Ryds 600 BF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 600 BF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ryds 600 BF

    Är det nån som har erfarenhet elr kunskap om dessa båtar, och vilka årsmodeller som kan spricka i skrovet?

    Tack på förhand/ Peter

  • #2
    Jag äger ingen själv men två i min bekantskapskrets äger BF600:or.
    Har inget negativt att säga. Över huvud taget... Tvärt om.
    Fin fina sjö egenskaper, bra utrymmen och stryktålig.
    Har inte hört att någon har spruckigt men det finns det säkert exemplar som har gjort, som för alla andra plastbåtar.
    Det possitiva i ett sådant fall är att det är ganska lätt att laga i och med att det är glasfiber, till skillnad mot PVC båtar som är mycket svårare att laga.

    Önskar mig en sådan någon gång...
    Fast dom hinner nog mögla bort innan jag får råd... (finns ingen nytillverkning vad jag vet)

    Kommentera


    • #3
      Har oxå ett par bekanta som äger Ryds 600/610 BF och dom då inte mycket negativt att säga.

      Att en del har gått sönder beror väl på hur många trollingbåtar används, många kör ju väldigt hårt med sina båtar och då går dom sönder, även Silver båtarna har väl spruckit av för hård användning har jag för mej. Jag har aldrig hört talas om spruckna Ryds personligen men det händer ju då och då att båtar som körs hårt går sönder.

      Om du kollar på en båt så uundersök hur den ser ut där durken möter fribord samt vid alla skarvar, finns det små sprickor i lacken där så kan det tyda på att båten antingen är för hårt körd eller lite tunn i plasten eller en kombination.

      Dom går helt klart bra i sjön för att vara en 6-metersbåt men den gick ännu bättre när Sunbird byggde båtar på samma skrov innan Ryds började tafsa på skrovet och la till två inbyggda "trimplan" på aktern.

      Det finns väldigt många 600/610 Bf som används till trolling så risken för att det finns sönderkörda båtar ökar ju oxå med det och jag tycker det är bra båtar men inga hantverk.


      Mvh
      Johan
      http://teamjoj.blogspot.com/

      Kommentera


      • #4
        De Ryds-båtarna som jag vet spruckit är 485 BF och 535 BF, även samma modeller som FC har problem. Detta i samband med att tillverkningen flyttades. Men detta gällde bara några årsmodeller tror jag. 600 BF:n har ett helt annat skrov och jag har aldrig hört annat än gott om dem. Mvh Micke

        Kommentera


        • #5
          Den silver som sprack i skrovet vart en Eagle och det vart en trailerskada!

          Ursprungligen postat av joj
          Har oxå ett par bekanta som äger Ryds 600/610 BF och dom då inte mycket negativt att säga.

          Att en del har gått sönder beror väl på hur många trollingbåtar används, många kör ju väldigt hårt med sina båtar och då går dom sönder, även Silver båtarna har väl spruckit av för hård användning har jag för mej. Jag har aldrig hört talas om spruckna Ryds personligen men det händer ju då och då att båtar som körs hårt går sönder.

          Om du kollar på en båt så uundersök hur den ser ut där durken möter fribord samt vid alla skarvar, finns det små sprickor i lacken där så kan det tyda på att båten antingen är för hårt körd eller lite tunn i plasten eller en kombination.

          Dom går helt klart bra i sjön för att vara en 6-metersbåt men den gick ännu bättre när Sunbird byggde båtar på samma skrov innan Ryds började tafsa på skrovet och la till två inbyggda "trimplan" på aktern.

          Det finns väldigt många 600/610 Bf som används till trolling så risken för att det finns sönderkörda båtar ökar ju oxå med det och jag tycker det är bra båtar men inga hantverk.


          Mvh
          Johan
          G.Loomis - Fear No Fish

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av The Loomis Man
            Den silver som sprack i skrovet vart en Eagle och det vart en trailerskada!
            Klantig uppläggning/trailning är orsak till många sprick- och tryckskador på båtar Finns en del som låter hela båten vila på sidorullarna på trailern och inte kölrullarna alls
            http://teamjoj.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av joj
              Klantig uppläggning/trailning är orsak till många sprick- och tryckskador på båtar Finns en del som låter hela båten vila på sidorullarna på trailern och inte kölrullarna alls
              Tror nog (helt ovetenskapligt) att nästan alla sprickor i båtar kommer till på dålig traileruppläggning/dålig trailer.

              Att lägga ner ett antal 100 tusen på båt-motor-utrustning och sedan snåla på trailern är ingen bra idé. Fast än man tillhör kategorin "jag trailar bara några gånger per år". Det räcker med en gång!

              Kommentera


              • #8
                Kom igen, lite mer åsikter tack

                Kommentera


                • #9
                  Visst har dom spruckit men det beror nog på hård körning,
                  vet en som sprack runt akterspeglen.
                  Men det var inte så konstigt så som han körde, lite take off i vågorna en dag när fisket var urkasst (fanns bilder på när hela båten var i luften).
                  Den tillhörde en firma i stockholm var splitt ny och laddad med en Honda 130. Hände på en träff i Simris för ett antal år sen.
                  Han såg ganska mulen ut när den trailades upp och vattnet rann genom sprickorna runt aktern.

                  Dom håller för mycket men inte det!
                  Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                  www.solskensmetarna.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har fiskat flera hundra (om inte tusen) timmar från en 600BF och jag tycker den är bra. Finns kanske saker som kunde gjorts bättre men så är det väl alltid.

                    Friborden är lite låga men det kan åtgärdas med ett räcke. Lite fler lättåtkomliga stuvfack för prylar man använder under fisket hade inte varit fel. Originalsprayhooden är idiotisk, om man är lång och ståtlig som jag (175cm) så kan man inte stå rak och köra under den. Vindrutetorkare saknas men är enkelt att sätta dit. Sedan brukar man få sätta sika eller loc-tite på alla skruvar eftersom dom lossnar. Man brukar trampa sönder luckorna på sidan om pulpiten, bygeln hamnar under luckan om man inte passar sig. När man sedan trampar på luckan så bryts den sönder där bygeln är infäst. Går att lösa genom att plocka bort låset eller vända på det. Materialet i sittdynan är rena skräpet, efter ett tag så sitter man på plywoodskivan - stenhårt. Går att klä om, och då kan man använda bättre skumgummimaterial. Det finns sömmar på själva galontyget, efter ett tag så läcker det in vatten där. När man sen sätter sig på dynan så blir man genom blöt i ars-et.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 991 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    348 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X