Buster eller silver - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster eller silver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Buster eller silver

    Ska byta båt !
    Har lite funderingar ang dessa två tillverkare.
    Har tidigare innan denna båt haft en Buster sun som jag var supernöjd mä.
    Nu har jag en Persson 520 som inte alls nådde upp till förväntningarna.
    Ska jag köpa en Buster l och varför, tydligen förnyades den -09 och ska man ha en tidigare eller senare ?.
    Också har vi ju Silver Hawk 520 eller 540 vilken ska man ha ? 520 in verkar en hel del lättare men men.
    Å Buster verkar ännu lättare å mer lättdriven så för mig luter det åt en sån, ska ha den på trailer.
    Motivera gärna dina synpunkter. Jag vänder mig framförallt till er som som har eller haft nöjet att ÅKT dessa båtar.
    Inte till er som läst en massa som jag för vi vet egentligen INGET om ämnet.
    Ser fram mot givande svar.
    Mvh Henric

  • #2
    Varför vill man ha en Silver som fiskebåt? Extremt dåligt planerade utrymmen för fiske, känns trångt överallt.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Henric Hansson Visa inlägg
      Ska byta båt !
      Har lite funderingar ang dessa två tillverkare.
      Har tidigare innan denna båt haft en Buster sun som jag var supernöjd mä.
      Nu har jag en Persson 520 som inte alls nådde upp till förväntningarna.
      Ska jag köpa en Buster l och varför, tydligen förnyades den -09 och ska man ha en tidigare eller senare ?.
      Också har vi ju Silver Hawk 520 eller 540 vilken ska man ha ? 520 in verkar en hel del lättare men men.
      Å Buster verkar ännu lättare å mer lättdriven så för mig luter det åt en sån, ska ha den på trailer.
      Motivera gärna dina synpunkter. Jag vänder mig framförallt till er som som har eller haft nöjet att ÅKT dessa båtar.Inte till er som läst en massa som jag för vi vet egentligen INGET om ämnet.
      Ser fram mot givande svar.
      Mvh Henric
      Hej Henric Hansson;

      Jag har ägt två Silver Hawk och vågar påstå att du får mycket svårt att hitta en båt som är lika sjösäker i den storleksklassen. Silver Hawk är en otroligt sjösäker, genomtänkt och välplanerad båt.

      Idag äger jag en Buster Magnum som jag köpte 1998. Skälet till att jag sålde min senaste Silver Hawk till fiskeguiden Johan Abelsson, fd Wildwater Fishing var att jag behövde en båt med större invändigt utrymme och som fyra personer kunde spinnfiska ifrån samtidigt. Då föll valet på den en meter längre och några decimeter bredare Buster Magnumen.

      Silver Hawken är med sin innermodul i vit plast lite ömtåligare invändigt än den med gummerad marinplywood invändigt klädda och helt oömma Buster Magnum-båten.

      Det riktigt stora pluset hos båda båttyperna förutom sjösäkerheten är automatisk självläns. Tack vare självlänsen har vi snabbt fått ut vattnet vid trolling till havs i överbrytande sjö. Det är bara att gasa på lite så åker vattnet ut genom självlänshålen.

      Tänk först och handla sedan, köp inte en för liten båt. Det ångrar du i massor av år framöver...

      Go for the Big Ones!

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand
      www.trumman.com
      Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-17, 11:12.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Henric Hansson Visa inlägg
        Ska byta båt !
        Har lite funderingar ang dessa två tillverkare.
        Har tidigare innan denna båt haft en Buster sun som jag var supernöjd mä.
        Nu har jag en Persson 520 som inte alls nådde upp till förväntningarna.
        Ska jag köpa en Buster l och varför, tydligen förnyades den -09 och ska man ha en tidigare eller senare ?.
        Också har vi ju Silver Hawk 520 eller 540 vilken ska man ha ? 520 in verkar en hel del lättare men men.
        Å Buster verkar ännu lättare å mer lättdriven så för mig luter det åt en sån, ska ha den på trailer.
        Motivera gärna dina synpunkter. Jag vänder mig framförallt till er som som har eller haft nöjet att ÅKT dessa båtar.
        Inte till er som läst en massa som jag för vi vet egentligen INGET om ämnet.
        Ser fram mot givande svar.
        Mvh Henric
        Måste först rätta en sak och det är att Buster gjorde om skrovet på sin L modell from 2010 och alla årsmodeller före det är behäftade med det konstruktionsfel som jag och andra skrivit om otaliga gånger, så väljer Du Buster L så måste det vara en 2010 eller senare.

        Vad gäller Silver Hawk så håller jag med Old Firehand i hans omdömmen även om jag inte ägt men fiskat mycket från såna och i valet mellan 520 och 540 så är valet givet 540 det är värt det.

        Det är alltid en fråga om kompromisser närman köper en båt till fiske och ingen båt är bra på allt men man får välja en som är bra på det man själv uppskattar, och det som Du ser som fördel kan en annan se som nackdel så Du måste avgöra men generella saker att säga är att Silver Hawk är en av de tryggste båtarna Du kan fiska från i Svenska vatten, Buster L från 2009 och bakåt gör sig bäst hemma i badviken och på lagom simavstånd från närmaste strand.

        Detta sagt av en som kört alla Busters modeller sedan 1983 (de hette faktiskt Fiskars när jag körde de första sedan blev det Buster), vill Du har en Buster som erästter Hawken så leta efter en Buster XL det är en slitvarg för fiske och oöm till max, numera finns dem för hyfsade pengar men kräver ofta motorbyten då det ofta sitter en gammal törstig och skitig 2 taktarre på dem som bör bytas mot en 4 takt, och då minst 90 hk helst 115 så får Du bra fart och ekonimi på den.

        Kommentera


        • #5
          Du säger inte mycket var eller hur du använder båten mer än att du har den på trailer så det är lite svårt att veta vad just du behöver.

          Själv valde jag en nyare buster xxl som fiskeplattform. Jag gillar att ha en vindruta att gömma mig bakom i november, det blir jäkligt kallt att åka fort annars. Jag gillar att jag tar mig fram i nästan vilket väder som helst, det gör att jag inte drar mig för att åka dit fisken finns. Jag gillar att jag kan lyfta ut hela inredningen så att det bara är ett rent däck att fiska från. Jag gillar badplattformen som är perfekt jerkplattform och landningsplats. Att den funkar att pendla till jobbet med...

          Men, jag gillar inte plast och jag har inte båten på trailer, då hade jag valt en lättare båt.

          Jag har kört en xl i november, den funkar bra att köra men den årsmodellen jag körde hade fast aktersoffa, då blir det trångt att fiska bakom stolarna om man inte står på soffan. En joker är kanske en linder arkip, lätt, smidig och förvånansvärt stabil, tre fiskare funkar.
          Anders @ gäddfiske.se

          Kommentera


          • #6
            Vad tycker du man ska ha för båt då DavidL ?
            Skulle du föredra Buster isåfall vilken modell ?.

            Ja det är sant anders@gäddfiske.se vad ska jag ha den till.
            När inte familjen är ute å metar så är väl tanken att jag skall trolla lite öring på tex Dellen eller Holmsjön.
            Och jag skall fiska havsöring här utanför Enånger.
            Med spinn eller fluga inte trolla.
            Nu vet du dä.
            Givetvis skall jag ha en med dubbelpulpet för som du säger inte frysa om fortplantningsaggregatet.

            Kommentera


            • #7
              Jag har en Silver Hawk 520 DC och är nöjd med den. Inte optimal inredning för fiske. Skall man fiska fler än 3 pers skulle jag rekomendera en shark CC eller eagle CC. Fiskar endast "på havet" med hawken. Den gör ca. 35 knop med en 90hk honda. Har också fiskat en hel del från olika buster båtar, främst XXL och R.

              Skall man välja buster eller silver? Bägge är bra båtar. Ge dig ut och prövkör och välj vilket du trivs bäst med men kolla på buster XL, inte L, om du skall ha en motsvarande buster till hawken.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Henric Hansson Visa inlägg
                Vad tycker du man ska ha för båt då DavidL ?
                Skulle du föredra Buster isåfall vilken modell ?.

                Ja det är sant anders@gäddfiske.se vad ska jag ha den till.
                När inte familjen är ute å metar så är väl tanken att jag skall trolla lite öring på tex Dellen eller Holmsjön.
                Och jag skall fiska havsöring här utanför Enånger.
                Med spinn eller fluga inte trolla.
                Nu vet du dä.
                Givetvis skall jag ha en med dubbelpulpet för som du säger inte frysa om fortplantningsaggregatet.
                I slutänden måste vara dina preferenser och värderingar som måste avgöra. Resten av oss kan bara berätta varför vi valt våra båtar med bra och dåliga erfarenheter för att inspirera dig.

                Ska du inte ut på havet skulle jag satsa på en hyfsat lätt båt, det gör trailerlivet lättare. Jag skulle kolla upp linder arkip och buster x om jag skulle köpa trailerbåt. Xl är bättre att köra och familjen/du åker bättre men värre att köra på trailer, om den är bättre fiskebåt kan diskuteras. Min xxl är ännu sämre trailerbåt och så vidare, det finns ett samband mellan storlek, körbarhet och trailerbarhet, det går inte att få allt, så var och en måste hitta sin egen optimala kompromiss.

                Som nämnts tidigare tycker jag du ska provköra/provfiska kandidaterna, det är enda sättet att verkligen bilda sig en uppfattning om en båt.
                Anders @ gäddfiske.se

                Kommentera


                • #9
                  Äger en Silver hawk 540DC med en Mercury EFI 100 och är fortfarande imponerad över hur användarvänlig båten är.
                  Valde mellan Buster XL och Silver Fox och "Höken".

                  Har båten i Mälaren och tycker den fungerar utmärkt som kombinerad transport, bad och fiskebåt. Känns aldrig osäker att färdas med även om det blåser upp och blir krabb sjö.

                  Det enda problemet jag hade var att gelcoaten invändigt sprack i hörnen men åtgärdades på garantin.
                  Gillar inte kapellet mellan styrpulpeterna som dels är svårt att se igenom men även krångligt att sätta fast invändigt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Martin Eves Visa inlägg
                    Äger en Silver hawk 540DC med en Mercury EFI 100 och är fortfarande imponerad över hur användarvänlig båten är.
                    Valde mellan Buster XL och Silver Fox och "Höken".

                    Har båten i Mälaren och tycker den fungerar utmärkt som kombinerad transport, bad och fiskebåt. Känns aldrig osäker att färdas med även om det blåser upp och blir krabb sjö.

                    Det enda problemet jag hade var att gelcoaten invändigt sprack i hörnen men åtgärdades på garantin.
                    Gillar inte kapellet mellan styrpulpeterna som dels är svårt att se igenom men även krångligt att sätta fast invändigt.
                    Hej Martin Eves;

                    Kapell mellan styrpulpeterna ingick i köpet av min Buster Magnum 1998. Det blev alldeles för krångligt, eftersom jag då tvingades att slå egna gamla rekord i höjdhopp för att komma fram till fören i Magnumen för att exempelvis dra upp ankaret.

                    Min första Silver Hawk 1992 krackelerade också lite i gelcoaten längst fram i fören. Silver Boats i Finland kom då hit till mig i Bålsta med en ny Silver Hawk och tog den gamla med sig tillbaka till Finlands president....som också behövde en riktigt sjösäker båt.

                    Silver Hawk, som är värd sin vikt i Guld, är den storleksmässigt sjösäkraste båt jag varit ombord på sedan jag år 1946 på allvar började fiska Gädda och Gös...

                    Go for the Big Ones!

                    http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
                    Old Firehand

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 990 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X