Reefmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reefmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur delar ni stora sjöar i lämpliga delar så att datorn orkar beräkna djupkartan?

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
      Hur delar ni stora sjöar i lämpliga delar så att datorn orkar beräkna djupkartan?
      Det kommer litt an på hvor god PC du har. Tyrifjorden har jeg delt i seks deler.

Vær obs på at det er flere ting som påvirker hvor "tungt"kartet er:
      - mengden data (logger)
      - avstand mellom sporene, er det mange spor som har akkurat for stor avstand i forhold til interpoleringsskala du bruker, jobber programmet tungt.
      - hvilke dybdeintervaller du bruker, jeg bruker tre meter på major og en meter på minor med minor ned til 15 meters dyp.
      Team Colibri

Kommentera

Självklart har datorkapaciteten stor betydelse, liksom mängden loggdata och övriga förutsättningar.

Jag tänker närmast på hur du praktiskt väljer och markerar dina områden. Jag har inget bra system hur jag ska lägga gränserna utan det blir prova och se vad som händer.

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
          Självklart har datorkapaciteten stor betydelse, liksom mängden loggdata och övriga förutsättningar.

Jag tänker närmast på hur du praktiskt väljer och markerar dina områden. Jag har inget bra system hur jag ska lägga gränserna utan det blir prova och se vad som händer.
          Jeg velger områdene på en slik måte at jeg har en viss mulighet til å huske hvor de begynner og slutter. Dvs ved en øy, elvemunning etc.

Jeg tester forresten en ny betaversjon nå, som er enda raskere enn den siste versjonen. Tiden RM bruker ser ut til å være ca 1/3 av hva den er med den vanlige versjonen.
          Team Colibri

Kommentera

Funderar också på detta har sparat på de stora sjöarna hittils på grund av detta.

I DrD så kunde man klicka på projekt wpt eller vad det var å sätta ut områdena via en dialog ruta verkar saknas något sådant i rm. Någon som vet hur at5 formatet hanterar överlapp mellan kartor. I DrD å lcm så tyckte jag det blev en kant i överlappet eller färgerna inverterades kommer inte riktigt ihåg men det syntes vart skarvarna var.

Kommentera

Inte helt lätt. Brukar använda uddar och andra tydliga ställen på strandlinjerna eller linjerna som bildas runt loggfilerna, men det är lätt att missa så att man får göra om. Skarvarna syns ungefär som i DrDepth om missen inte är allt för grov.
              Det svåra är att bedöma hur stora områden som datorn klarar på ett rimligt sätt
              Senast ändrad av NAB; 2014-05-01, 09:07.

Kommentera

Tjena!

Jag har en fundering angående bakgrundsfärgen på vattnet. När jag gör AT5 kartor till mitt lowrance hds så blir vattnet där jag inte har några mätningar gulbrunt.

Frågan är om det går att få detta område i valfri färg? Jag gör mina kartor i AT5 och raster färger. Klickar även i "write raster background" när jag genererar kartorna.

Ganska ny på detta med reefmaster men jag tycker kartorna blir sjukt fina, endast färgen på vattnet där jag inte mätt som jag vill ändra =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
                  Tjena!

Jag har en fundering angående bakgrundsfärgen på vattnet. När jag gör AT5 kartor till mitt lowrance hds så blir vattnet där jag inte har några mätningar gulbrunt.

Frågan är om det går att få detta område i valfri färg? Jag gör mina kartor i AT5 och raster färger. Klickar även i "write raster background" när jag genererar kartorna.

Ganska ny på detta med reefmaster men jag tycker kartorna blir sjukt fina, endast färgen på vattnet där jag inte mätt som jag vill ändra =)
                  Det bør bli hvitt? Er du sikker på at alle polygonene (map boundaries) dine er lukket?
                  Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Det bør bli hvitt? Er du sikker på at alle polygonene (map boundaries) dine er lukket?
                    Jag har valt "closed loop" på alla mina öar och shoreline. Detta började när jag körde "colour mode" = raster

Tycker det blir mycket finare än Vector.

Är 99% säker på att det började då iaf, har en bit till båten så jag kan inte göra nya kartor och testa hela tiden

Kommentera

Gjorde om kartan idag och använder Vektor inställningen på färgerna. Blir inte samma mjuka fina kartor men det blir vitt där man inte gjort mätningar.

Vore kul att veta hur man får resten av kartan vit med Raster inställningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      695 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22