Linder 460 Arkip Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Tack alla för riktigt bra info, ovärderligt!!
    Detta går inte få svar på från varken tillverkare eller återförsäljare så just därför jag frågade här, info från riktiga ägare är vad man som kund vill ha.

    -Ang batteriet så får det nog bli en solcellslösning, och kanske kombinera med en länsman (eller liknande), det är ju ganska billiga försäkringar i förhållande till att bli stående ute på Vänern med ett dött batteri
    Då jag vet med mig att jag kör nog inte så långa perioder, kanske mer korta flyttar, så kommer förmodligen det dra mer batteri än de fylls på, sen gillar jag och nyttja säsongen långt, ända fram tills november så Ja regn blire.

    -Ang bottenmålning där, rekommenderas det att bottenmåla en alubåt som ligger i? Jag kommer ha den i hela säsongen: Mars-Nov.
    Soldäck kommer jag nog bygga ett, troligtvis i marinplyfa som man kan lägga i när man behöver det, så spar jag några tusen där... ska luska ut ett bra sätt att bygga eget soldäck bara så fort båten är inköpt och man kan mäta lite på den.

    Sen kommer jag nog lägga matta på durken, såg nån här i forumet som gjort det och det såg riktigt snyggt ut! + att det blir nog både mysigare o varmare att vara på (kanske dämpar endel plåt-ljud med?), både kalla och varma dagar barfota som med kängor. Är det någon som vet hur det brukar funka? klarar marinmattor en säsong utomhus t.ex?

    -Ang hårt väder och vind så tackar jag för den infon, det är verkligen nått man inte får veta om man frågar en som vill tjäna pengar, att det kommer slå och studsa endel.

    -Ang begagnatpriserna, det är just därför som jag kollar på ny båt, ja menar snackar man med en återförsäljare så kan han i många fall gå ner till 155 / 159 tkr och då är det ingen ide o köpa begagnat enligt mig och så som jag tänker..
    Jag menar man får ändå en Ny båt med Ny motor som man själv servar och tar hand om, och slipper oroa sig för begagad motor t.ex... för en ytterst liten peng till, man skall ändå handla för så stora summor så då kan det vara roligt att få en ny pryl.
    Sen är det klart att man i en del annonser kan få med massa go utrustning, trailer och annat gott, så visst finns det fördelar med begagnat med.

    Kommentera


    • #92
      Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      tillgång och efterfrågan....och så länge det finns folk som är beredda att betala nästan nypris för en beggad kommer begpriserna ligga högt...
      Jodå, jag är med på att det är så det fungerar. Jag har bara lite svårt att förstå hur någon är villig att betala 130k för en tio (!) år gammal båt/motor när det finns nya för 159k.

      Kommentera


      • #93
        Ursprungligen postat av LobL Visa inlägg
        Jodå, jag är med på att det är så det fungerar. Jag har bara lite svårt att förstå hur någon är villig att betala 130k för en tio (!) år gammal båt/motor när det finns nya för 159k.
        Håller i princip med dig, men om man räknar på alla kostnader för ekolod, tampar, fendrar etc så drar det iväg på en ny båt. Säg att det i slutändan skiljer 40k? Du kan åka mycket båt för 40k. Du behöver jobba länge för stt kunna spara ihop 40k också. Finns det dessutom mer prutmån på den beg så kanske vi pratar 50k skillnad. Plötsligt är det inte ens teoretiskt självklart att man väljer den nya, oavsett om man har råd eller inte. Men som sagt, i princip är det märkligt höga andrahandsvärden på den. Gäller ju alla alubåtar <6m iofs. Kanske andra med för den delen.

        Kommentera


        • #94
          Med tanke på föregående resonemang. Är det inte då vettigt att istället för att köpa en ny arkip för 160k istället köpa en ny silver fox för 30k till? Är ju rätt mycket mer båt om jag förstått det hela rätt.

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av Gur Visa inlägg
            Håller i princip med dig, men om man räknar på alla kostnader för ekolod, tampar, fendrar etc så drar det iväg på en ny båt. Säg att det i slutändan skiljer 40k? Du kan åka mycket båt för 40k. Du behöver jobba länge för stt kunna spara ihop 40k också. Finns det dessutom mer prutmån på den beg så kanske vi pratar 50k skillnad. Plötsligt är det inte ens teoretiskt självklart att man väljer den nya, oavsett om man har råd eller inte. Men som sagt, i princip är det märkligt höga andrahandsvärden på den. Gäller ju alla alubåtar <6m iofs. Kanske andra med för den delen.
            det är inte bara andrahandsvärdet som är högt på alubåtar...redan riktpriserna lyfter man på ögonbrynen åt då de många ggr ligger närmare/runt/över 100% högre än priserna på plastbåtar i ungefär samma storlek....båtsäljarna har inte varit sena att uppmärksamma att det gått mode i just alubåtar....
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #96
              Världsmarknadspriset på aluminium har ju sista året eller sen slutet av 2015 vänt och stigit med +30%
              Samtidigt som räntorna gått ner och folk tror sig ha råd att konsumera mer.

              Inge konstigt att alubåtarna blir dyrare och att köparna hänger på.
              Alumacraft så klart!

              Kommentera


              • #97
                Sitter och funderar på nytt ankare till denna säsongen och undrar vad jag skall gå på?
                Idag har jag en klassisk dragg med 1,5m kedja som ankare men tycker den är alldeles för klumpig vid fiske när den skall upp och ner hela tiden.
                Den är bra vid förtöjning å så men skulle vilja något smidigare vid fiske. Ja jag vet att det bästa är en gpselmotor men vill inte lägga så mycket.

                Jag såg dessa som Tobias Fränstam visade på youtube här om dagen:

                http://mojoshop.se/84-ankringsloesningar
                https://youtu.be/2kIO7TlK42g

                Någon som testat dom eller liknande ankare eller har några andra bra tips?
                Vilken vikt bör man ha till en Arkip?

                Kommentera


                • #98
                  Helt vanligt tallriksankare från Biltema lr liknande duger utmärkt.
                  5-7kg samt rejäl längd på ankarlina + kätting så klarar du dig.

                  / HenkeW
                  Senast ändrad av HenkeW; 2017-01-16, 13:55.

                  Kommentera


                  • #99
                    Sen köper du ett skotlås på biltema mycket trevlig sak att dra fast ankarlina:-)
                    Våga kasta i nya vatten

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Randemo Visa inlägg
                      Sen köper du ett skotlås på biltema mycket trevlig sak att dra fast ankarlina:-)
                      Ja jag funderade på det. Finns det inga i metall som har högre styrka?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 543 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 985 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X