Buster S - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buster S

Hej
    På G att köpa aluminiumbåt och har hittat ett lokalt alternativ i form av Buster S som säljs av Yamahacenter där jag bor.

Tänkte en sån med kastdäck och F25 motor/elstart + trailer.
    Vad tror ni? Bra trailerekipage för 150tkr för spinn och trolling i medelstora sjöar.
    ...Klämt på Linder med, men tycker Bustern känns mycket grövre och rejälare.

Någon som kör Buster S och har input?

Stabilitet är viktigare än sjöegenskaper. Härjar i Små till medelstora sjöar utan speciella transportsträckor.. fiska från rampen ungefär.
    Senast ändrad av Test005; 2020-05-03, 17:42.

Kommentera

Har en M själv men finns en S i familjen så jag har åkt en sån ganska mycket. Tycker det är en trevlig båt. Bred och stabil. Inte det vassaste v-skrovet förvisso men jag har inte själv upplevt något negativt ur det avseendet.

Kommentera

Tack. För mig är sidostabilitet mycket viktigare än hur den klyver vågor. Korta transporter och skyddade vatten... Tycker Buster S med kastdäcket har en ren och öppen planlösning som känns vettig.

Kommentera

Hej!

Jag har en buster SCC med frontmonterad elmotor. Är mycket nöjd. Har ägt en Buster M, har en Buster XXL i familjen och min gode vän har en XL. Dessa är dock ej av senare modell. Kommer inte ihåg årsmodellen riktigt på min Buster Scc men den är ca 6 år gammal.

Det enda jag kan tycka med Buster Scc är att det är mycket svårt att dra kabel till ekolod och elmotorer men i övrigt är den toppen. Köp gärna den med självläns vilket jag har för mig finns nu?

I övrigt är den ju extremt lättrailad, inga problem alls att lösa det själv. Fixar i princip de flesta vatten bara man har lite kapacitet innanför pannbenet.

Är lite dålig på att följa trådar men skicka ett meddelande om du har frågor! Jag gav 123tkr en gång i tiden, dock utan trailer & elektronik.

OBS! Jag har 30hk oc jag tycker inte man ska ta mindre, det kommer bli segt med fullpackad båt och en fiskepolare.

Skitfiske!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Tack, uppskattat

Angående motorer så verkar de flesta Buster S som annonseras i paket ha den nya lättare 25hk yamahan.

Kikade på lite specar och viktmässigt är det jättestor skillnad: 57kg motför 102kg på 30hk.

Den 5hk större motorn kostar ca 10tkr mer också.

Jag kan för lite om sånt här känner jag. Kollar man blocket så der det ut som 25hk är standard på dem. Surt om den då inte planar om man tar med en kompis eller sambo och barn på utflykt.
            Senast ändrad av Test005; 2020-05-04, 08:10.

Kommentera

Har kollat på Buster och både m och s nya modellerna är riktigt bra planerade för sportfiske utifrån att de har möjligheter till bra kastdäck både fram och bak.

den som är motsvarig är väl Linder catch dvs samma storlek ungefär.

Förstår dilemmat med motorn. Ett alternativ är kanske att köpa 30an och sen uppgradera den till 40.

Redigering: verkar som du ska ha rorkult?
              isåfall ska man nog inte uppgradera den av säkerhetsskäl. Kanske även att 25an är max för rorkult och att den då också är lättare i skrovet pga avsaknad av styrpulpeten.
              Senast ändrad av John A; 2020-05-04, 08:27.

Kommentera

Sitter en 30hk (Evinrude etec) på vår S. Har för mig att jag kikade på pris med 30hk yamaha och det blev för dyrt tyckte jag.

Båten är bred i aktern och har hög bärighet så den planar lätt. Vi har kört, 3 vuxna, 3 barn + jordsäckar och packning och den planade. Dock med 30hk men jag har svårt att tro att den nya Yamahan skulle ha problem med 2 vuxna.

Kommentera

ååh, har svårt att komma till skott. Funderar och funderar på om den där yamma 25'an blir fel...
                  Senast ändrad av Test005; 2020-05-04, 20:46.

Kommentera

Köp båt och motor separat? Då finns det ju en mängd alternativ. Skulle jag gå på 30hk så känns inte Yamaha hetast i min bok då den är så tung (är väl en strypt 40hk?)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                    5 svar
                    1 486 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv