Tips om stabil fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om stabil fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    + Dom flesta båtar går ju att ro, även om en planande bred V-bottnad båt med skarpa slag inte är bekväm eller enkel att ro så går det.

    Sen måste jag undra om du är familjär med skillnaden mellan alla båtar som nämnts här ? Ockelbo b16 är V-bottnad med skarpa slag. med andra ord en snabbgående planande båt där man gjort avkall på manuell hantering av båten.

    Nästan alla andra som nämnts är lite smalar rundbottnade båtar med bra roegenskaper, även om dessa också planar så är fartegenskaperna sämre samt sidostbilitet både i gång och liggande. Men kan ros lätt och driver inte lika mycket.

    Det finns många fler typiska skillnader, oftast så brukar man veta om det är det ena eller andra man söker.

    Finns ett antal att välja på som Buster tex. Vill du som du sa kunna fiska 4 pers bör du sikta på en 5 m båt

    Ang din fråga. menade du 550 båten med den andra ? Den är ny båt+motor. finns äldre om du söker kanske, men ny gissar jag på uppemot 120-130 000:-

    Annars kanske detta kan va nått? kanonpris på den
    http://www.blocket.se/goteborg/Olymp....htm?ca=10&w=3

    Uttern är kvalitet, tung, stabil och tål sjö, kan inte ros dock. har själv haft en sån här.
    http://www.blocket.se/varmland/Utter....htm?ca=10&w=3
    Senast ändrad av Exxet; 2011-12-07, 21:20.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #12
      Click image for larger version

Name:	Bild 325.jpg
Views:	1
Size:	700,3 KB
ID:	1761619
      Skickar en bild på min Sahla för att visa ett exempel på en planande båt. Skarpt V med stabiliserande "kölar" utmed sidorna.
      Ett sätt att få en stadig men ändå snabb båt även om den trubbiga fören gör den lite stampig i sjön.
      Båten är 4,65 lång och 2 meter bred.
      Att välja båt är verkligen en djungel och jag önskar dig lycka till
      Mvh Micke

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Ockelbo B16 som tidigare nämts.
        Sahla 465 (har en själv), lite stampig i sjön men grymt stabil.
        Trifoil, finns en till salu här på FS.
        Crescent 415, 416, 425, 435 och allt vad dom heter även om man får räkna med lite jobb.
        Lägger till en nyare båt som ryms i din budget: Sandström 460.
        Mvh Micke
        Tackar för tipsen, ska kolla upp närmare.

        Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
        + Dom flesta båtar går ju att ro, även om en planande bred V-bottnad båt med skarpa slag inte är bekväm eller enkel att ro så går det.

        Sen måste jag undra om du är familjär med skillnaden mellan alla båtar som nämnts här ? Ockelbo b16 är V-bottnad med skarpa slag. med andra ord en snabbgående planande båt där man gjort avkall på manuell hantering av båten.

        Nästan alla andra som nämnts är lite smalar rundbottnade båtar med bra roegenskaper, även om dessa också planar så är fartegenskaperna sämre samt sidostbilitet både i gång och liggande. Men kan ros lätt och driver inte lika mycket.

        Det finns många fler typiska skillnader, oftast så brukar man veta om det är det ena eller andra man söker.

        Finns ett antal att välja på som Buster tex. Vill du som du sa kunna fiska 4 pers bör du sikta på en 5 m båt

        Ang din fråga. menade du 550 båten med den andra ? Den är ny båt+motor. finns äldre om du söker kanske, men ny gissar jag på uppemot 120-130 000:-

        Annars kanske detta kan va nått? kanonpris på den
        http://www.blocket.se/goteborg/Olymp....htm?ca=10&w=3

        Uttern är kvalitet, tung, stabil och tål sjö, kan inte ros dock. har själv haft en sån här.
        http://www.blocket.se/varmland/Utter....htm?ca=10&w=3
        Ja absolut jag förstår skillnaderna. Har ju trots allt fiskat från båt i hela mitt liv. Bara det att jag aldrig ägt någon och satt mig in i själva båtvärlden

        Japp det var den båten jag syftade på. Intressant att se vad en ny kostar även om det är lite över budget.

        Egentligen så behöver den inte vara för fyra pers. Det är väl 3 som max egentligen. Sorry att jag ändrar mycket från ursprungsposten

        Buster har jag kikat lite på och det verkar ju som man kan få dom hyfsat billigt. Har inte åkt med någon själv. Räcker XS storleken för max 3 pers? Har de några nackdelar?

        Tack för tiden du lägger ner btw
        Senast ändrad av weirdfishes; 2011-12-07, 21:47.

        Kommentera


        • #14
          Köpte min crescent 500 med en 20 hk motor. Gör visserligen bara 20 knop ungefär men extremt stabil. Kan stå 3 man på samma sida o fiska utan att den knappt lutar. Gav 18000 är väldigt nöjd. Men det kan som sagt va lite jobb med dom..

          Kommentera


          • #15
            Ingen fara med det Weirdfishes !

            Just buster ska jag inte uttala mig om, finns andra här med mycket positiva erf. av dom båtarna, personligen tycker jag alla alu-båtar blir lite plåtskrangliga men sånt är en personlig smaksak vad upplever och stör sig på. Lätta och tåliga är dom i alla fall.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #16
              Fint hörni. Tänkte på Crescent-båtarna. Vad är det som brukar ta tid med dom? Alltså var är det man måste fixa/underhålla ofta?

              Sen ni som kör me buster XS. Ge mig gärna en review.
              Senast ändrad av weirdfishes; 2011-12-07, 22:57.

              Kommentera


              • #17
                Olympicen är en riktigt bra båt dock inte för fiske med just denna modellen. Jag vet eftersom jag skruvat i och kört många under åren en kompis till mig var generalagent för Olympic. Den agenturen är numera såld men det blev ett antal båtar under några år.
                Jag fiskar ungefär som du och kör själv en Buster M och det funkar fint till detta fiske med max 3 pers. Optimalt är 2 pers. Fördelen med alu är vikten och att den är oöm när man ska ner och upp i små sjöar med dåliga ramper. Det finns andra båtar som är än mer fiskanpassade men jag ville kunna ta med familjen ut ibland också och då blev det Bustern. Du kan få en Buster M med fyrtaktsmotor (40 eller 50hk) och EU trailer för mellan 70 och 90 000:-.
                I denna tråden hittar du min båt.
                http://www.fiskesnack.com/forum/show...t-min-Buster-M

                //Niklas

                Kommentera


                • #18
                  Dom äldre crescentbåtarna har plywood durk/inredning som e plastat utanpå. Trät ruttnar. På min crescent 500 jag nyss köpt ska jag riva ur allt o bygga upp med divinycell och plasta om hela insidan så ja blir av med nästan allt trä. Har för mig att skrovet också har plywood som grund. Men inte säker.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av nicaon Visa inlägg
                    Olympicen är en riktigt bra båt dock inte för fiske med just denna modellen. Jag vet eftersom jag skruvat i och kört många under åren en kompis till mig var generalagent för Olympic. Den agenturen är numera såld men det blev ett antal båtar under några år.
                    Jag fiskar ungefär som du och kör själv en Buster M och det funkar fint till detta fiske med max 3 pers. Optimalt är 2 pers. Fördelen med alu är vikten och att den är oöm när man ska ner och upp i små sjöar med dåliga ramper. Det finns andra båtar som är än mer fiskanpassade men jag ville kunna ta med familjen ut ibland också och då blev det Bustern. Du kan få en Buster M med fyrtaktsmotor (40 eller 50hk) och EU trailer för mellan 70 och 90 000:-.
                    I denna tråden hittar du min båt.
                    http://www.fiskesnack.com/forum/show...t-min-Buster-M

                    //Niklas
                    Alright, en båt som är "optimal för två pers men fungerar fint med tre" är väl egentligen det perfekta för mig. Vet du något om modellerna XS och S? Är de båda för små? Snygg jobb med båten!

                    Ursprungligen postat av FiskeRobin85 Visa inlägg
                    Dom äldre crescentbåtarna har plywood durk/inredning som e plastat utanpå. Trät ruttnar. På min crescent 500 jag nyss köpt ska jag riva ur allt o bygga upp med divinycell och plasta om hela insidan så ja blir av med nästan allt trä. Har för mig att skrovet också har plywood som grund. Men inte säker.
                    Okej, jag förstår. Bra att ha i åtanke. Tack för svaret!

                    Kommentera


                    • #20
                      Allt folk skriver om att budgeten är omöjlig att hålla för en båt i den klassen som är ganska fin stämmer inte alls.. Speciellt inte om du kan tänka dig att det hänger en äldre tvåtaktare på! Det enda det handlar om är hur bråttom det är att få tag på en båt! Om man kollar blocket och eventuellt andra sidor regelbundet, flera gånger varje dag så dyker den rätta båten snart upp till ett okej pris! Då gäller det att vara snabb som satfläsket och ringa på den!
                      Anledningen till att det inte ligger ute fina båtar till bra pris så ofta (så att man hinner se dem) är just att de försvinner snabbt, för förekommer gör de regelbundet.

                      Jag har precis inhandlat båt i den klassen själv efter att ha kollat blocket länge, länge! Vips sa det så kom annonsen ut och dagen efter var den hemma. Samma visa gällde när jag köpte moppe.

                      Man ska bara vara helsäker på vad man letar efter och ta tid på sig. Då vet man precis och kan handla snabbt när det är dags!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 547 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 990 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X