Styrpulpetbåt för fjordfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Styrpulpetbåt för fjordfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Styrpulpetbåt för fjordfiske

Har en "hytte" vid en fjord i Narvikstrakten. Där har nu den gamla Ockelbo B15 gjort sitt och nu skulle jag vilja ha tips på en bra, något större båt med styrpulpet, ca 5 - 5,5 m. Vi sitter oftast och pilkar från båten. Jag skulle gärna ha en förtoft, aktertoft samt två tofter i mitten. Gissar att vi kan vara upp till sex personer i båten, varav några barn. Undrar vidare om jag skall sikta på en aluminiumbåt eller ej? Kan saltvattnet ha någon påverkan? ALLT rostar där uppe (även rostfritt.....)
    Stefan

PS, fick tips om att det skulle finnas en örnvik 570 som motsvarar beskrivningen ovan, men har inte lyckats hitta den på nätet DS

Ursprungligen postat av Stefan43 Visa inlägg
    Har en "hytte" vid en fjord i Narvikstrakten. Där har nu den gamla Ockelbo B15 gjort sitt och nu skulle jag vilja ha tips på en bra, något större båt med styrpulpet, ca 5 - 5,5 m. Vi sitter oftast och pilkar från båten. Jag skulle gärna ha en förtoft, aktertoft samt två tofter i mitten. Gissar att vi kan vara upp till sex personer i båten, varav några barn. Undrar vidare om jag skall sikta på en aluminiumbåt eller ej? Kan saltvattnet ha någon påverkan? ALLT rostar där uppe (även rostfritt.....)
    Stefan

PS, fick tips om att det skulle finnas en örnvik 570 som motsvarar beskrivningen ovan, men har inte lyckats hitta den på nätet DS
    det finns en örnvik 540 till salu på blocket,inkommen idag tror jag!!

Kommentera

Ursprungligen postat av pike14500 Visa inlägg
      det finns en örnvik 540 till salu på blocket,inkommen idag tror jag!!
      ursäkta! det va ingen styrpulpet.däremeot en väldigt fin örnvik 540 rorkultare

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefan43 Visa inlägg
        Stefan

Vad ska alla tofter var bra för?
        Min erfarenhet är att många tofter i en båt är grundreceptet på katastrof då dem är som gjorda att snubbla över bättre då med rena durkytor och halvhyfsade sittplatser men bra komfort vid användning som fiske.

Kolla på denna http://www.rocadboats.se/news_show.asp?id=23 ny modell för i år och skrovet funkar bra för större vatten samma skrov i SP utförande används flitigt vid havsfiske i Röst och det är ett otroligt sjövärdigt skrov!!

Sittplats för 4 på fasta säten och så får resten sitta på durken, är ni ofta många ombord så välj en Suzuki 90 hk eller en Yamaha F100 så har Du kraft nog att köra ekonomiskt även med tung last!!

Kommentera

En gissing ifrån mig är att det borde vara billigare att köpa en båt i sverige och flytta dit än att köpa den i norge.
          Ola

Kommentera

Tack för tipsen
            Nu är det så att jag har fyra barn och vi är ofta ute hela dagarna i båten och fiskar, därav att jag önskar mycket sittplats. Vi pilkar nästan hela tiden och då vill jag gärna att man har en fast plats att sitta på.
            /S

Kommentera

ja har en wellcraft 190ccf o den e helt underbar till spinnfiske jerk o pilk fiske pga dom öppna ytorna inte en massa säten i vägen utan man kan stå vid relingen vart man vill den väger 1ton +190 liter soppa= den går riktigt fint i grov sjö den rekomenderas varmt.
              ligger en bild här http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...=user&uid=8578

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
              10 svar
              16 002 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49