Stålreglar under durk? Bygger om crescent 425 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stålreglar under durk? Bygger om crescent 425

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stålreglar under durk? Bygger om crescent 425

    Jag håller på att bygga om en 425:a på liknande sätt som Tobias Fränstam gjort i sin utmärkta Youtube serie. Jag har kapat ur den uppruttnade durken. Vad tror expertisen om att regla upp nya durken med stålreglar i stället för att plasta träreglar? Stålreglarna jag syftar på är alltså sådana man har i moderna innerväggar. Billiga, lätta och fukttåliga tänker jag... fästa med PL400 kanske?

  • #2
    Alu rostar inte. Kanske bättre

    Kommentera


    • #3
      Tänker du fyrkantsrör i alu? Då börjar det bli dyrt kanske. Men jag har nog npgra meter sånt ligger slår det mig nu! Geni!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Krister666 Visa inlägg
        Tänker du fyrkantsrör i alu? Då börjar det bli dyrt kanske. Men jag har nog npgra meter sånt ligger slår det mig nu! Geni!
        Alu ärgar och är en sk fet metall, vet inte hur det är med lim, men vid målning på alu ska det först avfettas och sen ska speciell primer målas på innan täckfärgen. Risken är annars överhängande att färgen släpper.

        Kan vara läge att kolla upp mao. Tunt syrafast rostfritt tänker jag spontant vore det bästa.

        Kommentera


        • #5
          Tack för inspel! Jag försöker ju göra det här så billigt som möjligt så stålalternativet går bort. Men om jag limmar alurör med pl400 och plastar fast dem i skrovet lär det sitta "good enough". Jag skall ju inte bygga en atlantkryssare direkt

          Kommentera


          • #6
            Stryk stålreglar för väggar iallafall , elförzinkat rostar direkt.
            gått hela dagen idag och kapat såna reglar i väggar som varit fukt i och det är rejält rostangripet av den fukten bara

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
              Stryk stålreglar för väggar iallafall , elförzinkat rostar direkt.
              gått hela dagen idag och kapat såna reglar i väggar som varit fukt i och det är rejält rostangripet av den fukten bara
              Perfekt info, tack!

              Kommentera


              • #8
                Tänkte själv för 5-6 år sedan på saken och hade isf valt L-profiler i aluminium typ som här

                https://www.fiskesnack.com/forum/fis...aluminiumskrov

                Här finns massor av projekt och bilder som i länken ovan om du letar lite här:
                https://tinboats.net/forum/viewforum.php?f=21

                Tror inte PL400 är bäst för alu men har inte prövat. Slipa, aceton (helst MEK) och sen MMA-lim är nog bättre men limmet är svårt, iaf dyrt att köpa numera efter att Bitema slutat sälja sitt 2-k "Plastsvets". Kanske finns nu epoxi-lim som funkar bra med aluminium.

                Finns nog fler trådar på FS med lite mer i ämnet men lycka till att hitta dem med FS sökfunktion... alu lär oxidera så frågan är om det måste målas som invändigt ramverk?
                Senast ändrad av anteman; 2021-03-16, 21:16.

                Kommentera


                • #9
                  Durken kommer ju att plastas fast i skrovet och skruvas i reglarna, så egentligen kan de inte röra på sig alls.

                  Kommentera


                  • #10
                    Se filmerna på Tiny Boat Nations kanal på Youtube. De verkar jobba uteslutande med aluminium-profiler när de gör om Jon-boats till Bass-boats.

                    Hey everyone! my dream as a creator is to show my audience how to do things at the DIY level through both inspirational and tutorial videos about boat build...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 546 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X