Securmark - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Securmark

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Securmark

    Hur mycket ökad säkerhet ger det egentligen? Någon som vet någon som fått tillbaka en båt eller motor tack vare detta? Någon som varit med om att tjuvar som "rensat" en båtplats har hoppat över just dessa båtar/motorer?

  • #2
    Det vet jag tyvärr inget om. Jag fick iaf reducerad självrisk när något eller några svin stal min motorkåpa för 2 år sedan.

    Kommentera


    • #3
      Om det finnes eksempler på at tyven har latt båt eller motor stå vet jeg ikke. Men det finnes flere eksempler på at båt/ motor har kommet til rette igjen via Securmark. Dog skjer dette gjerne en god stund etter selve tyveriet og dermed har gjerne eier fått sin forsikring utbetalt så det er forsikringsselskapet som nyter godt av å få tilbake båt/ motor. (Som igjen forklarer avslaget du typisk får på forsikringspremien).

      Her i Norge anbefaler jeg klart Securmark. Både nummerering og DNA-merking. Kostnaden er ofte dekket inn via redusert premie og systemet deres er utbredt og lett gjenkjennelig. Komplementer gjerne med GPS-sporing og selvfølgelig nok kjetting og låser til å senke båten....

      Som en tilleggsopplysning virker det som Toll/Tull godtar Securmarks eierbevis som dokumentasjon på at du eier båten ved grensekrysninger. Den ene gangen jeg har blitt stoppet (på vei fra Sverige til Norge) godtok de eierbeviset mitt. For oss som krysser grenser med båt jevnlig er det fint å slippe å ha med øvrig dokumentasjon (typisk kvitteringen på båt og motor) men bare det lille plastkortet til Securmark som uansett passer sammen med øvrige kort man gjerne har med seg.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2019-02-15, 10:26.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Jag har min båt och motor märkt med SmartWater, lite samma grej. När tjuvar länsade bryggan tvärs över sundet (50m bort) på det mesta fick jag ha grejerna i fred. Om det var märkningen eller att min motor är för gammal för att vara intressant förtäljer inte sagan...

        Kommentera


        • #5
          Vet inte, men jag blev av med en ny motor i januari som var märkt med securmark. Fick dock utbetalt av securmark halva självsrisken.

          //Micke

          Kommentera


          • #6
            Tack för era svar grabbar!

            Kommentera


            • #7
              Har smartwater på nya båten. Som sagts premien blir lägre så det indikerar att det fyller någon funktion. Jag kan dock tänka mig att det i första hand hjälper att få tillbaka båten då den blir kopplad till ägaren.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 405 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              15 svar
              1 360 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Nila
              av Nila
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              270 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 130 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              327 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X