Någon som prövat andra batteriteknologier till el-snurran? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som prövat andra batteriteknologier till el-snurran?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Typ, näe!
    Cyklisk drift = många ur/uppladdningar
    inga startbatterier

    Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
    Nej sådana skall man ju inte ha?! Det är ju startbatterier..

    Kommentera


    • #12
      Flodström!

      Länken funkade inte, är det bara för mig som den inte funkar eller är det något allmänt??

      Hur som helst låter det som riktigt trevliga batterier även om priset är lite högt men jag tycker ändå att fördelarna väger över och motiverar priset jämfört med vanliga bly accar

      Ska bli kul att se vilka prestanda det blir på batterierna när dem börjar hårdutveckla elbilarna framöver, då snackar vi häftig batteriteknologi

      Kommentera


      • #13
        Jag håller på med modellflyg, och även om jag personligen flyger metanolmotorer så ser man en enorm utveckling på Li-Po batterierna.
        De blir mindre och mindre med bibehållen kapacitet och bättre användarvänlighet.
        Modellflyget på elsidan har gått framåt med stormsteg de senaste åren och många som tidigare flugit förbränningsmotorer har konverterat till eldrift.

        Nackdelen med Li-Po batterierna är att de fortfarande är jättedyra, men det går åt rätt håll även där.

        ...Om några år kanske vi kan ta batteriet i fickan och köra vår 10hk elsnurra hela helgen på en laddning :o)

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Flodström!

          Länken funkade inte, är det bara för mig som den inte funkar eller är det något allmänt??

          Hur som helst låter det som riktigt trevliga batterier även om priset är lite högt men jag tycker ändå att fördelarna väger över och motiverar priset jämfört med vanliga bly accar

          Ska bli kul att se vilka prestanda det blir på batterierna när dem börjar hårdutveckla elbilarna framöver, då snackar vi häftig batteriteknologi
          Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
          Jag håller på med modellflyg, och även om jag personligen flyger metanolmotorer så ser man en enorm utveckling på Li-Po batterierna.
          De blir mindre och mindre med bibehållen kapacitet och bättre användarvänlighet.
          Modellflyget på elsidan har gått framåt med stormsteg de senaste åren och många som tidigare flugit förbränningsmotorer har konverterat till eldrift.

          Nackdelen med Li-Po batterierna är att de fortfarande är jättedyra, men det går åt rätt håll även där.

          ...Om några år kanske vi kan ta batteriet i fickan och köra vår 10hk elsnurra hela helgen på en laddning :o)
          Rospigg, vet inte varför den inte funkade, men prova den här i stället:
          http://www.powerstream.com/
          På höger sida i bild ser du; NEW, Lithium....... med ett ljusblått batteri, klicka på den, nästa sida så klickar du på 12V Lithium...... och sen går du löngst ner i tabellen. Säg till om det inte funkar, kan vara fel på det här sättet att överföra linken eller att jag f˙r upp sidan men med hjälp av nått chashie eller så?

          Test005, det är bl.a. modellhobbyverksamheten som pressar priserna för dom modellerna slukar ström. Men också el-skoterindustrin skjuter fart när priserna går ner. Om ca 1-2 år tror jag så finns det i handeln Litium, antingen som Fe-PO4, eller som "S" (Sulphur) som har ca 1kWh per 5 kg vilket motsvarar ca 4 kWh på en bilbatterivikt (ca 19-20kg) Et sådant batteri skulle du kunna ha en kapacitet på ca 330-350 Ah. Men där är inte gränsen för Li-teknologien, del ligger på ca 1000Wh/kg vilket motsvarar ca 16-1700Ah för ett 12V på 20kg. Det där med "batteriet i fickan" blir på ett sätt en realitet när vi nått dit.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

          Kommentera


          • #15
            Tack nu funkade länken, mycket spännande saker på gång framöver på detta område

            Kommentera


            • #16
              16-1700Ah för ett 12V på 20kg
              Perfekt, behöver bara laddas nån gång i månaden då.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 551 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              20 svar
              1 991 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Amiala
              av Amiala
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              284 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 211 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              348 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X