Bygga om & renovera upp plastbåten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om & renovera upp plastbåten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga om & renovera upp plastbåten

Nu har man fått in min 4m Fabola plastbåt i garaget för upprustning och ombyggnad. Kommer nog att posta många frågor här under projektets gång.

Jag har tagit bort marinplyfa-förstärkningarna i akterspegel och vid årfästena för dom va sura. Tänkte plasta in Alu där istället, måste väl vara säkrare än plyfa? Aluminiumplattorna kostar mig inget...

Sen behöver relingen förstärkas och plastas upp, tänkte fixa antingen rostfritt eller alu-profil att limma på underifrån och sedan plasta in detta så att det blir starkt och jag kan fästa diverse grejor säkert där sedan. Kan man göra så?

Sen när detta är gjort ska jag bygga om tofterna som jag vill ha dom.... det blir ett senare problem
    Hoppas att kunna få mycket hjälp här...

ingen som har något klokt o säga?

Kommentera

Nä det är en rodd/motorbåt.... det står fabola på den, men det kan man ju inte va helt säker på- någon kan ju ha "dekal trimmat" den...
      Varför är det bättre med plyfa? borde va bättre med Alu t.ex i akterspegeln där jag sen efter att plastat in förstärkning sedan kommer att fästa aluminium som skydd utan på plasten. Då kan jag fästa den med genomgående bult utan att man behöver vara orolig för att vatten ska komma in och förstöra plyfan som dom flesta använder sig av när dom plastar in förstärkning i aktern. Låter mycket säkrare att plasta in aluminium men det kanske inte funkar alls. jag är ju helt grön vad det gäller båtrenovering. Men berätta gärna varför man ska ha plyfa istället.

Kommentera

Dels så behöver du ha lite tjocklek på aktern. Motorns infästning, genomgående skruv eller byglar, behöver ha lite material för att ta upp belastningarna på rätt sätt.
        Dels för att det är svårt att få glasfibern att fästa emot aluminium. Risken för sk. delaminering blir ganska stor. Då får du en sladdrig akterspegel som bara består av tunna skivor som inte hänger ihop med varandra och hållbarheten blir därefter.
        Det bästa är faktiskt plyfa och gärna vanlig plyfa som du ruggar upp ytan på innan plastningen. Då suger skivorna i sig polyestern bättre och blir tåligare. Att enbart plasta upp akterspegeln till full bredd är en möjlighet men det blir både dyrt och tungt.
        Det är även viktigt att täta alla genomförningar med t.ex. sika för att inte vattnet ska komma in i plyfan.
        Rätt och noggrant genomfört kommer det här att hålla i många år.
        Mvh Micke

Kommentera

Aha! Tack för svaren, då vet jag hur jag ska göra. Bara att planera om då.Jag har lite marinplyfa liggandes hemma men det är alltså inte att rekommendera utan det blir att springa till nån bygghandel och handla in vanlig plyfa.

Men då till relingen... den har ju spruckit på nått ställe (där årfästet sitter ungefär) och just där är den ju sladdrig. Men jag vill få en stabilare reling dels för att sittplatsen i mitten ska bort som hjälper till att hålla båten styv och sen vill jag sätta dit lyftöglor & handtag så att man kan flytta båten lätt vid behov. Ska jag styva upp relingen med något under ifrån och sen plasta in eller räcker det att bara plasta upp skador och lägga något extra lager glasfiber runt hela båten över relingen????

Kommentera

Kan man inte använda divinycell eller polyuretanskivor som förstärkning istället för plyfa??

Kommentera

Har aldrig använt divinycell och känner därför inte till det så bra. Men däremot vet jag att väldigt många båttillverkare använder just plyfa i akterspegeln.
              Du kan använda dina bitar av marinplyfan men du måste då rugga upp ytan ordentligt på dom för att laminatet ska fästa bra. Marinplyfan har en alldeles för glatt yta.
              Ang. relingen skulle jag nog gjort på följande vis. Slipa ur sprickorna och skadorna ordentligt och runtom. Tejpa fast kartongtejp på en masonitbit eller liknande som passar under relingen. Tejpa fast denna. Nu har du ett "mothåll" att plasta upp lagningarna mot. När det härdat tar du bort masoniten. Den glatta tejpen gör att den släpper lätt.
              Ta bort toften och plasta förstärkningar från relingen ner till durken, även här kan du använda plyfa. Varför inte göra två/per sida, som du samtidigt kan använda som spöhållare? Man sågar alltså ur spår som spöna ligger i.
              Kolla gärna på Bayliner Trophy som ofta har såna.
              Tror inte det räcker med att bara lägga på plast på relingen. Du måste nog ersätta toften med nåt rejälare.
              Mvh Micke

Kommentera

i skolan göt bi egna polyuretanskivor och använde för lagning.

Tror att det fungerar utmärkt att stödja upp kanten med. Vill du ha "segare" skivor? gjut in glasfiber

Kommentera

Kul att man får lite tips av er, tycker att detta är ett jävligt roligt projekt.
                  Jag har kolla runt lite.... Divinycell används av vissa båtmärken som förstärkning men det pallar inte att bara ha en genomgående bult som dras åt för då kan det dra ihop sig.Detta löser dom med att ha ett rör som är lika långt som aktern är tjock och då kan man dra igenom bultar utan problem.Röret ska va i plast eller rostfritt.

Hmm polyuretanskiva kanske man ska testa, då måste man spackla upp sidorna(reling-durk) så det blir jämnt innan man plastar in plyfa eller polyuretanskiva= mycket spackel.

Ska försöka lägga upp några bilder ikväll så att ni får se hur den ser ut
                  Mvh/Jocke

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_0160.jpg
Views:	1
Size:	540,8 KB
ID:	1761014Click image for larger version

Name:	IMG_0164.jpg
Views:	1
Size:	456,6 KB
ID:	1761015

Jaha så här ser min båt ut, ingen skönhet men det ska vi nog ändra på..
                    Senast ändrad av Vega; 2011-09-30, 17:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                    5 svar
                    1 489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv