Elmotorfäste till linder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotorfäste till linder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotorfäste till linder

    Jag antar att elmotorfäste och fäste för ekolodsgivaren är till för att man inte ska behöva skruva fler hål i båten om man någon gång ska byta elmotor eller givare, men finns det några andra fördelar?
    Bloggen | Portfolio

  • #2
    Ha,ha jag fick kvällens garv! Läste: Elmotorfäste till Indier.....
    http://sportfisher.se

    Kommentera


    • #3
      Har du med helg och korkar up cole?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
        Har du med helg och korkar up cole?
        No, inte än:-)
        http://sportfisher.se

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          Jag antar att elmotorfäste och fäste för ekolodsgivaren är till för att man inte ska behöva skruva fler hål i båten om man någon gång ska byta elmotor eller givare, men finns det några andra fördelar?
          Vad menar du?

          M
          Mats Söderholm

          0702300493 eller mats@umeafishing.se

          umeafishing.se

          PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

          Kommentera


          • #6
            Jag menar att man skruvar dit en extra aluplatta för att fästa elmotorn på, när man lika väl kan fästa den rakt i båten. Jag antar att fördelen är att man kan byta aluplattan till en ny om man vill byta elmotor. Om man hade skruvat elmotorn rakt i båten så hade man behövt ta bort den och göra nya hål för den nya elmotorn, vilket skulle resultera i många hål vid flera byten..
            Bloggen | Portfolio

            Kommentera


            • #7
              Va inget, man skruvar ju inte fast elmotorn när man sätter den i aktern :> elmotorfästet är där för att över huvud taget kunna fästa motorn på ett smidigt sätt. Aja.. antar att vad jag menar iaf gäller för ekolodsgivaren.
              Bloggen | Portfolio

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                Jag antar att elmotorfäste och fäste för ekolodsgivaren är till för att man inte ska behöva skruva fler hål i båten om man någon gång ska byta elmotor eller givare, men finns det några andra fördelar?
                Hej Joakim Åberg;

                Motorfäste för mindre, bensindrivna utombordsmotorer och elmotorer finns att köpa hos alla välsorterade båt- och marintillbehörshandlare. Själv tillverkar jag mina egna elmotorfästen av marinplywood eller byggplywood. På en av mina gamla båtar från förr ser du två alternativ för akterspegelsmonterad elutombordsmotor här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_03.htm.

                Lowrance Electronics, http://www.lei-extras.com/store/sear...khz+transducer har flera givare som kallas pottgivare bl.a. PD-WBL Part # 106-73 Trolling motor-mount or shoot-thru-hull, pod type transducer. (20 ft cable) med skåror på ovansidan där man kan trä en större slangklämma igenom skårorna på pottgivaren och sedan runt elmotorn och slutligen skruva fast givaren mot undersidan av elutombordsmotorn framför propellern. Glöm inte att dra några varv med eltape runt elmotorn innan du drar åt slangklämman.

                Go for the Big Ones!

                Old Firehand
                www.trumman.com
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-09-25, 16:34.

                Kommentera


                • #9
                  Tack, jag hittade dock ytterligare ett problem med mitt bygga för en stund sedan. Jag ska montera en stol på aktertoften och med en aktermonterad elmotor så kommer man behöva sträcka sig efter handtaget för att styra, då stolen sitter längst till höger på toften.. det är ju ett ganska stort problem, så det verkar bli en elmotor i fören istället, vilket skapar ytterligare problem då jag ska bygga en platå på den främre toften och inte vill ha en aluplatta längst fram med en elmotor på som tar plats... ujuj, bara problem
                  Bloggen | Portfolio

                  Kommentera


                  • #10
                    Du skulle ha köpt en Quintrex istället...., då hade du fått med ett givarfäste från början och kunnat skruva fast elmotorn direkt på akterspegeln utan extra fästen . Skämt å sido, det kanske går att montera ett till stolfäste på babords sida, eller montera någon typ av glidskenor som tillåter valfri placering av stolen?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 991 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 219 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X