Buster XXL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster XXL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buster XXL

Funderar på att skaffa större båt under hösten/vintern, Vi har fått tillökning i familjen och vår underbara Buster M börjar kännas lite liten....

Har velat fram och tillbaka mellan olika fabrikat och modeller,
    Buster XXL känns som ett bra alternativ både till att ha som ren fiskebåt
    (fiskar mest gädda och havsöring i sthlm skärgård),
    men även då "familj och vänner vill åka med på "bad och äventyr".

Har du/ni erfarenhet av xxl som fiskebåt, fördelar/nackdelar mm,
    skriv gärna här, så attjag har lite input inför kommande båtköp...

(Buster XXL, gamla modellen 5.80 m med 115/ 150 hp)

/Mr. Mört

Hej!

Min föräldrar har en Buster XXL-04/05 vet inte riktigt vilken, motor Yamaha 115-4t, hur som helst är det den med gråa sidor och utan det nya behandlade skrovet!

Tycker verkligen det är en skitbra båt, utan tvekan den bästa jag har fiskat ifrån, i lugnt vatten fraktar den 12 pers OBS! bara rekommenderad för 6 eller 7 har jag för mig! Går sjukt bra i sjön och då vi åker vattenring i cirka 25knop går det vända på en femöring.. Dvs de kaxiga polarna far åt h_vete!

Lite mer om fisket! Vi brukar vara tre eller fyra som fiskar från den, då oftast jerkbait är man fyra får man väll iofs fundera lite extra då man kastar men är man tre så är det bara att tuta och köra! När man jerkar står man ju ofta på sittplatserna osv vilket i andra båtar kan vara lite vingligt då någon flyttar sig! I bustern märker man knappt något ens om någon hoppas ner .. Finns gott om stuvutrymmen vilket är bra och fotöljerna är underbara! Sen farten och sjövärdigheten, att kunna förflytta sig i nästan 40knop trotts relativt grov sjö är underbart, inte minst i november december med kapellet uppe!

Att sköta den är oxo lätt, vi har den iofs i en sjö vilket innebär att vi igentligen bara behöver spola av den med högtrycken på hösten, PERFEKT!

Lite negativt oxo! Jo den låter ju då man kör fort i sjö, men är man ute då så är man juh oftast ensam på sjön! Den är stor vilket gör det lite svårt att exempelvis köra lite "Jiggtrolling" efter borre, men står man bara och kastar så är den optimal!

Kan inte säga mer än att det är en fantastisk båt som uppfyller alla kriterier från Fiske till vattenlek!

Köp!

Har du några direkta frågor du vill att jag ska kila och kolla på skicka PM!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2009-08-16, 14:24.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Det låter ju bra!
      funderar på en sak, har sett att aktersoffan har upp/nerfällbara sidor(!) är det stabillt att så på dessa hörn
      eller behöver dom förstärkas ( antar att dom sviktar lite annars ?).
      Hur är utrymmet mellan stolarna och aktersoffan?
      /Mr Mört

Kommentera

Ursprungligen postat av TommyMört Visa inlägg
        Det låter ju bra!
        funderar på en sak, har sett att aktersoffan har upp/nerfällbara sidor(!) är det stabillt att så på dessa hörn
        eller behöver dom förstärkas ( antar att dom sviktar lite annars ?).
        Hur är utrymmet mellan stolarna och aktersoffan?
        /Mr Mört
        Hej!

Ja det går absolut stå på dessa hörn, konstruktionen på dem är rätt så smart, inga problem, jag väger 94kg för övrigt.. Behövs inte förstärkas enligt mig, säkert någon som säger emot! För övrigt brukar jag inte stå på dem utan på den lilla utrymmet vid vattenskidbågen typ där tanklocket sitter, går bra att luta sig mot vattenskidbågen då

Stolarna går skjuta framåt och bakåt typ 2 dm! Har inget direkt mått i skallen med det är ju mindre utrymme på denna modellen än vad det är på de nya xxl där pulpeterna sitter längre fram! Hur som helst så har de två personerna som hjälper till vid exempelvis vattenskidåkning gott om plats! kika i mitt fotoalbum så finns det bild!

Har för övrigt lyckats dra upp två st wakeboardåkare samtidigt med den

kom på en negativ grejj! Det är lite svårt att hitta en bra plats för transportspöhållare om man har kapell! vilket innebär att de inte går att sätta på relingen någonstans bakom pulpeterna, går inte heller framför där det är stuvutrymmen man måste kunna öppna! jag har satt fyra rostfria på vattenskidbågen! Har fyra till om du blir sugen på att köpa! de borde ju iofs gå att montera i motorbrunnen någonsatns om man inte har vattenskidbåge!
        Senast ändrad av Grävlingen; 2009-08-16, 15:24.
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ok, tack för svaren! återkommer om spöhållarna... ska ta en titt i ditt fotoalbum!

Nån annan som har åsikter i ämmnet?
          Kom igen nu...

Kommentera

Tipsar om att kika in på maringuiden.se - mycket båtkunnigt folk där.
            Dra ett PM till Bossee han brukar ha mängder med tester av olika båtar.

Har själv en buster L och åkt mycket i grävlingens XXL - BUSTER BÅTAR ÄR GRYMMA!!

Ett tips är ju annars att kika på de lite större silver modellerna, lite mindre aluminum burk samt att de är populära bland fiske folket!

Lycka till med köpet!
            /Björn

Kommentera

Ursprungligen postat av Wacko Visa inlägg

Har själv en buster L och åkt mycket i grävlingens XXL - BUSTER BÅTAR ÄR GRYMMA!!

Ett tips är ju annars att kika på de lite större silver modellerna, lite mindre aluminum burk samt att de är populära bland fiske folket!

Lycka till med köpet!
              /Björn
              Har kollat med silverbåtar men tycker att en beg buster xxl passar min ekonomi bättre.
              Eftersom jag redan har en buster är jag grymt nöjd med dess egenskaper vad avser fiske... Men behöver mer platts och större ytor!
              Har läst på olika forum om silverbåtar som fiskebåtar, men svårt att hitta info om buster xxl som fiskebåt...

Kommentera

Lycka till med köpet!
                /Björn
                Om inte jag är helt lost så finns Bossee på FS också. Kanhända modererar han från gång till annan....
                Som en liten märklig tvist kan tilläggas att han inte är överförtjust i din båtmodell.

//Stefan
                Senast ändrad av Rudan; 2009-08-16, 17:39.
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ett tips är ju annars att kika på de lite större... aluminum burk samt att de är populära...!

Lycka till med köpet!
                  /Björn

Större, aluminium, populära..
                  ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
                  ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
                  Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
                  Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
                  Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
                  Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Om inte jag är helt lost så finns Bossee på FS också. Kanhända modererar han från gång till annan....
                    Som en liten märklig tvist kan tilläggas att han inte är överförtjust i din båtmodell.

//Stefan
                    Är också rätt säker på att han finns här med... medveten om att han inte uppskattar buster L och vet även varför vilket finns beskrivet i flera trådar...

Sorry för

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup