Bygger min första fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygger min första fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • mohsone
    replied
    Nu kommer det en bilduppdatering och jag vill passa på och ge credd till alla er som lyckas dokumentera era byggen så väl för att det är inte lätt när man står mitt uppe i allt med plastiga handskar mm.

    Jag fått lära mig att allt tar mkt längre tid än vad jag har trott. Såhär långt har jag lyckats laga 2 av hålen som jag gjorde under vattenlinjen under rivningen, plastat ihop och mättat den nya akterspegeln och idag fick jag dit den efter att ha plastat två lager matta på aktern.
    från början sågade jag ur biten för att täcka hela aktern men efter att jag dels såg att aktern är välvd men såg även att alla som gjort om dessa båtar kör med en mindre skiva likt originalutförandet så gjorde jag om den.

    Nästa steg blir att plasta på 2-3 lager uppepå det och därefter förstärka hela botten med 1-2 lager matta innan reglar för golvet kommer på plats.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av mohsone; 2023-02-07, 08:13.

    Lämna en kommentar:


  • mohsone
    replied
    Nu är bygger igång igen!

    Har hunnit skära ut och dragit på ett lager polyester på akterspegelns bitar som jag hade material till, kommer tillkomma ytterligare en skiva till akterspegelns insida och även en till utsidan.
    Akterspegeln har tidigare bestått av enbart förstärkning i mitten men kommer nu ett få en skiva över hela brädden, ytterligare en som täcker 60% av bredden och upp till kanten samt en till bit uppepå den.

    Hålen som uppstod vid kapningen har även slipats upp och kommer lagas inom kort.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • mohsone
    replied
    Snart blir det liv i tråden igen då vi verkar ha hittat en lokal där jag kan jobba vidare med båten i!

    En fundering som dykt upp:
    Hur bygger man bäst ”vattentäta” stuvfack med avrinning på bästa sätt? Posta gärna bilder på era och andra smarta lösningar som ni vet

    Lämna en kommentar:


  • tre S
    replied
    Exakt så ja.
    Då riskerar du inte att båten tappar formen, speciellt när du kliver i eller ur båten då man gärna tar stöd av ena fribordet.

    Lämna en kommentar:


  • mohsone
    replied
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Det är friborden som med fördel kan stagas upp.
    Risken är annars att de tappar formen och lutar mer utåt och även olika mycket. Här märker man hur otroligt viktig mittoften är i en båt när det gäller stadga.

    Det bästa hade kanske varit att spara mittoften till sist i ett sådant här omfattande bygge men samtidigt är det skönt att börja med ett rent skrov.
    Jag monterade 3 brädor tvärs över min båt under byggets gång för att stabilisera skrovet. Visst blev de i vägen litegrann men de funkade väldigt bra som avställningsyta också.
    Alltså att jag kan dra ihop den med brädor eller 2 spännband innan jag limmar på golvbalkarna och även för senare moment när reglar för kastdäcket limmas på plats? Då får jag ihop båten lite mer. Jag har tänkt att limma och plasta ihop allt mot skrovet så där kommer den annars att stagas upp för att inte bli sladdrig i den bemärkelsen.

    Lämna en kommentar:


  • tre S
    replied
    Det är friborden som med fördel kan stagas upp.
    Risken är annars att de tappar formen och lutar mer utåt och även olika mycket. Här märker man hur otroligt viktig mittoften är i en båt när det gäller stadga.

    Det bästa hade kanske varit att spara mittoften till sist i ett sådant här omfattande bygge men samtidigt är det skönt att börja med ett rent skrov.
    Jag monterade 3 brädor tvärs över min båt under byggets gång för att stabilisera skrovet. Visst blev de i vägen litegrann men de funkade väldigt bra som avställningsyta också.

    Lämna en kommentar:


  • mohsone
    replied
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Btw.. Vet inte om du stagat upp skrovet nu när du kapat ur allt..
    Vissa båtar blir jäkligt sladdriga när allt är utkapat och kan vrida sig lite.. Sen byggs det inredning o grejer utan att man tänker på det.. Så står man där med ett vridet skrov i på en fin båt i slutändan..

    Vet inte hur känsligt ditt skrov är.. Men det kan säkert tre S svara på.
    Hur menar du med stagat upp? Den känns väldigt sladdrig som du säger nu har jag märkt när jag går i den med mina 110kg nu när det står på trailer. Tanken är att plasta på två lager 450g för att förstärka upp hela botten och dom delar där torfterna satt innan reglar osv kommer på plats.

    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Btw.. Vet inte om du stagat upp skrovet nu när du kapat ur allt..
    Vissa båtar blir jäkligt sladdriga när allt är utkapat och kan vrida sig lite.. Sen byggs det inredning o grejer utan att man tänker på det.. Så står man där med ett vridet skrov i på en fin båt i slutändan..

    Vet inte hur känsligt ditt skrov är.. Men det kan säkert tre S svara på.

    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Ett omständigt sätt att fixa viktfördelningen på kan vara att lägga i båten när du lagat hålen i skrovet. Lägga ut vikter som representerat material osv där du kommer placera de olika prylarna.
    Så kan du få en känsla för om du är på rätt spår.
    Men det är som sagt lite bökigt. Fast kan ju vara värt det ist för o få en fin båt som går som skit i vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • tre S
    replied
    30 cm borde inte spela någon större roll kan jag tycka.
    Fiskade en halv säsong med båten innan bygget började och stod då en del på mittoften och fiskade utan problem så den är skapligt stabil även midskepps.

    Balans i en båt går många gånger att kompensera/ändra med placering av tank och batterier osv.
    Men man bör dock se upp med att flytta för mycket vikt framåt. Dessa båtar har en ganska vass bottenvinkel fram och med mycket vikt på ena sidan båten långt fram kan man få problem med att båten vill skära i sjön.
    Båten liksom "biter" sig fast i sjön och lutar kraftigt åt den sidan vikten finns oavsett fart.

    Farsan köpte en Crestliner för några år sen där pulpeten är monterad ovanpå kastdäcket fram. Alltså väldigt långt fram för den här typen av båtar.
    Den båten var hopplös att köra full fart med då den bet sig fast ordentligt i vågorna. Det lustiga var att om en person till satt bredvid blev båten ännu värre. Satt den andra personen däremot längre bak gick det bra.
    Vi har fortfarande kvar båten i familjen men numer funkar den betydligt bättre då vi flyttat batterier och lite annat.

    Men åter till ditt bygge.
    Jag tror att du lugnt kan montera pulpeten fram till ca mitten på båten. Men inte längre fram än så.
    Sen beror det ju givetvis hur mycket övrigt som ska byggas i båten. Vilka material man använder och hur viktfördelningen blir efter det.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
26 svar
13 542 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Klant84
av Klant84
 
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
20 svar
1 985 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Amiala
av Amiala
 
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
2 svar
283 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
34 svar
4 210 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
2 svar
346 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Eino
av Eino
 
Arbetar...
X