Crescent mjuk i botten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent mjuk i botten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har redan ett hål i durken som går till "mellanlagret". Finns i fören för att man skall kunna pumpa ut eventuellt vatten som hamnar där. Jag har inte kollat överdrivet noga där, men vad man kan se så är det inget speciellt mellan durk och skrov. Dock kan det ju finnas något slags ram/förstärkning i andra delar av båten.

Är det något speciellt som jag kanske kan kolla genom det hålet? Det är cirka 50mm i diameter så man kan ju se hyfsat bra. Är det själva materialet i durken som är viktigt att jag får koll på?

Kommentera

Ojoj, det var några år sedan man va inne här.. Men nu såg jag ett intressant ämne. Jag har också en 465 som har "mjuk" durk. Strax för om den akterliga sittoften så svajar durken något upp och ned när man går på den. Jag har haft det så i ca 5 år och inte märkt något problem men visst har det slagit mig också att man kanske borde stärka upp durken något för att slippa detta. Frågan är bara hur, jag tror inte att det är värt besväret att såga upp hela durken för detta?

Kommentera

Är det något speciellt som jag kanske kan kolla genom det hålet? Det är cirka 50mm i diameter så man kan ju se hyfsat bra. Är det själva materialet i durken som är viktigt att jag får koll på?
        Ja det är själva materialet i durken du ska kolla, hålets väggar, alltså materialet som hålet är i, du ser vad det är för material i durken där. Om det är som jag TROR så är det plast ca 3-4 mm på 12 mm plywood. Har hålet en liten sarg för täcklock får du ta bort sargen för att se durkens laminat.

Misstänker att det är plyfa. I så fall är det inte den första Cresent med den sjukan. Problemet är att folk inte öppnar och torkar ut dessa utrymmen mellan sässongerna. Plyfan ruttnar med tiden när det alltid är fuktigt där mellan.

Är det plastad plywood så har du 3 alt.
        1. kapa ur rubbet lägga ny plyfa (vattenfast) och plasta.
        2. Slipa hela durken fri fån färg mm ner till ren plast. Kapa till ny durk av plyfa eller divinysell, lägg på plast och nya durken i den våta plasten samt plasta ny ovansida. Detta höjer dock din durk ca 15 mm men gör den rejält styv då du får en Sandwich-konstruktion. den gamla halvruttna plyfan blir då kvar inne i din dubbelbottenutrymme.
        3. Kapa bort allt. passa till durk mot båten samt plasta den i sandwich färdig vid sidan av och lägg in samt plasta fast. Kolla följande länk om en annan (kanske) cresent ägare.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=64018
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

*CW
          Låter ju lite som att vi har samma problem, dock börjar mitt problem mellan "roddtoften" och är fram till luckan i fören. Själva mjukheten i sig är väl kanske inte så farlig, men igår knakade det till när jag gick i med full bensindunk. Verkar som att den inte pallade 120 kilos belastning. Det är därför jag känner att det kanske är bättre att ta tag i problemet direkt innan det blir en spricka ner till mellanskiktet.

*Axe
          Tack för all bra info.
          Det känns som att alternativ två är det bästa om jag skall fixa detta själv. Några frågor bara; antar att vi snackar marinplywood, vad kostar detta? Finns det att köpa på vanliga byggfirmor (byggmax, hornbach)?
          När man skall plasta, vad behöver man? Är det glasfibermatta+lamineringsexpoxy eller är jag ute och cyklar?

Kommentera

Förstår absolut att det kan vara det bästa att göra på det sätt du beskriver. Känner dock att det blir mycket jobb och svårare att fixa själv.

Vet inte om det finns firmor jobbar med denna typ av reparationer. Om någon vet och kanske till och med har en prisuppgift så hade det varit kanon.

Kommentera

Gör du det inte själv blir det en dyr historia kanske bättre sälja till en hemmafixare och köpa nyare....
              Dock är det inga direkta svårigheter (om man kan det) dock en hel del jobb lycka till
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                Crescents durkar ruttnar underifrån så enkelt är det , innan de går upp i tofterna
                plywoodskivan som dom har plastat på ruttnar bort från undersidan eftersom
                crescent verkar låta bli att behandla skivan på undersidan
                de som blir kvar att gå på är som axe säger 3-4 mm laminat eller kanske bara 2-3mm
                de är det som du går på nu

Personligen om jag hade en rutten 465a så skulle jag ha kapat ur hela durken och laggt i en ny
                4-5 cm högre så får man lite bredare plan yta , måste förmodligen ha någon förstärkning i mitten så durken inte sviktar
                Och naturligtvis har Eino helt rätt
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

2. Slipa hela durken fri fån färg mm ner till ren plast. Kapa till ny durk av plyfa eller divinysell, lägg på plast och nya durken i den våta plasten samt plasta ny ovansida. Detta höjer dock din durk ca 15 mm men gör den rejält styv då du får en Sandwich-konstruktion. den gamla halvruttna plyfan blir då kvar inne i din dubbelbottenutrymme.
                  Gör som ovan behövs inga förstyvningar, du skapar ett sandwich element som är otroligt styvt.

Crescents durkar ruttnar underifrån så enkelt är det ,
                  Jag ville inte vara så drastisk men nämnde lite försiktigt att det är en sjuka hos just cresent-båtar.

Några frågor bara; antar att vi snackar marinplywood, vad kostar detta? Finns det att köpa på vanliga byggfirmor (byggmax, hornbach)?
                  När man skall plasta, vad behöver man? Är det glasfibermatta+lamineringsexpoxy eller är jag ute och cyklar?
                  Du säger marinplywood ? här pratar även många om marinaluminium.? Jag känner inte till marinplyfa... men vet att du ska ha vattenfast plyfa av en viss kvalitet, har inte i huvet vad det heter. Precis som med alu så är det kvalitetsbetäckningen som är intressant. Att folk kallar allt som åker in i en båt för marin. . . . är nått jag inta kan kommentera.

Ska du plasta så behöver du . . . . Nej jag kan inte skriva en lärobok och berätta hur du ska göra i detalj, du måste skaffa dessa kunskaper själv. Kan ge dig denna länk så har du lite att läsa.

http://www.viebke.nu/komposit/Fiberkomplam.doc

Du ska ha Polyester och inte epoxy. . epoxy är bra men dyrt och onödigt i ditt fall. Din båt är byggd i polyester så glasfiber, väv eller matta samt polyester är svaret.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                  10 svar
                  15 960 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49