Köpråd ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd ekolod

Jag skall köpa nytt ekolod och behöver lite råd om hur jag skall tänka. Varken jag eller mina fiskekompisar har några exklusiva ekolod så min erfarenhet på området är rätt begränsad.

Mitt befintliga ekolod har 4,3" skärm, 4 färgers gråskala och en upplösning på 160x120. Det är så pass dåligt att jag inte ser skillnad på fiskstim och stenar, allt blir liksom en svart klump bara... "Behöver" därför ett lod som kan presentera ekot så att det blir lite mer begripligt (och roligare).

Jag är inte så sugen på att betala 4-5000kr för ett lod utan letar snarare runt 2000kr. Där finns t.ex. Garmin Echo 300c och Lowrance Elite 4X som har relativt lika egenskaper. I samma prisklass finns även Lowrance Mark 5x.

Båda färgloden ger ju dubbel upplösning mot idag men då på en något mindre skärm. Mark5 ger ju ytterligare lite bättre upplösning och en större skärm, tyvärr är det då 256 färgers gråskala istället för färg. Jag har aldrig upplevt 4,3" som för litet, men frågan är om 3,5" blir i minsta laget?

Tycker ni att jag skall prioritera färg eller skärmstorlek baserat på modellförslagen ovan?

Man skulle ju kunna tro att man ser mer på en större skärm, förutsatt att pixelantalet räcker. Vilket som är bäst vågar jag inte svara på. Själv har jag ett svartvitt Lowrance 136 DF som duger bra.

Kommentera

Jag funderade i ungefär samma banor innan jag köpte mitt lod. Jag valde större skärm före färg så det blev ett Mark-5x och jag är nöjd. Har fungerat bra till allt mitt fiske.

Nästa gång jag köper ekolod så kommer jag nog att välja ett med färg, men absolut inte med mindre skärm. Så det kommer ju att kosta en slant och det är inte aktuellt i dagsläget.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Mitt tips är kanske inte vad du skulle vilja höra. Men om det står mellan en 3,5 tums skärm med färg och 5' skärm med 256 färgers gråskala skulle jag välja ett med gråskala och 5 tums skärm. Anledningen är att det i längden blir jobbigt att glo på en så liten skärm. 256 färgers gråskala kommer man väldigt långt på.

Kommentera

lyssna på gabbu...klokt tänkt, och Mark5 är ett alldeles utmärkt lod...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Var på Borgs motor och kollade i eftermiddags, 3,5" känns faktiskt helt ok men de kommer att ha riktigt vassa priser på Garmin framöver och då känns helt plöstligt ett 550c väldigt intressant. Då får man både större skärm, hög upplösning och färg på samma gång. Lite över tänkt budget men fortfarande långt under vad jag räknat med att ett sådant skulle kosta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
            72 svar
            6 225 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg tobs
            av tobs