val av autopilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av autopilot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • val av autopilot

    jag skulle gärna vilja kunna skaffa en ap till min båt, men har läst alla trådar som jag har hittat på detta forumet och några andra.

    och det verkar som om de autopiloter som inte kostar skjortan inte klarar av låga hastigheter.

    så min fråga är helt enklat att jag vill ha lite ny information av några som kör ap. om dom har blivigt bättre sen 2008-2010 som de flest trådarna är från.

    de autopiloter som jag har kollat på är Raymarine S1000 och Tmq AP47. skulle gärna vilja slippa roderslägsgivare.
    så simrad verkar inget för mej.

    jag trollar mesta gös men även gädda i en insjö. så det är ju hastigheter som 0,8-1 knop för gös och 1,7-2,4 knop för gädda som jag kör i. så det är ju om autopiloterna som har blivigt bättre på att gå i dessa hastigheterna än vad de äldre versionerna av har varit, som jag har läst här på forumet.

    båten jag har är en Örnvik pilothouse 580 med en Mercury optimax 90 hk. hydral stryrning.

    tacksam för svar.

  • #2
    Var själv inne på samma sak som dig tidigare. Dock struntade jag i det pga att dom inte klarar av de låga hastigheterna vid göstrolling samt att dom låter väldigt mkt. (I alla fall de jag varit ute med)

    Har en frontmonterad Minn Kota med Ipilot. Co-pilot funkar lika bra.

    När den frontmonterade motorn går på 3-4/10 i hastighet och AP inkopplad så funkar det otroligt bra att styra din stora motor med. Ha bara stormotorn i rakt läge och styr allting med fjärrkontrollen på din frontmonterade. Jag har trollat många timmar i farter allt från 0.7 knop till över 2 knop med denna metoden och det funkar definitivt bättre än vad de "riktiga" piloterna gör även i ganska kraftig vind. Framförallt utklassar det de riktiga autopiloterna i lägre hastigheter när dom lätt ballar ur.

    Med en så pass stor motor som du har hade jag satsat på en 80lbs eller ännu större. Prisskillnaden mot en autopilot till din stormotor blir inte så himla stor + att du får en grym motor som du kan använda till så mkt annat. Vid göstrolling kommer du inte behöva använda din 90hk utan glida fram ljudlöst med din frontis istället.

    Valet är busenkelt

    Mvh Anders
    www.pikewallis.se

    Kommentera


    • #3
      tack för det svaret.

      vad har du för båt?

      Kommentera


      • #4
        Jag har en Ockelbo B16. 5 m lång och 2.05 bred ungefär.
        Har själv en 55lbs.
        www.pikewallis.se

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        156 041 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 708 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 989 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
        2 svar
        499 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg profilnamnet  
        Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
        5 svar
        409 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Amiala
        av Amiala
         
        Arbetar...
        X