Båtprojektet påbörjat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtprojektet påbörjat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ang. Torktid

2 månaders torktid låter ju inte jätteroligt!

Jag ska väl försöka få in varmluft i hålet jag gör, så vattnet kan avlägsnas snabbare.

Detta blir det sista jag gör innan sjösättning som förmodligen inte kommer ske förens sen höst i vilket fall, dock har det mesta av vattnet försvunnit, då båten inte legat i sjön i år.

Mvh Stefan

Kommentera

Har även en fråga ang. bottenfärg

Min båt har alltid varit vit på undersidan, men finns det några fördelar med att t.ex välja en färg ex. svart.

Syns man mindre när man glider fram (ur fiskens perspektiv) ?

Jag undrar detta eftersom jag ofta är på grunt vatten och vräker efter gädda.

Mvh Stefan

Kommentera

torktid mm

Jag hade inte speciellt mycket vatten i själva båten, det mesta satt i foamen som jag har tagit bort det mesta av. Funderar på att göra hålet ännu större så jag kan ha batteriet till elmotorn där. Ska väll i slutändan bli nån sorts vertikalbåt för mindre sjöar.

Ska troligen plasta inne i båten ikväll, fårse hur det blir, har gelcoatspacklat hålet från insidan med. Det var stenhårt, sen polyester och väv på. Det borde väll hålla?

Vit bottenfärg borde väll vara bättre, om man tänker på himlen och ljuset osv, svart borde bli mer kontrast från? eller tänker jag helt fel..

Kollade dina bilder Stefan och jag tycker det inte ser så dumt ut din båt. Det där vart det är nött på undersidan ser lätt ut att laga. Tänkt som alla säger bara att det ska vara plast mot plast när du plastar
        sen. Eller räcker kanske med spackel bara? Där du har mest att göra känns som det är fören, det är alltså hål rätt igenom där?

/Marcus
        http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

jajaemen

Det är som sagt inte jättemycket att laga, mest utseendemässigt.

Har dock hål inuti båten lite här och var, minimala men tillräckligt stora för att vatten skall tränga in.

Har börjat spackla med epoxispackel på utsidan.
          Kommer nog ge mig på att rolla på gelcoat efteråt också, för att fylla ut där det är dåligt, och för att jämna till ytan lite.

Har idag inhandlat epoxispackel, epoxiprimer samt blå polyuretan 2-komp topcoat från biltema. Köpte även vax, polish och cleaner.

Lagt upp lite nya bilder i albumet på arbetet!

Nu kommer regnet igen, får se om jag behöver täcka för spacklet med något så det inte blir blött.

Mvh Stefan

Kommentera

nu

Nu har jag slipat ner epoxispacklet. förhoppningsvis är båten tät underifrån nu.
            Ska rolla på ett lager gelcoat för säkerhets skull med tanke på alla små ytliga sprickor i gelcoat skicktet.

Eller har ni någon annan idé på hur man åtgärdar detta?

Om ni tittar på bilderna så förstår ni säkert vad jag menar för sprickor.

Jag har iofs slipat på alla sprickor, så det kanske räcker med att lägga på epoxiprimer nu? det kanske kryper ner i sprickorna och fyller dom?

Mvh Stefan

Kommentera

Jag har bestämt mig för att ignorera alla de små sprickor som finns.
              De är inte tillräckligt djupa för att jag ska behöva oroa mig.

Precis varit ute och spacklat lite igen, om jag har tid imorgon skall jag slipa bort allt överflödigt spackel, slipa under relingen och spackla där om det behövs, alt. spruta in marinsilikon.

Sen blir det till att prima och måla undersidan.

Sen är det "bara" insidan kvar

Mvh Stefan

Kommentera

hmm

Hej igen

Jag tänkte inte riktigt på det där med plast mot plast när jag spacklade, det gäller främst kölen. Hur farligt är det om man låter ett tunt lager vara kvar?

Anledningen till att jag frågar är att jag på kölen har försökt bygga upp några lager för att få en jämnare yt, dock har jag inte slipat ner till plasten överallt.

Svårt att förklara, men jag vill ju inte att skiten ska gå sönder sen. Går det att slå på det med ex. en hammare för att se om det håller?

mvh Stefan

Kommentera

...

Jag undrade egentligen om det är ok det blir ett tunt lager plast ovanpå gelcoaten på vissa ställen.

Kommer säkert slipa bort det iaf.

/Stefan

Kommentera

det är skillnad på spackel och spackel Eino.Går alldeles utmärkt att fylla ut
                    lite med epoxispackel,i alla fall den man blandar själv ,blir starkt utav bara hel---
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nu

Den vita bottenfärgen var slut i hela landet (biltema)

Så det fick bli svart.

Nu måste jag bara hitta något gammalt foto, så jag kan gissa mig till en ungefärlig vattenlinje.

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69