Era kajakfiskeuppsättningar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era kajakfiskeuppsättningar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Era kajakfiskeuppsättningar!

Det mesta av kajakfiskesnacket verkar ju hända på Facebook, men för oss som inte vill att en enskilt amerikanskt företag ska få äga alla diskussioner på internet så skriver jag här istället...

Efter att förra året ha provat på kajakfisket med en Julakajak så var jag sugen på nästa steg. Efter att tittat runt och funderat en hel del så föll valet på en Hobie Passport 10.5 från Kayakstore. Vad fick mig att välja denna? Det som till sist fick mig att slå till var priset på mellandagsrean, men de faktiska funderingarna var många.

Trampsystem var de stora anledningarna till att uppgradera, men flipper eller propeller? Valet på flippers blev för att jag fiskar mycket i åar och små vatten men både stockar och grund och jag fick uppfattningen om att flippers mindre benägna att bli skadade. Sedan så ville jag ha en känd modell och Hobie var det lätt att hitta info och recensioner och det hjälpte till att sätta det beslutet. Budgeten satte sedan beslutet till den billigaste möjliga och på rean fick jag den hemma för 13500:- levererad till dörren.

Mina tankar om dessa val nu då efter att använt den ett tag går åt olika håll. Att inte ha någon back på trampsystemet är verkligen jobbigt ibland. Jag blir bättre på att planera hur jag åker men ibland så blir det fel och man sitter med en fisk kroken får får bara acceptera att man är på väg och fel håll och får fixa det sedan. Det är ju inte sämre än en paddelkajak iaf, men förstår verkligen fördelen med propellersystem.

När man kollar runt så verkar 12-modellen mycket mer populär men jag kan inte säga att jag ångrar valet av den mindre. Har inte känt att den är för liten hittills utan mer nöjd men att den inte är större och tyngre. Den går att lyfta och flytta runt utan att bryta ryggen och hade den varit längre hade den varit ännu bökigare att få in i garaget. Jag har inte vant mig med att stå i den och fiska ännu, men det är nog möjligt när man är lite tryggare i den.

Så här i efterhand så skulle jag nog haft lite mer is i magen och väntat på att en lämplig begagnad kom ut istället, när man ser annonser så verkar det som att det är rejält pristapp på andrahandsmarknaden så det är nog det bästa för att få en bra affär.

Det om kajaken, men hur ser den ut och vad jag jag utrustat den med?

Click image for larger version  Name:	IMG_9270.jpg Views:	59 Size:	2,08 MB ID:	2659441
    Click image for larger version  Name:	IMG_9271.jpg Views:	58 Size:	2,04 MB ID:	2659439
    Detta är dess nuvarande "standardkonfiguration". Vi kan börja med det som är fastskruvat; bakom stolen sitter två Railblaza cleatport, bredvid stolen till höger sitter en Scotty rail.
    Click image for larger version  Name:	IMG_8766.jpg Views:	60 Size:	1,79 MB ID:	2659440
    Jag var hos Kayakstore på Sportfiskemässan och köpte en hel del tillbehör, men några delar kommer från andra håll också. Cleatports blev det för att jag fick tag på dom till ett otroligt bra pris, mindre än vanliga ports. Men jag satte dom bakom stolen så man inte fastnar så mycket i dom (och med en tanke att kunna bygga sätta i någon slags outrigger i framtiden). Scotty-railen kom med ekolodshållaren så därför blev det den. Lite nervöst var det att borra i nya kajaken men det gick fint om man bara mätte två gånger först. I originalrailsen så syns det hur jag har monterat vanliga Railblaza-ports i dom med hjälp av rail-bultar från Aliexpress. Det blev mycket billigare än dom Railblaza-hållarna som är gjorda för att sätta i rails.

Padellhållaren är också Aliexpress, kopia på Yakattak tror jag. Funkar fint än så länge och mycket behändigare än originalhållaren. Att köpa en piratdel är väl moralisk gråzon men jag har ändå varit ganska duktig på att köpa det mesta original. Det är bara på småsaker som det har smugit sig in lite kinasaker. De flesta säkerhetsremmarna är t ex Aliexpress också, Booms grejer därifrån är jag nöjd med och skulle nog välja även om dom var dyrare.

I vatten där jag kan trolla med två spön så kör jag spöhållarna som på bilden ovan, där den bakom stolen bara är till för att förvara spöet medan jag byter bete eller hanterar fisk. Att ha förlängningsarmen som det är på ena hållaren är skönt om man inte har spön med extremt kort del bakom rullen. Bägge har ju dock möjligheten att fälla ner ett stop så spöet inte åker igenom, men det sitter lite sämre då.

En nackdel med Passporten är att det inte finns någon förvaring under stolen så jag har satt på ganska så mycket extra förvaring på andra ställen. En flaskhållare, en Stowpod och en Biltema magnetskål fungerar som förvaring för beten, snacks och annat. Magnetskålen är jag verkligen nöjd med som liten DIY-grej, en liten railbult bara och så kan man bara slänga drag där och dom hålls kvar. Stowpoden funkar fint till verktyg och större saker, flaskhållaren sitter det oftast just en flaska i. Dom små integrerade flaskhållarna är inte ens värda att nämna, där står inget stadigt.

Scotty 141 tillsammans med 368 funkar väldigt bra för mitt lilla Garmin, jag rekommenderar den verkligen. Passar fint i originalrailen och duger till mitt fiske än så länge. Den ger lite vattenmotstånd men så mycket enklare än någon inbyggt så inget jag kommer ändra snart. Jag driver ekolodet med en 12V-adapter från ett Makita verktygsbatteri. Den lösningen är jag väldigt nöjd med, flera timmar på sjön är inte ens en plupp på batteriet och det är mycket mindre att hantera än andra batterier. Skulle jag vilja så kan jag även lätt ha med mig flera batterier. Att adaptern också har en USB-utgång för att ladda telefonen är också ett plus. På plattan för ekolodet så har jag också satt en telefonhållare med tanken att kunna ha karta eller så, men den har inte används så mycket.

Det sista att prata om då kanske är lastlådan. Istället för att köpa en färdig så har jag byggt min egen. Detta är den andra versionen, den första var en mindre låda med en spöhållare påskruvad bara. Den här är lite mer genomtänkt. Byggd på en låda från Motonet där jag har satt hållarna från Biltemas spöhållare (nya modellen) för att kunna hålla vagnen samt ett spö/håv. Den hålls fast av lastband som fästs med dragband och så har jag satt lite fästöglor i den för att fästa lite saker i, t ex mätbrädan sitter i den. Jag har försökt bygga lite avdelare och så med elastiskt band men det blir ändå ganska kaos där bak fort. Det funkar ok dock så tror inte jag kommer köpa en "riktig" låda ännu. Kanske sätta i någon spöhållare till dock.

Det är nog vad jag kommer på att prata om nu. Som det ser ut nu så kommer jag inte att uppgradera på länge, nästa steg upp är väldigt mycket pengar och som alla brukar säga så kommer man inte ut så pass ofta som man tänkt så det är svårt att motivera en dyrare uppsättning nu. Det som några kanske märker saknas är en riktig ankaruppsättning och det är nog nästa sak att fixas. Är sugen på en wizzard men de kostar väldigt mycket så får se om jag fixar något enklare. En trolley skulle väl vara lätt att sätta på men känns som att det redan är fullt med saker överallt...

Click image for larger version  Name:	IMG_9268.jpg Views:	57 Size:	1,43 MB ID:	2659442
    Skitfiske på er!

Snyggt ekipage!

Kommentera

Kul att någon startar upp en tråd om kajaker. Om du vill hade du kunnat ändra titeln till ex kajakfiske. Har funderat länge på en sådan tråd, utan att fått tummen ur.
      själv började jag med en ren paddel kajak. Oldtown predator MX. Väldigt trevlig kajak, men hopplöst när man drillade fisk och det blåste. Köpte sen en Oldtown sportsman 120pdl. Hur smidigt som helst när händerna är fria. Ska ordna lite bilder och lägga upp här på mina uppgraderingar ifall det är okey för trådskaparen?

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Kul att någon startar upp en tråd om kajaker. Om du vill hade du kunnat ändra titeln till ex kajakfiske. Har funderat länge på en sådan tråd, utan att fått tummen ur.
        själv började jag med en ren paddel kajak. Oldtown predator MX. Väldigt trevlig kajak, men hopplöst när man drillade fisk och det blåste. Köpte sen en Oldtown sportsman 120pdl. Hur smidigt som helst när händerna är fria. Ska ordna lite bilder och lägga upp här på mina uppgraderingar ifall det är okey för trådskaparen?
        Ingen dålig idé, kul om det kommer mer innehåll bara! Jag försökte ändra rubriken nu men får bara felmeddelande, som vanligt så är fiskesnack inte så stabilt alltid... Försöker igen senare...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
        5 svar
        1 486 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nivv
        av nivv