Reefmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reefmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ogoransson Visa inlägg
    Hej
    Hur har Du gjort för att få en betatest av reefmaster?
    /MVH Olof
    De ble sikkert lei av spørsmålene mine om nye funksjoner skulle komme.....

Mer seriøst: I en av oppdateringsmailene fra RM stod det at de så etter flere betatestere, så jeg sendte en mail og sa at jeg gjerne kunne hjelpe de. Jeg vet ikke om de trenger flere, men det er bare å sende en mail til info@reefmaster.com og sjekke.
    Team Colibri

Kommentera

Har kollat hjälpen!
      Hittar inget sätt att lägga in stenar, bränningar, u-stenar, stenkistor, varningsbojar och eventuella sjömärken samt rekommenderade leder när man ska kryssa mellan diverse hinder. Dessutom vill jag ha med gränser mellan olika fiskevårdsområden mm.
      Wpt-funktionen i Reefmaster är ju väldigt begränsad och det kommer inte med i LCM och At5- filerna. Vill inte lägga uppgifterna som usr-fil i plottern

Hur gör ni för att få dessa uppgifter i LCM och At5-filerna?

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
        Har kollat hjälpen!
        Hittar inget sätt att lägga in stenar, bränningar, u-stenar, stenkistor, varningsbojar och eventuella sjömärken samt rekommenderade leder när man ska kryssa mellan diverse hinder. Dessutom vill jag ha med gränser mellan olika fiskevårdsområden mm.
        Wpt-funktionen i Reefmaster är ju väldigt begränsad och det kommer inte med i LCM och At5- filerna. Vill inte lägga uppgifterna som usr-fil i plottern

Hur gör ni för att få dessa uppgifter i LCM och At5-filerna?
        Du får ikke med dette i LCM slik LCM fra RM fungerer i dag. For å få til ulike symboler må du lage et overlegg på kartet, og dette kan gjøres med feks Insight Map Creator. Det ligger endel symboler i IMC, men skal du ha mer spesialiserte symboler må du bruke et tredje program også, feks GPSMapedit eller QGIS. QGIS er kanskje det som er enklest å bruke, mens GPSMapedit har større mulighet for å lage egne overlegg, slik som bøyer i "dine" farger.

Du lager filene for IMC i RM som vanlig, men legger i tillegg over filer fra programmene jeg nevnte i rastermappen du importerer til IMC fra. IMC slår sammen alle rasterfilene i den mappen når overlegget generereres slik at det blir ett sett med filer til "ShadedRelief"-mappen på minnekortet.

Jeg foreslår at du begynner med QGIS, siden denne aksepterer filer fra feks Google Earth uten enda et program for omdanning av filer... Du kan da tegne feks grensene for fredningsområder som spor i GE, importere direkte til QGIS og få ut filer for bruk i IMC derfra. Jeg har såvidt begynt å se på QGIS selv, så jeg er ikke ekspert, men det ser greit ut for å tegne grenser, stein, enkle bøyer og å lage tekstbokser til å sette inn i det ferdige kartet. Spør meg igjen til våren, når jeg har hatt noen måneder med prøving og feiling.....

Nå er vi på vei inn i en diskusjon om relativt avanserte kart. For min del er ikke dette aktuelt (nå), rett og slett fordi at jeg ikke ønsker at kartene jeg lager skal gi inntrykk av å være egnet for navigasjon. Særlig hvis du deler kartene med brukere som kanskje ikke helt forstår begrensningene i kartene, må man passe på at de forstår at det ikke bare er i stille inn APen etter kartet og kjøre. Ikke bare er dette farlig, det gir også noe juridiske implikasjoner som man bør ha i bakhodet. Hvis jeg (eller noen andre) finner ut av hvordan jeg kan få opp en disclaimer ved oppstart av kartet i båten skal jeg tenke meg om en gang til.
        Senast ändrad av Team Colibri; 2013-11-24, 11:08.
        Team Colibri

Kommentera

Det du kan göra NAB är att skriva önskemål om detta i Reefmasters forum, för det är ju vettiga idéer du har.

Kommentera

Är ni nöjda med RM? Har kört insight ett tag nu...funkar bra man jag gillar inte dom dåliga strandlinjerna.. Ritar man strandlinjer och öar själv i RM?
            http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av kellen Visa inlägg
              Är ni nöjda med RM? Har kört insight ett tag nu...funkar bra man jag gillar inte dom dåliga strandlinjerna.. Ritar man strandlinjer och öar själv i RM?
              Ja og ja.

IG bruker autotegning av omriss (strandlinjer. øyer etc), sannsynligvis basert på kartene til en kartleverandør som bryr seg mest om USA. Svakheten med dette er kvaliteten på kartet som omrisset tegnes fra. Jeg har visst en demobruker på IG på vei i posten, så da kan jeg få sammenliknet; IG vs omrissene jeg har tegnet selv.
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av kellen Visa inlägg

Det finns många fördelar med RM mot Insight. I RM ritar du upp egna linjer och öar genom att tracea från tex Google earth. Likadant funkar med stenar som ligger ovan ytan. JAg har använt RM i några månader och tycker det är ett toppenprogram. Den största fördelen är att du äger ditt eget material till skillnad från Insight. Rm är väl lite mer komplicerat för användaren än vad IG är, men du kan ju göra mer i RM. Jag tycker det är värt de 149 USD det kostar

Kommentera

Jonas: RM koster ikke 149 USD.
                  Consumer Sonar Software for Windows PC. Underwater mapping, sonar viewer, waypoint management and more.

Det er dog ikke usannsynlig at det vil komme en prisklasse til etterhvert. Jeg regner med at når bunnhardhet eller kompabilitet med SI/SS vil det skje som en påbygging slik som det var i DD.
                  Team Colibri

Kommentera

I wonder when we can expect the feature bottomhardness, and is it possible to get vegetation also like it is in I...

Kommentera

Se der ja, da er det bare å vente på en beta for vegetasjon også. Fortsatt ikke til 149 USD dog.

Jeg har mailet endel med RM ang bunntype, og det er endel utfordringer som må løses. (De samme som i DD forøvrig.) Siden ekkoloddet ditt selvfølgelig ikke vet hva slags bunntype vannet har, må det kalkuleres på bakgrunn av hva man tror et gitt ekkoloddsignal betyr for bunntypen. Mye av testingen nå handler nettopp om det, å sjekke at det ulike ekkolodd og -givere oppfatter som en bunntype faktisk stemmer med virkeligheten. Dette er ikke helt enkelt, siden man faktisk må sjekke hva slags bunntype det VIRKELIG er for å si noe om kvaliteten på testingen.

I tillegg har du litt vanskelige brukere (les; meg) som skal kombinere data fra ulike ekkolodd og -givere i ett og samme kart. En OEM Lowrance 83/200-giver gir tydeligvis litt andre parameter enn feks en Airmar P66-giver. Jeg har dessverre solgt Humminbirden min, ellers hadde det vært interessant å sammenlikne alle tre....
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      672 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders