Kajak eller båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kajak eller båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kajak eller båt?

    Jag kollar på filmer om bobbies kajaker, dom ser grymma ut.

    En kajak är ju smidigare , tystare, man skrämmer nog inte fisken lika lätt enklare att traila, en båt stabilare bra om kompis vill med och allt är med trevligare om man ska över halva sjön..
    nu vet jag man kan ha livewell,ekolod, fika korg, elmotor , mm

    Men om man då ska maxa en kajak med all utrustning,, vad vinner då en kajak på kontra ex min quintrex 435?

    Utom det givna med att kompisen får vara hemma, och man antagligen smyger bättre med kajak.

  • #2
    Det korta svaret, enligt min mening, är att kajaken är enklare att lyfta ner i vattnet och att man därför kan komma åt sjöar som annars skulle vara svårare att komma åt med båt. Men du måste fortfarande komma hyfsat nära med bilen, även om du har en kärra att dra kajaken i.

    Det är nog fortfarande rätt ovanligt med elmotorförsedda fullkittade kajaker som dras på trailer, men i dessa fall har jag svårt att se någon praktisk eller fiskemässig fördel alls jämfört med en mindre trailerbåt som man har hemma på tomten/i garaget.

    Men jag kan ju ha fel :-)

    Kommentera


    • #3
      Japp härligt med inspiration
      jag har ju en Jula kajak som jag hade watersnake minsta elmotor på men pimpar jag den med hds live 9" och livewell mm så sjunker den väl,, nej men den blir nog väldigt full.

      Jag skulle isåfall byta den till en med trampor, och trailern skulle vara en kanotvagn att dra efter 4hjulingen.

      Jag är ju en prylnörd så jag måste ha allt med mig vid fiske turen,,, men det ser så nice ut att trampa runt på en hobbie med ekolod mm.
      Jaghar ett garmin 5" lod på julakajaken, men hdslive är ju mycket vassare.


      någon som vet hur mycket stabilare den billigaste hobbien är jämfört med julas?
      julas stora är ju ett billighets alternativ.

      Kommentera


      • #4
        Överväg en lätt kanadensare. Den är lätt att köra på takräcke, lätt att bära ner till vattnet, tar ganska mycket last och tar sig fram i de flesta vatten. Nackdelen är att den är vindkänslig och att man inte bör stå i den.

        Jag har de senast fem åren haft en Old Town Camper 16', som har varit med i många olika vatten - allt från småsjöar härhemma till Vättern och Vattnan. Den har fungerat bra för mitt fiske, som är spinn, mete och någon gång pimpel. Det går att trolla med den också, men det är inte helt optimalt.

        P.

        Kommentera


        • #5
          Jag skulle nog definiera mig själv som helhjärtad kajakfiskare. Båten är såld sedan länge och garaget är halvfullt med olika typer av kajaker. Att fånga en fisk från en kajak är en större upplevelse men också kajakens utformning medför en naturlig begränsning på utrustning och jag själv prioriterar sjöegenskaper mer än plats för ett 10 tums lod. Men till din fråga. Nej, i mina ögon finns det faktiskt ingen poäng i att köpa en stor kajak och maxutrusta med sju lod, motor och rövvärmare så att den kräver både en båtramp, lyftkran och lång avbetalningsplan på sju år. Jag har själv gamla varianten av en hobie outback och uppskattar den väldigt mycket men t ex hobies nya pro angler är mer än minibåt än en kajak och tilltalar mig exakt noll då den i princip kräver två karlar som flyttar den. Däremot har de en passport som är simpel, lätt och hyfsat billig och troligen en grym nybörjarkajak.

          Jag föredrar helt klart att fiska från kajak, dels så tvingar kajaken en till ett nytt tänk kring sitt fiske och man får lära sig fiska ett område eller en sjö efter kajakens begränsningar men sen är det en otrolig frihet att aldrig behöva bry sig om bra iläggninsplatser.

          Angående jula vs billigaste hobien. En julakajak växer de allra flesta ur väldigt snabbt. troligen en suverän första kajak men i långa loppet är det klokt att ha en kajak som tillåter en att båda fiska småvatten som stora sjöar.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
            Jag skulle nog definiera mig själv som helhjärtad kajakfiskare. Båten är såld sedan länge och garaget är halvfullt med olika typer av kajaker. Att fånga en fisk från en kajak är en större upplevelse men också kajakens utformning medför en naturlig begränsning på utrustning och jag själv prioriterar sjöegenskaper mer än plats för ett 10 tums lod. Men till din fråga. Nej, i mina ögon finns det faktiskt ingen poäng i att köpa en stor kajak och maxutrusta med sju lod, motor och rövvärmare så att den kräver både en båtramp, lyftkran och lång avbetalningsplan på sju år. Jag har själv gamla varianten av en hobie outback och uppskattar den väldigt mycket men t ex hobies nya pro angler är mer än minibåt än en kajak och tilltalar mig exakt noll då den i princip kräver två karlar som flyttar den. Däremot har de en passport som är simpel, lätt och hyfsat billig och troligen en grym nybörjarkajak.

            Jag föredrar helt klart att fiska från kajak, dels så tvingar kajaken en till ett nytt tänk kring sitt fiske och man får lära sig fiska ett område eller en sjö efter kajakens begränsningar men sen är det en otrolig frihet att aldrig behöva bry sig om bra iläggninsplatser.

            Angående jula vs billigaste hobien. En julakajak växer de allra flesta ur väldigt snabbt. troligen en suverän första kajak men i långa loppet är det klokt att ha en kajak som tillåter en att båda fiska småvatten som stora sjöar.
            ok,Tack
            så vad är nästa steg från lilla Julakajaken?
            Jag tror
            trampor, fram o back
            kunna ha minst 7" lod,, har 9" men funderar på att ha ett extra 7" på båten som isåfall kan användas i kajaken.
            då jag flötestrollar så är det två långa spö ute och ett kortare för spinnfiske.
            då krävs en livewell.
            våg, mätbräda, gärna kamerafäste.

            detta är alltså minimum,, så vad är bäst då?

            var finns beg att köpa?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

              ok,Tack
              så vad är nästa steg från lilla Julakajaken?
              Jag tror
              trampor, fram o back
              kunna ha minst 7" lod,, har 9" men funderar på att ha ett extra 7" på båten som isåfall kan användas i kajaken.
              då jag flötestrollar så är det två långa spö ute och ett kortare för spinnfiske.
              då krävs en livewell.
              våg, mätbräda, gärna kamerafäste.

              detta är alltså minimum,, så vad är bäst då?

              var finns beg att köpa?
              Nästa rimliga steg från t ex en julakajak är t ex en begagnad jackson cuda, paddlar riktigt bra. Gå med på kajakfisketorget på Facebook. Där dyker upp rätt prisvärda kajaker med jämna mellanrum.

              En del som kör mkt flötestrolling verkar gilla ocean kayak trident 13. Även den en paddelkajak men en snabb rackare.

              Ska du ha en trampkajak skulle jag säga hobie passport 12. Den har det mesta och hobies drivsystem är väldigt driftsäkert, i synnerhet jämfört med billigare trampkajaker från Kina som troligen kommer gå sönder snabbt.

              Kommentera


              • #8
                Jag lade 7990:- På en Savage Gear High rider, uppblåsbar. Lite impulsköp men heelt oslagbart när du stökar in den i skuffen och ger dig iväg. Längs vägen kan du lägga ner den i vilket vattendrag som helst. 5 min. för montering sedan är du igång. Norrlandsälvarna går så enkelt att besöka, och alla tjärnar i närområdena som annars bara går att nå från land...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lillryssen Visa inlägg
                  Jag lade 7990:- På en Savage Gear High rider, uppblåsbar. Lite impulsköp men heelt oslagbart när du stökar in den i skuffen och ger dig iväg. Längs vägen kan du lägga ner den i vilket vattendrag som helst. 5 min. för montering sedan är du igång. Norrlandsälvarna går så enkelt att besöka, och alla tjärnar i närområdena som annars bara går att nå från land...
                  Uppblåsbara kajaker är underskattade.

                  Kommentera


                  • #10
                    Haft 2 fiskekajaker, allt har de sin charm men tycker båt egentligen är överlägsen. Så har idag sålt kajakerna. Här är mina huvudanledningar:

                    1. Tyngre och jobbigare att lägga upp en kajak på biltaket än att traila en båt.
                    2. Kan inte ha med någon kompis. Kräver att även denna har en kajak och även då blir det lätt att man blockar varandra.
                    3. Visst kan man komma åt otillgängliga vatten men iallafall jag drog mig från att släpa kajaken längre sträckor igenom skogen exempelvis.

                    Idag har jag en trailerbåt samt en flytring. Den sistnämnda är perfekt om man vill testa något litet otillgängligt vatten, bara slänga på ryggen. Lite sugen på komplimentera med en biltaksbåt igen när jag får mer tid. Fördelen med biltaksbåt som jag ser det är framförallt möjlighet till sällskap samt lite större rörelsefrihet i själva farkosten. Dessutom kan jag flytta över min elmotor på den om så önskas. Ingen större skillnad att slänga upp en biltaksbåt på biltaket mot en kajak. Men kajakfiske har sin charm, dock tycker jag den charmen försvinner om man maxutrustar kajaken eller köper en för stor. Då kan man lika gärna ha en båt enligt mig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X