båtar...

              Hej
              Skulle vilja säga att det är lite säljarens marknad när det kommer till Silverbåtar just nu. Jag har själv en -02 Fox som jag köpte begagnad -03 och jag får ungefär lika mycket för den nu som när jag köpte den. Båtarna är eftertraktade och jag tror inte att det blir något större problem att få ut vad du hoppas på dvs. mellan 70-80 tusen. Många är sugna så båten kommer att bli såld trots skavankerna.
              Skulle absolut sätta ut den för 82-83 och se vad som händer. Då har du ju dragit av nästan 20 papp och det borde räcka för den som är sugen...
              pete22

              Kommentera


              • #8
                A4

                Om andra båtar ligger i klassen 100-120, sätt 99 papp för den... du kränger den säkerligen ändå! Lite skavanker hör till beg alu, dock inte mina båtar!

                80 papp känns snorbilligt...

                /MT

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av A4_TC
                  ingen som har någon pris ide?
                  Om du köpte den bucklig och inte själv orsakat egna skador samt har kvitton vad renoveringen kostat dej borde inte prisbilden bli alltför svår tycker jag.
                  Att du förlorar pengar är nog klart men du vet väl vad original priset var?
                  Bara dra av för skador och lägga till för en bra renovering iofs tror jag det kan vara svårt att få mycket tillbaka för renoveringen då sådana åtgärder på en såpass ny motor får anses som onormalt om den inte har extremt många gångtimmar före renovering.
                  Lycka till med försäljningen!
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #10
                    Är inne på Tam-Tams tankegångar. För min del skulle jag inte betala nån större summa. En nyare motor som gett upp på grund av fabrikationsfel. Gör inte saken bättre och med hemmamek inte större lycka för en köpare. Att man tycker sig gjort ett toppjobb med renovering, gör ingen trygghet vid köp.
                    Bara en garanti från aktoriserad verkstad gör det. Eller är bättre en ingenting.
                    En bucklig båt blir väl inte direkt nån bonus. 60-000 kr är nog rätt bra pris. Mercury har väl heller inte rosat marknaden med sina fyrtaktare heller. Fast på våren när folk köper vad som helst. Kan du nog få ut mer.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 991 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    348 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X