Bryta upp klass 3 hänglås - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bryta upp klass 3 hänglås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ta med dig en extra kapskiva. Brukar kapa härdat på jobbet och skivorna kan ta stryk fort, men det är inga problem att kapa härdat.
    Senast ändrad av pasi75; 2008-06-02, 13:25.

Kommentera

När polarns båt fick besök så hade dom klippt låset med biltemas största bultsax
      Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Ursprungligen postat av big catch Visa inlägg
        När polarns båt fick besök så hade dom klippt låset med biltemas största bultsax
        Hrm... Och hur vet du vilken sax de hade? Din polare kan nog bli lite skeptisk när han ser det inlägget, din gamle båtnallare...

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarolle Visa inlägg
          Jag köpte för 2 månader sedan ett nytt hänglås till båten.
          igår när jag skulle ut kärvade låset, och till slut bröts nyckeln av i låset. (Det var inte jag som bröt av den ).

Nu är frågan, hur får jag upp låset? Det verkar vara kört att få ut nyckelbiten som sitter fast, så låset måste nog förstöras.

Det finns ingen el vid bryggan där båten är fastlåst. Låset sitter i klass 3 ögla på båten, sen går det en kätting från låset till bryggan. Att klippa kättingen verkar inte vara någon bra lösning för då sitter låset fortfarande fast i båten.

Så, förslag? Här är en länk till låset jag har:

http://www.stgeorge.se/shop/?artnr=A...d+Snow+h%E4ngl
          Hej Fiskar-Olle; Sjöpolisen berättade för mig, när jag ställde ut på båtmässan Allt för Sjön, att båttjuvarna brukar kyla ner hänglåsen på båtarna med kylspray eller med den vanliga brandsläckaren som oftast finns ombord. Sedan slår de hårt på det nerkylda hänglåset med en stor hammare så att låset spricker sönder. Jag har själv inte haft anledning att testa om sjöpolisen talade sanning eller var sponsrad av något företag som säljer brandsläckare. Du som just nu har anledning kan väl testa!
          Save the Big Ones for me!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Hetsjägar´n Visa inlägg
            Hrm... Och hur vet du vilken sax de hade? Din polare kan nog bli lite skeptisk när han ser det inlägget, din gamle båtnallare...
            bultsaxen låg kvar på bryggan
            Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Fiskar-Olle; Sjöpolisen berättade för mig, när jag ställde ut på båtmässan Allt för Sjön, att båttjuvarna brukar kyla ner hänglåsen på båtarna med kylspray eller med den vanliga brandsläckaren som oftast finns ombord. Sedan slår de hårt på det nerkylda hänglåset med en stor hammare så att låset spricker sönder. Jag har själv inte haft anledning att testa om sjöpolisen talade sanning eller var sponsrad av något företag som säljer brandsläckare. Du som just nu har anledning kan väl testa!
              Save the Big Ones for me!
              Old Firehand
              www.trumman.com
              Hej Firehand tror nog det där är en skröna för att det ska funka måste slaget vara klockrent och låset ligga dikt på hårt underlag, knappast hängande i en ögla!
              Vinkelslip dock borde förbjudas! (speciellt batteridrivna såna)
              (samt hydraulsax och små skäraggregat!) mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Som David L är inne på är ofta låsets svaga punkt låskolven, där nyckeln sätts in ..är den inte härdad eller rostfritt utan bara mässing så är det som att "skära i smör" Borrade själv upp PÅ JOBB OBS! ;-) 30-40 abloylås på vid ett tillfälle tog gissar jag, totalt runt 15 -20minuter.

Kommentera

FiskarOlle: Jag tror att Clas O har ett längre produktansvar, låt dom lösa problemet på Din båt. Innan Du tackar ja till ett nytt lås.

Pengarna tillbaka / ny vara är generöst men det skall gå att kräva mer. Leta på kov.se

"Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
                  utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
                  inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
                  prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
                  andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.
                  Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Tänk på
                  Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
                  Det ska finnas hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
                  Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
                  Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
                  Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
                  För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda."
                  [FONT=Comic Sans MS]Skit fiske var det![/FONT]

/Team Abbe ><>

http://team-abbe.spaces.live.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                    Som David L är inne på är ofta låsets svaga punkt låskolven, där nyckeln sätts in ..är den inte härdad eller rostfritt utan bara mässing så är det som att "skära i smör" Borrade själv upp PÅ JOBB OBS! ;-) 30-40 abloylås på vid ett tillfälle tog gissar jag, totalt runt 15 -20minuter.
                    Skulle tro det var det gamla typiska Abloy källardörrs låset gjort i ren mässing tror nog INTE de klassade är lika lätta att forcera direkt ser inte ut som nyckel insticket är gjort i mässing åtminstone inte på mina (ett flertal alla klass 3 eller 4 )
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Snacka upp det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                      13 svar
                      10 834 visningar
                      0 gillar