Hyra ut sin båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hyra ut sin båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hyra ut sin båt

    Hej!

    Jag har ett antal småbåtar. Tänkte försöka hyra ut en av båtarna under sommaren över dygnet. Det finns väldigt många människor som vill komma ut på sjön och fiska men som saknar den möjligheten. Min fråga är: Behöver jag deklarera detta på något sätt? Behöver jag F-skatt?


  • #2
    Borde räknas som hobbyverksamhet.
    Dock är det försäkringar och sådana saker med som säkert kan påverkas?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Alltså kan jag hyra ut båten utan att betala någon skatt eller behöva redovisa. Jättebra!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
        Alltså kan jag hyra ut båten utan att betala någon skatt eller behöva redovisa. Jättebra!
        Upp till 30k eller vad det är ja.
        Om jag nu har rätt för mig, är inte säker så ta inte mina ord som fakta.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Jobbigt om de sänker den. Hur dyr?

          Kommentera


          • #6
            Gör du vinst ska den tas upp i deklarationen och beskattas oavsett hur den uppkommit, vinst är intäkt minus kostnad.

            Kommentera


            • #7
              Det är en Alu båt, En Oskwig Pike som tillhör en vän. Han har försäkring och den är osänkbar.

              Kommentera


              • #8
                Låter helt klart som en bra affär...för dig, att du tjänar pengar med vännens båt samtidigt som denne står för försäkringen och den högst troliga minskningen av andrahandsvärde som diverse mer eller mindre aktsamma hyrare orsakar.

                Kommentera


                • #9
                  Han är införstådd med det hela. 75% av eventuell vinst ska gå till honom och jag ska sköta allt det praktiska. Jag kommer bara att hyra ut båten till ansvarsfulla och seriösa vuxna. Egentligen var det tänkt att jag skulle hyra ut en av mina egna båtar men jag ångrade mig då jag ska motorisera och fiskeanpassa den. Det känns inte tryggt att hyra ut en båt med planande motor, då finns det risk att någon skadar sig själv eller ekipaget.

                  Förresten så fick jag honom att köpa båten. Han är inte hemma när det gäller båtar och fiske. Hans grabb krävde en båt och han var helt vilse. Sen visade sig att grabben inte använde båten speciellt många gånger under sommaren. Nu kanske den kan komma andra till nytta istället för att bara stå. Så här borde fler båtägare göra, man ger andra en chans att komma ut på vattnet samtidigt sparar man på miljön och behovet att skaffa egen båt minskar. Win-Win.
                  Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-01, 15:46.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, du måste betala skatt om du gör vinst (hyresersättning - avdrag) när du hyr ut en båt. Vinsten ska redovisas i inkomstdeklarationen som inkomst av kapital (dock näringsverksamhet om du hyr ut båten ofta).

                    Här är en länk till Skatteverket med en del grundläggande information:
                    https://www.skatteverket.se/privat/s...a5c8bc0b7.html

                    Jag skulle vara försiktig med att hyra ut båten/båtarna, speciellt om det rör sig om dyrare båtar. Kolla upp vad som gäller med försäkringen i sådana fall och se till så att det finns ett ordentligt avtal (dels mellan dig och din vän, men också mellan uthyraren och den som hyr båten).

                    Rent skattemässigt blir det lite mer komplicerat om du ska hyra ut någon annans båt. Då är ju du snarare en förmedlare och du hyr inte ut dina privata tillgångar. Ett tips kan vara att ringa Skatteverkets skatteupplysning och kolla med dem. Tänk dock på att det de säger inte är bindande, men de borde kunna ge dig någon typ av svar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 556 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 996 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 226 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X