Lämplig WA för allt fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig WA för allt fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lämplig WA för allt fiske

    Startar denna tråd då ämnet kom upp i UB vs IB tråden så slipper vi paja en bra tråd.

    Jag ska alltså skaffa en ny skuta till nästa år och den ska i första hand användas till spinnfiske efter allt från havsöring i ytterskärgården till gäddspinn i lekvikarna på våren och allt spinnfuiske däremmellan, men den kommer också att få göra ett antal lax trollingrundor ute på frivattnet så bra sjöegenskaper även i hårt väder är ett krav.

    Har kollat på några olika både beg och nytt och skulle uppskatta lite åsikter och erfarenheter från Er övriga.

    Dem starkaste kandidaterna är följande utan prio ordning:

    Ryds 600/610 BF
    Rocad 606 WAC
    Barcon 22 WA finns med IB & UB se den tråden
    Silver Shark 605 WA
    Beason 630 WA Ny men verkar intressant

    Då jag har båten i sjön från mitten av April till slutet av Nov och inte trailar så kan Ni bortse från såna argument i valet, dessutom är båten mitt primära transportmedel under denna säsong då jag bor och jobbar ute på ön så det blir båten till affären och jag kör i alla väder så goda sjöegenskaper är A & O men det blir även X antal fisketurer efter arbetsdagens slut

    Ser fram emot lite åsikter och erfarenheter av dem olika kandidaterna

  • #2
    Kanske

    Kanske du skall titta på Galia också om du inte gjort det redan, tex. Galia 630.
    Beason 630 , verkar bli en bra båt, och rätt bra pris vad jag har hört.

    Perx
    Ursprungligen postat av Rospigg
    Startar denna tråd då ämnet kom upp i UB vs IB tråden så slipper vi paja en bra tråd.

    Jag ska alltså skaffa en ny skuta till nästa år och den ska i första hand användas till spinnfiske efter allt från havsöring i ytterskärgården till gäddspinn i lekvikarna på våren och allt spinnfuiske däremmellan, men den kommer också att få göra ett antal lax trollingrundor ute på frivattnet så bra sjöegenskaper även i hårt väder är ett krav.

    Har kollat på några olika både beg och nytt och skulle uppskatta lite åsikter och erfarenheter från Er övriga.

    Dem starkaste kandidaterna är följande utan prio ordning:

    Ryds 600/610 BF
    Rocad 606 WAC
    Barcon 22 WA finns med IB & UB se den tråden
    Silver Shark 605 WA
    Beason 630 WA Ny men verkar intressant

    Då jag har båten i sjön från mitten av April till slutet av Nov och inte trailar så kan Ni bortse från såna argument i valet, dessutom är båten mitt primära transportmedel under denna säsong då jag bor och jobbar ute på ön så det blir båten till affären och jag kör i alla väder så goda sjöegenskaper är A & O men det blir även X antal fisketurer efter arbetsdagens slut

    Ser fram emot lite åsikter och erfarenheter av dem olika kandidaterna
    Http://pekkman.blogspot.com

    Kommentera


    • #3
      Jag har en ryds 600 som jag är riktigt nöjd med. Går mjukt och fint även i lite grövre sjö. Höga fribord och gott om plats i aktern gör att den funkar perfekt för spinnfiske. Även prismässigt ligger ju rydsen bra om man jämför med Rocad,Silver och Beason båtarna.
      Enda nackdelen jag har märkt är att dom inte har använt rostfria skruv och bult överallt.

      Kommentera


      • #4
        Rocad & Beason sägs ju vara riktiga kanon kvalités båtar.

        Annars är silver i aluminum ju rätt så underhållsfria...

        tror inte du blir besviken om du köper någon av dessa tre.
        G.Loomis - Fear No Fish

        Kommentera


        • #5
          Ok, min absoluta favorit bland WA båtarna var den Trophy 2052 -99 (2002 med UB) med en V8 i, det var en grymt stabil båt med mycket bra sjöegenskaper och en underbar sittbrunn för fiske, jag tror oxå att den gjorde 20 knop på ca 2000 rpm (ca 45 på topp) . Jag köpte ingen Trophy just för att den inte var trailerbar med vanlig bil men annars så....

          Dom amerikanska sportfiskebåtarna är helt underbara byggen om man ska ha fast bryggplats och inte traila!
          http://teamjoj.blogspot.com/

          Kommentera


          • #6
            Typ så här såg den ut
            Bifogade filer
            http://teamjoj.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              Gillar också Trophy speciellt 2002 mod. om den har rätt utombordare där bak, lite vissna detaljer kanske på dem men sånt går att fixa.
              Skrovet verkar fint aktern är perfekt.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TAMTAM
                Gillar också Trophy speciellt 2002 mod. om den har rätt utombordare där bak, lite vissna detaljer kanske på dem men sånt går att fixa.
                Skrovet verkar fint aktern är perfekt.
                Den årsmodellen på bilden har bätre detaljkvalitét än den med svart rutram som var på dom äldre, tycker jag i alla fall!
                http://teamjoj.blogspot.com/

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rospigg

                  Ryds 600/610 BF
                  Rocad 606 WAC
                  Barcon 22 WA finns med IB & UB se den tråden
                  Silver Shark 605 WA
                  Beason 630 WA Ny men verkar intressant

                  Då jag har båten i sjön från mitten av April till slutet av Nov och inte trailar så kan Ni bortse från såna argument i valet, dessutom är båten mitt primära transportmedel under denna säsong då jag bor och jobbar ute på ön så det blir båten till affären och jag kör i alla väder så goda sjöegenskaper är A & O men det blir även X antal fisketurer efter arbetsdagens slut
                  Jag kollade på dom båtarna när jag oxå skulle köpa båt, klart bra båtar.
                  Men jag fasnade för min båt Wellcraft 180, bra med utrummen och grymt stadig i alla väder.

                  http://www.maringuiden.se/data/marin...p?s=1&id=26003

                  Som även är till salu

                  Kommentera


                  • #10
                    Tackar för era åsikter hittils men tar gärna emot flera!!

                    Har kollat på Galia och Trophy med även om dem inte kom med på listan och 2052.an verkar ju vettig och Rydsen är trevlig vet jag då jag har testat den under fiske så det är bara att fortsätta samla info och komma till beslut framöver

                    Douglas: Tack för tipset men jag vill inte gärna gå ner i storlek så mycket hellre över 6m än under så din faller bort tyvärr.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 991 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X