spårsändare till båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spårsändare till båt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spårsändare till båt.

har fått offert på min nya båt nu och jag vill ha maximal säkerhet vad gäller stöld.
    båten kommer stå på trailer vid min svärmors hus. (med kapell över)
    dubbla klass 3 kättingar till nosögla och motor. fästa i 100kilos nergrävd betongklump. trailer lås. motor lås.

men som extra säkerhet så vill jag ha en spårsändare.
    har googlat runt lite men det finns ju mängder.

enda jag eftersträvar är att den ska vara relativt liten så den går å gömma nått sådär.
    gå på 12v så den kan drivas av båt batteriet.

någon som kan komma med lite tips så vore jag tacksam. tänkt mig runt en 4 tusen max.
    och hur väl fungerar spårsändare?

4 tusen??? vad sägs om en för under 300:- ? http://dx.com/p/gt-02-mini-portable-...r-black-201840

sök på den sidan "GPS tracker 12v " och du får fler förslag....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hör med ditt försäkringsbolag om godkända spårsändare som ev kan påverka premien.

Finns inga godkända för kaffepengar. Dock kan det i långa loppet bli en investering med vettiga prylar.

Det handlar många gånger om 5-10-15% rabatt på premien med av försäkringsbolaget godkända sändare.

Pratar vi en dyrare båt som innebär premie på några tusenlappar årligen så kommer en premiumprodukt betala sig själv på några år.

Jag har också en billigare spårsändare utöver med ett refillkort för 100:- som jag styr via mobil och funkar bra hittills och kostat totalt under femhundringen med kablage som ger ström samt batteri som håller några dygn om de kapar strömmen.
      Imponerande mottagning trots billigt skit och att den sitter jävligt till och aluminium runtom.
      Men den ger inget på premien utan bara en kul grej.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Som det nämnts ovan så är det sällan billigt.

Jag har spårsystem till min båt och använder då http://www.trackme.se egna system. Till det tillkommer ett årsabonnemang och ett gsm abonnemang. Systemet är inkopplat i båten och har även några switchar på motorkåpa etc.

När det är aktiverat så kan jag kontrollera status på båten och får ut uppgifter om batteriladdning, temperaturer etc. Om båten förflyttas får jag larm på sms om positionsförflyttning. Då kan jag logga in och se var båten är etc. Skulle det hända så gör man polisanmälan och ringer försäkringsbolag och trackme som tar över.

Lyfter nån på motorkåpan eller laddningen börjar bli svag så får man även larm om det. Finns en hel del saker till man kan hantera.

Tror priset för en installation med system är 8-10000:-.

Kommentera

Man ska ju dock ha i åtanke att det finns gps störsändare som många tjuvar använder för att störa ut gps utrsutningen. Såna finns för en 1000lapp och med andra ord ingen jättedyr investering av en tjuv. Men det är ju långt ifrån alla tjuvar som har dem, men dem finns i alla fall

Kommentera

Jag har fått besök av en säljare av http://www.yachtsafe.se/ larm, och fördelen verkar vara att priset ryms i din budget, och att det är strömsnålt. Billiga kinalarm brukar ha rätt begränsad batteritid.

Nackdelen är att det är ett ingjutet simkort (kan iofs vara bra, helt vattentätt) och det inte direkt framgår vad det kostar i årsavgift.

Kommentera

Jag hade samma problem som er. Med så många spårare på marknaden skulle jag aldrig kunna tro att det skulle ta så lång tid att hitta en produkt där alla mina kriterier matchas.

Blev slutligen en Minifinder Atto http://www.gpser.se/minifinder-atto i samband med http://www.gpser.se/minifinder-12-24V-ladddare som gör det möjligt att koppla på den på båtens 12v.

FYI, spårningssystemet är godkänt av försäkringsbolaget (y)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              128 317 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10