Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

    Tänkte dra igång en gemensam tråd för dessa instrument så har vi all info på ett ställe, så skriv in åsikter, omdömmen, för/nackdelar, tips/trix och ev buggar samt fix.

    Börjar med min så kommer tråden igång och hoppas fler hakar på

    Har skaffat en HDS10 som monterades igår så detta blir en första intryck och mera utförligt kommer efter lite användning.

    Första som slår en är den knivskarpa skärmen som piskar Garmins med hästlängder, nästa är detaljskärpan i Naionics Platinum+ kortet, även det klår Garmins stort.

    Hade förut en Garmin 5 tummare så jag ser nu ofantligt mycket mera av området med samma zoomnivå men det var ju vitsen med att välja en 10 tummare

    Ska bli ekolod i den med när jag får tillbaka trailern och kan ta upp båten, så detta gäller enbart plotterdelen.

    Menyerna är lättfattliga och snabbknapparna som är genvägar till de vanligaste funktionerna underlättar verkligen hanteringen, en smart lösning är att man kan välja fritt vilka infofönster som ska visas tex fart, djup, spänning och GPS nogrannhet, dessa inforutor kan placeras fritt på skärmen och kan visas i 3 olika storlekar för personlig anpassning, detta är smart jämfört med Garmin.

    Monteringen var busenkel då ingen antennkabel behövs tack vare den inbyggda antennen, så bara en strömkabel och givarkabeln till lodet, klart bra.

    Så där mera följer efter mera testande

  • #2
    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Tänkte dra igång en gemensam tråd för dessa instrument så har vi all info på ett ställe, så skriv in åsikter, omdömmen, för/nackdelar, tips/trix och ev buggar samt fix.

    Börjar med min så kommer tråden igång och hoppas fler hakar på

    Har skaffat en HDS10 som monterades igår så detta blir en första intryck och mera utförligt kommer efter lite användning.

    Första som slår en är den knivskarpa skärmen som piskar Garmins med hästlängder, nästa är detaljskärpan i Naionics Platinum+ kortet, även det klår Garmins stort.

    Hade förut en Garmin 5 tummare så jag ser nu ofantligt mycket mera av området med samma zoomnivå men det var ju vitsen med att välja en 10 tummare

    Ska bli ekolod i den med när jag får tillbaka trailern och kan ta upp båten, så detta gäller enbart plotterdelen.

    Menyerna är lättfattliga och snabbknapparna som är genvägar till de vanligaste funktionerna underlättar verkligen hanteringen, en smart lösning är att man kan välja fritt vilka infofönster som ska visas tex fart, djup, spänning och GPS nogrannhet, dessa inforutor kan placeras fritt på skärmen och kan visas i 3 olika storlekar för personlig anpassning, detta är smart jämfört med Garmin.

    Monteringen var busenkel då ingen antennkabel behövs tack vare den inbyggda antennen, så bara en strömkabel och givarkabeln till lodet, klart bra.

    Så där mera följer efter mera testande

    Jisses Piggen! kan tänka mej spargrisen skrek av skräck där!
    La du ned PC projektet helt?
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Jisses Piggen! kan tänka mej spargrisen skrek av skräck där!
      La du ned PC projektet helt?
      HeHe jo den gick en tidig "julslakt" till mötes men det är det värt känns det som för jag höll på att bli knäpp på gamla Garmin, fick den utbytt i vintras pga hårdvarufel och den nya är visserligen inte lika stollig men långt ifrån acceptabel i precision och ekolodet är inget att hurra över på större djup än 50m

      Nja PC projektet ligger på is men jag har allt kvar så när tiden och lusten infinner sig samtidigt så blir det nog något av det.

      Skaffade Lowrance Navplanner till den så samma kort som är till plottern kan jag montera i en kortläsare och köra direkt i datorn vilket är väldans smart för mig, sedan bara ladda in i plottern och köra på.

      Testade att lägga och köra en rutt igårkväll och det är busenkelt med denna jämfört med Garmin, så just nu ser jag fram emot nästa Östersjörunda

      Kommentera


      • #4
        Sanningen är väl att (om man har pengarna) datorn blir sekundär dock accepterar den mobilt bredband som inte marin instrument gör.
        Dessa är alltid fokucerade på en uppgift till ett svinaktigt pris, skulle tro det blir ändring även där framöver Raymarine blir väl först med plotter för bredband även för småbåts marknaden!
        Gratulerar till dubbelhugget senast har haft det lite tufft i Nynäs själv fick ett rykande hugg på planern idag men när jag greppat spöt blev det tyst........
        Nåja några ligger i frys och rök men bara småfisk! mvh

        PS Allessandro kör Daniel fortfarande "Jolly Roger" nu från en Silver Shark?
        Tyckte jag kände igen styrman i kikaren hade 5 man totalt ombord!
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          Tips för bättre läsning av sjökorten på de modelelr som har dubbla kortplatsser!!

          Sätt Navionicskortet i den HÖGRA läsaren som är en höghastighetsläsare så funkar det perfekt, den vänstra är långsammare och ska användas till mindre kort för att backupa rutter och WP.s, denna info finns inte i manualen så lätt gjort att välja fel och då tappar plottern bort kortet och visar endast grundkarta!!

          Kommentera


          • #6
            Spinner vidare på HDS-tråden...

            Har en HDS-5m till min buster L, som jag har lite strul med. Vill först och främst poängtera att jag är nybörjare på området så all hjälp är tacksam. Problemet jag har är att den tappar kontakten under långa stunder (5-10 min)och inte alls följer den körda rutten. Har inte hunnit mixtra så mycket med olika inställningar mm då båten min ligger i föräldrarnas sommarhus och det var mycket annat på tapeten sist jag var där.

            De problem som jag förstått kan vara orsak är:
            * Strömmen tas inte direkt från batteriet utan från 12 V uttaget.
            * Anslutningskablarna till NMEA 0183 antennen som sitter parallellt med strömkabeln bör isoleras var för sig om dessa inte används (har i nulägget bara buntat ihop allihop då jag inte trodde dessa hade någon funktion för mig)
            * Bocka bort WAAS/EGNOS (läst detta om tidigare lowrance versioner)
            * Ta bort auto på magnetisk kompensation.

            Kan det finnas någon annan förklaring innar jag börjar dra om strömmen enligt första punkten?

            Vad jag märkt under den lilla tid jag änvänt plottern kan jag bara instämma med tidigare inlägg att displayen är extremt bra, lätt att se även i direkt ljus. Utseendet och menyerna är inte heller så mycket att klaga på. Bruksanvisningen är däremot riktigt opedagogisk och svår att hitta i. Återkommer gärna med en bedömning av funktionerna när den fungerar som den ska.

            Tacksam för hjälp!

            mvh Björn

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Wacko Visa inlägg
              Spinner vidare på HDS-tråden...

              Har en HDS-5m till min buster L, som jag har lite strul med. Vill först och främst poängtera att jag är nybörjare på området så all hjälp är tacksam. Problemet jag har är att den tappar kontakten under långa stunder (5-10 min)och inte alls följer den körda rutten. Har inte hunnit mixtra så mycket med olika inställningar mm då båten min ligger i föräldrarnas sommarhus och det var mycket annat på tapeten sist jag var där.

              De problem som jag förstått kan vara orsak är:
              * Strömmen tas inte direkt från batteriet utan från 12 V uttaget.
              * Anslutningskablarna till NMEA 0183 antennen som sitter parallellt med strömkabeln bör isoleras var för sig om dessa inte används (har i nulägget bara buntat ihop allihop då jag inte trodde dessa hade någon funktion för mig)
              * Bocka bort WAAS/EGNOS (läst detta om tidigare lowrance versioner)
              * Ta bort auto på magnetisk kompensation.

              Kan det finnas någon annan förklaring innar jag börjar dra om strömmen enligt första punkten?

              Vad jag märkt under den lilla tid jag änvänt plottern kan jag bara instämma med tidigare inlägg att displayen är extremt bra, lätt att se även i direkt ljus. Utseendet och menyerna är inte heller så mycket att klaga på. Bruksanvisningen är däremot riktigt opedagogisk och svår att hitta i. Återkommer gärna med en bedömning av funktionerna när den fungerar som den ska.

              Tacksam för hjälp!

              mvh Björn
              Börja absolut med att dra om elen och ta ström direkt från batteriet eller en riktig kopplongspling med avsäkrad plus och en minsus plint, det kan orsaka mer störning än man tror.

              Varför bocka bort WAAS/Egnos då bli ju precisionen försämrad?

              Manualen kan jag hålla med om att den är opedagogisk men säg någon manual som inte är det

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Wacko Visa inlägg
                Spinner vidare på HDS-tråden...




                Kan det finnas någon annan förklaring innar jag börjar dra om strömmen enligt första punkten?


                Tacksam för hjälp!

                mvh Björn
                Du kan även söka inlägg om bl.a. Lowrance HDS på The hull truth, ett annat bra forum om bland annat båtelektronik.

                Mvh Magnus

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Börja absolut med att dra om elen och ta ström direkt från batteriet eller en riktig kopplongspling med avsäkrad plus och en minsus plint, det kan orsaka mer störning än man tror.

                  Varför bocka bort WAAS/Egnos då bli ju precisionen försämrad?

                  Manualen kan jag hålla med om att den är opedagogisk men säg någon manual som inte är det
                  Fungerar WAAS/Egnos på våra breddgrader?
                  Min plotter tappar positionen när jag har den ibockad.
                  Kan iof ha att göra med att den är importerad från USA kanske?
                  Ola

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack Bosse och Magnus!
                    Ska börja med att dra om kabeln direkt till batteriet, vad krävs det för kabel/dimension för att det ska funka? Skulle tro att det är cirka tre meter.
                    Ska ju inte hälsa på båten förrän nästa helg så har ju hela veckan på mig att jaga rätt på en kabel.

                    Läste bara i en annan forumtråd att det kunde uppstå problem om man hade WAAS/EGNOS valt, men om det försämrar prestandan att ta bort dem så är ju inte det aktuellt.

                    Hur har du gjort med sladdarna till den externa antennen bosse, bara tejpat ihop var för sig eller?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 673 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 933 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X