Reefmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reefmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Da kan jeg skrive under på at Raymarine Dragonfly kan brukes til å logge med. Fikk min første GPX-fil fra en Dragonflybruker i Norge i dag, og den fungerer. Man må oppdatere mykvaren først dog.

Men vi har litt trøbbel med å få kart fra RM til å fungere tilbake i Dragonflyen igjen. Her må det mer testing til, men jeg regner med at det vil gå bra siden Dragonfly tar Navionics sine kart som er i samme format som RM sine LCM.
    Team Colibri

Kommentera

Kremt...

En lite rettelse her. Dragonfly KAN logge data, og filen er i GPX. Men det er visst bare betaversjonen av Reefmaster som kan håndtere import av GPX-filen fra Dragonfly direkte. Med "vanlig" Reefmaster, må filen manipuleres før import. Reefmaster kommer med en oppdatering i løpet av noen uker, med en egen importmulighet for Raymarine.

For de som måtte ønske å importere data fra Dragonfly før oppdateringen er klar, send meg en PM med mailadressen så skal jeg sende en Dragonflyfil som jeg har manipulert slik at den kan importeres. Da kan du sammenlikne min fil med din fil og gjøre det samme.
      Team Colibri

Kommentera

Om det är någon som har problem att importera strandlinjer till reefmaster exporterade ifrån drdepth, att det överstiger mer än 20000punkter så hör av er. Jag skapade en applikation som konverterar cvs till gpx å gpx går att importera direkt till ett projekt i reefmaster å har inte begränsningen med 20000punkter.

Pratade med supporten på rm å de sa att 20000 splitten av filerna bara beror på att spåren blir förstora annars att editera i rm. Men kommande version så har dom jobbat hårt med prestanda förbättring så de kommer att tabort denna begränsning då.

/Kallin

Kommentera

Både ref det Bjørn skriver, og fra egne (sure) erfaringer:

ALDRI slette grunnlagsdata, lagre de gjerne på en ekstern harddisk og pass godt på den. Omriss, sonarlogger etc i sin opprinnelige form er gull verdt ved diverse oppgraderinger og systemskifter. (Hilsen en beta-tester, som har måtte reimportere alt fra grunnen av flere ganger enn jeg klarer å telle.) Vi er kun i starten av utviklingen av programmer som den enkelte kan bruke for å leke med slike data, det er ingen som vet hva man kan gjøre med disse dataene om et år eller to, men det som er sikkert er at du kommer til å savne rådataene dine hvis du sletter de....
          Team Colibri

Kommentera

Slängde aldrig något ritade många direkt i drdepth...

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
              Slängde aldrig något ritade många direkt i drdepth...
              Regnet med det Björn, det var ikke rettet mot deg spesielt. Beklager hvis det så sånn ut.
              Team Colibri

Kommentera

En liten update:
                RM har kommet med en oppdatering nå, så husk å laste ned den. Oppdateringen inneholder først og fremst en import for data fra Raymarine Dragonfly.

Jeg har laget en liten liste over enheter jeg vet om som kan brukes til datafangst for RM:

Listen er på ingen måte komplett, kom gjerne med tilbakemeldinger på enheter dere har testet og som dere vet fungerer for logging. (Jeg konsentrerer meg om enheter som kan logge rett på en minnekort, ymse løsninger via NMEA0183 er ikke inkludert.)
                Team Colibri

Kommentera

Är det någon som har testat att spela in med Dragonfly, fått till det i Reefmaster och fått tillbaka en snygg karta i lodet? Är i valet och kvalet ifall Dragonfly är värt att köpa men känns som att jag vill få det bekräftat att det fungerar bra innan just på den här punkten.
                  Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Foreløpig støtter ikke Raymarine (inkludert Dragonfly) noen av kartformatene man kan lage selv. Ikke fra Reefmaster eller andre.

Jeg mistenker at det må en krypteringsnøkkel til, ala Insight Map Creator for Lowrance sitt .at5-format. Jeg har snakket med sjefen for Raymarine i Norge, og vet at dette er et tema for Raymarine, men foreløpig er utfallet usikkert. Jeg håper de gjør det samme som Navico, dvs offentliggjør sin krypterings- og omformateringsnøkkel, men det gjenstår å se. Jeg håper å få et svar i løpet av neste uke, men det er uvisst hva det svaret blir.

Du kan med andre ord ta opp data med Dragonfly, dataene kan brukes i Reefmaster, men du får ikke laget kart som kan brukes tilbake i enheten.
                    Senast ändrad av Team Colibri; 2014-03-26, 17:28.
                    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                      Foreløpig støtter ikke Raymarine (inkludert Dragonfly) noen av kartformatene man kan lage selv. Ikke fra Reefmaster eller andre.

Jeg mistenker at det må en krypteringsnøkkel til, ala Insight Map Creator for Lowrance sitt .at5-format. Jeg har snakket med sjefen for Raymarine i Norge, og vet at dette er et tema for Raymarine, men foreløpig er utfallet usikkert. Jeg håper de gjør det samme som Navico, dvs offentliggjør sin krypterings- og omformateringsnøkkel, men det gjenstår å se. Jeg håper å få et svar i løpet av neste uke, men det er uvisst hva det svaret blir.

Du kan med andre ord ta opp data med Dragonfly, dataene kan brukes i Reefmaster, men du får ikke laget kart som kan brukes tilbake i enheten.

Tack för svaret!

Då vet jag hur det ser ut just nu, man vill ju verkligen använda de djupkartor man skapar i enheten så det är ju synd att det inte går just nu.

Vad tjänar Raymarine på att inte göra det möjligt att använda skapta kartor i enheten? Om det ändå går att lagra rutter och skapa kartor känns det väldigt märkligt att inte göra det möjligt att använda kartan.
                      Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      683 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders