Evinrude E-tec 115 hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-tec 115 hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Evinrude E-tec 115 hk

    Vad tror ni om den här motorn? Fördelar nackdelar? Kommer inte användas till trollingbåt utan mer till transporter. Är lite skeptisk till den då jag hört en del negativt om Evinrude ficht...

    /Markus

  • #2
    Den är nog inget fel att köpa, Ficht hade problem 98-99 men efter det har dom funkat fint.

    Personligen så hade jag nog hellre valt en beprövad 4-taktskonstruktion typ Yamaha eller Suzuki 115 hk men det är ju jag det
    http://teamjoj.blogspot.com/

    Kommentera


    • #3
      Kör själv en 50 hästare 05 o e grymt nöjd, startar alltid hur lätt som helst och drar minimalt med olja. Sen är det ju alltid ett + att det är 300 timmars intervall på servicen.

      Kommentera


      • #4
        Jag har haft "nöjet" att rota och riva i ett par Evinrude Ficht från -01 (150hp) resp -02 (115hp) och de är i grunden inga dåliga motorer. De är lätta, rappa (imponerande bottenflås) och om belastningen är måttlig så är de riktigt snåla även om man jämför med 4taktare. Vid fullgas är de samma katastrof som alla 2taktare.

        Men som alla high perf 2taktare är de fruktansvärt känsliga med oljekvalitet och med tändstiften. I de maskiner jag stött på har bytesintervallet för stiften varit 30timmar och stiften är svindyra. Bra piratstift till rimliga pengar har jag inte hittat än, men det finns väl nånstans. Det understa stiftet kräver precis som vanligt specialverktyg och därför byts det sällan och då blir det som vanligt.

        Även om smörjningen sker sin egen väg bör man skvätta i en kvarts deciliter 2t olja per 100liter bensin när man tankar. Då slipper man massor av andra mindre driftstörningar orsakade av att bränsleventiler hänger sig mm.
        www.utreel.com

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        26 svar
        13 547 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Klant84
        av Klant84
         
        Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
        20 svar
        1 991 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Amiala
        av Amiala
         
        Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
        2 svar
        284 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
        34 svar
        4 211 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
        2 svar
        346 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Eino
        av Eino
         
        Arbetar...
        X