Trailerbåt, storlek? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerbåt, storlek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trailerbåt, storlek?

    Hur stor båt kan man traila varje gång man ska fiska?
    Har ingen bra båtplats vid kalmar västervik karlshamn mm
    Så hur stor klarar man själv att sjösätta vid bra förutsättningar?

    Buster xl, buster cabin, silver eagle brx, ockelbo 21?

    Det känns som alla runt 6-7m kan funka för mitt havsfiske, men vissa är i största laget för mina sjöar.

  • #2
    Dette er mest et spørsmål om din bil, status på båtrampene du bruker, og hvor trent/ erfaren du er. : ) Alle de du nevner kan fint brukes så lenge du har bil/ båtrampe/ erfaring på plass.

    Selv har jeg valgt å gå motsatt vei, etter en del år med "stor" trailerbåt valgte jeg å gå ned i størrelse og vekt fordi jeg ville prioritere å kunne sjøsette uten rampe.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Det går att traila riktigt stora båtar och även sjösätta själv, men blir ju som ovan även en fråga om hur erfaren man är och även vad du får traila med din bil och körkort. Själv kör jag buster l just nu och känns som lagom storlek att hantera själv men har kompisar som hanterar betydligt större ekipage själva.

      Kommentera


      • #4
        Det är väl lite att svara på i stil med hur långt ett snöre är. Alla är olika i styrka och risknivå

        Generellt skulle jag väl säga att på naturramper trailar man själv rätt enkelt upp till något i stil med en Linder Arkip eller Catch dvs upp till något på 300kg skrovvikt + motor. I princip det du gör köra på en EU750-kärra med lite marginal. I mitt tycke på naturramper har du både aspekten av båtmodellens skrovform och vikt. En vass v-botten går tex ofta bort vid långgrunda stränder då den lätt slår i botten. De båtana har givetvis kraftiga begränsningar om du ska ta dig över större fjärdar och utsatta kustpartier

        Kör du bra gjorda ramper är ju saker vad jag tycker är lämpligt att köra på en 1100-kärra i mitt tycke rimligt hanterbart själv dvs skrovvikter upp mot 600+ kilo + motor och utrustning men det kräver en genomtänkt taktik och du har många aspekter här av hur rampen ser ut, vad du gör av båten medans du parkerar bil osv. I mitt tyckte då börjar man få små marginaler om det har blåst upp medans man var ute, om det går större vågot. Är du hulken eller har bra teknik/taktik klarar man kanske mer/större men erfarenhet och en väl inarbetad rutin är ett måste och att inse vad man ska undvika.

        Kommentera


        • #5
          Tack
          Jag har ju kvar min quintrex 435F, den kan jag traila på naturramper, så denna blir endast på asfalterade eller betongramper.
          erfarenheten är obefintlig på större båt än Quintrexen.
          bil är liten suv, men 4hjulsdrift.
          hmm
          en cabin väger väl 1000kg med utrustning en eagle,buster xl ca 700kg?

          Kommentera


          • #6
            Du får ju dra en sammanlagd vikt på 3500 kg på b kort. men sen har kanske bilen begränsningar i vad den får dra.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              Tack
              Jag har ju kvar min quintrex 435F, den kan jag traila på naturramper, så denna blir endast på asfalterade eller betongramper.
              erfarenheten är obefintlig på större båt än Quintrexen.
              bil är liten suv, men 4hjulsdrift.
              hmm
              en cabin väger väl 1000kg med utrustning en eagle,buster xl ca 700kg?
              En Buster XL veier 740 kg uten motor.... Du nærmer deg 1,6 tonn totalvekt innen denne har motor, utstyr og en tilhenger under seg.
              Silver Eagle BRx veier 840 kg uten motor, igjen er du nære 1,8 tonn totalt.
              Dette er båter som i praksis krever en bil designet for å dra tunge slep. Tenk Toyota Landcruiser og RAV4, Maxda CX5 (2,2 diesel) etc om dette er noe som jevnlig skal trailes. Å traile dette med en liten SUV kan du bare glemme med en gang, du ødelegger bilen din.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

                En Buster XL veier 740 kg uten motor.... Du nærmer deg 1,6 tonn totalvekt innen denne har motor, utstyr og en tilhenger under seg.
                Silver Eagle BRx veier 840 kg uten motor, igjen er du nære 1,8 tonn totalt.
                Dette er båter som i praksis krever en bil designet for å dra tunge slep. Tenk Toyota Landcruiser og RAV4, Maxda CX5 (2,2 diesel) etc om dette er noe som jevnlig skal trailes. Å traile dette med en liten SUV kan du bare glemme med en gang, du ødelegger bilen din.
                rav4 är väl som mitsubichi outlander?

                trodde den räckte?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                  rav4 är väl som mitsubichi outlander?

                  trodde den räckte?
                  Nyere Outlander har maks tilhengervekt på 1500kg, og det er for lite for flere av disse båtene. Hva som gjelder for din bil kan du sjekke selv i vognkortet til bilen. Som nevnt over her trenger du muligens også å utvide førerkortet ditt om du bare har klasse B, men det kommer igjen an på bil og slep. RAV4 finnes med alt fra 800kg og oppover som tillatt tilhengervekt, alt avhengig av motor og bremser.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    ok,tack
                    jag tänkte mest om det var betydligt jobbigare att traila en cabin mot en eagle.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X