Alumacraft escape145 cs eller Crestliner 1450 sc Discovery - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alumacraft escape145 cs eller Crestliner 1450 sc Discovery

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alumacraft escape145 cs eller Crestliner 1450 sc Discovery

    Hej. Jag är i valet och kvalet vilken båt jag ska köpa. Jag är säker på att jag blir nöjd med båda men när man lägger så pass mycket pengar så vill man vara helöjd. Jag kommer även att köpa en frontmonterad elmotor till båten och med den och batterierna i båten så drar vikten iväg och jag är lite osäker på om det räcker med 40hp. Oftast fiskar vi 2 personer med mycket utrustning men båten ska även klara 2 vuxna och 2 ungdommar så även familjen blir nöjd.
    Som jag ser på det så är fördelarna med Alumacraften den mindre vikten, dubbelskrov samt att den är billigare.
    Det jag gillar bäst med Crestliner är att den ser ut att ha en smartare inredning med fler utrymmen samt att skrovet är svetsat. Jag har 55 mil till Halmstad men bara 20 till Kumla (bor i Borlänge).
    Skulle valet hamna på Alumacraften så kommer nästa fundering, och det är vilken motor jag ska välja.
    Alternativen är Mercury och Honda. Nu har jag en Mercury 40 hp 2005 på min nuvarande båt som jag är nöjd med men tänker ändå köpa ett paket.
    ​​​​​​​Så ni som har erfarenhet från dessa båtar får gärna skriva några rader och berätta om för/nackdelar med respektive båt, och är det någon vänlig själ som bor i närheten som har en båt att visa mig så skulle det uppskattas enormt.

    //Mattias

  • #2
    Har fiskat en del från Crestlinern och jag har inget dåligt att säga om den båten. Bra ytor, smart förvaring, stabil och gott om plats för 3 fiskare

    Kommentera


    • #3
      Svårt val, båda två förfaller ha en synbart god finish, även om jag inte detaljstuderat Crestliner, Aluman har gott rykte. En bra interiör för dig kan var mindre bra för mig och det kräver eftertanke. Helst ska man se en båt irl och tänka kring hur man vill organisera sig. Den saken beror på vad man fiskar, hur man fiskar, hur många spön man har, var man vill förvara spön m m. Jag har haft en Fisherman 145 T som sedan byttes till en Escape 165 T.

      På båda mina båtar satte jag dubbla batterier till elmotorn (160ah) under kastdäckets golv där stolsfästet sitter, fick plats med minsta möjliga marginal... På så sätt fick jag undan batterierna på en yta som inte är fullt lika användbar, öppnar man däcksluckorna så ser man knappt batterierna och har fortfarande gott om förvaring där framme.

      Jag uppskattar den dolda spöförvaringen på sidan. Där har jag vissa beteslådor i botten (de som inte används så ofta) och "reservspön". "Aktiva" färdigriggade spön ligger ovanpå spöförvaringens lock under fiske och båtkörning, funkar utmärkt, straps rekommenderas. Crestliner har spöförvaring bl a i golvet och det förefaller mer bökigt men jag har inte prövat.

      Alumacraft har väl en återförsäljare i Stockholm? Ta ut en kompdag och bränn i väg till Kumla på förmiddagen och vänd hemåt via Stockholm (eller tvärtom!) på eftermiddagen och undersök båda två... ring innan och kolla att studieobjekten finns på plats... eller besök Sportfiskemässan om du orkar vänta, där finns förhoppningsvis båda två...

      Honda har ca 800cc motorvolym och 3 cylindrar, Mercury knappt 1000cc och 4 cylindrar så den senare ger sannolikt lite mer vrid och mer jämn gång. Jag valde Mercury F50 framför Honda, primärt för att Mercury hade en enl mig bättre rorkult, större motorvolym och 4 cylindrar.

      Att den också kan modifieras till en F60 (samma motorblock) hade också en viss betydelse även om jag inte gjort slag i saken ännu... Kanske kan en Honda BF40 modifieras till en BF 50 framöver om det pockar på då de också delar motorblock? Nu menar jag inte att du ska "trimma" en ny motor det första du gör men det är ändå bra att möjligheten finns...
      Senast ändrad av anteman; 2019-01-26, 18:55.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren.
        Jag har snackat med en försäljare på Westgear och fick ett bra intryck av Alumacraften. Det ska finnas en återförsäljare i Täby men det stod inte mer på hemsidan än att dom tog hem "sina" båtar från Westgear, den skulle uppdateras inom kort. Jag ska ringa dom i veckan och höra mig för.

        Jag har även ringt till Borgs motor men säljaren var på fiskeresa och kommer tillbaka nästa vecka så jag ska kontakta dem igen. De hade inte båten inne men den skulle komma in om en månad ungefär.

        jag har även kollar läst på lite om motorera och Hondan går att trimma till 50hp om man vill, vilket jag inte kommer att göra under garanti tiden.
        Jag har sett att det finns 2 varianter av Mercury 40 hp en 3 cylindrig med ca 750cc och en fyrcylindrig med ca 1000cc jag hoppas att det är den med 4 cylindrar som är i paketet men jag ska kolla med dem igen. Mercuryn har även startspärr i paketet.
        Båda märkena har auktoriserade verkstäder i Falun så servicen blir inga problem.

        Kul att höra att man fiskat 3 personer i Crestliner, då borde inte den högre vikten på den båten spela någon roll för fartens skull.

        Jag kommer att göra en roadtripp för att kolla närmare på båtarna så det var skönt att se att den skulle finnas närmare än Halmstad.

        Kommentera


        • #5
          borde ju börja bli "mässpriser" på paketen snart....
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Westgear har mässpris då medföljer en extra stol och man får köpa kapell och elmotor för halva ordinarie pris, vilket tyvärr inte blir så mycket när ”ordinarie” priset ligger mycket högre än vad man säljer för annars.

            Kommentera


            • #7
              Köpte du någon båt?
              Jag har kikat och kikat och hamnat i ungefär samma val som du.
              Discovery 1450 TL Suzuki 30
              Escape 145 TL Honda 30

              Kommentera


              • #8
                Hade förr en Fisherman 145, Escapes företrädare med 25hk... ville inte plana med 3 batterier och 3 fiskegubbar i båten... Ergo - köp absolut en 40hk!

                Det må svida lite mer, men bara en gång, när du köper... En (alltför) klen motor svider varje gång den inte levererar nog med pulver... dessutom blir den sannolikt mer svårsåld, få vill ha en "på marginalen" motor.

                Interiörer kan skilja mkt, vad som passar är individuellt, för mig var spöförvaringens längd viktig, att få ner en 8'-8'6" där är bekvämt.

                Kommentera


                • #9
                  Check. 40 då om man ska ha ordentligt.
                  Tanken har även slagit mig att köpa en ren båt utan bensinare och köra el enbart. 24v 80lbs typ. Har ingen brådska och fiskar bara sjö och träsk...
                  Senast ändrad av Test005; 2019-12-06, 20:51.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 405 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X