Reefmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reefmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Osäker på om detta besvarar din fråga men när du valt ett track och går in i edit i högra menyn finns det möjlighet att manuellt ställa in vattennivån för ju det spåret:

Click image for larger version

Name:	Namnlös.jpg
Views:	1
Size:	88,0 KB
ID:	1779046

Kommentera

• I Settings kan du justere hvilken dybde du vil se på. (Det høres ut som du har gjort det allerede). Velg en palett med stor fargeforskjell (eller lag en selv) og juster min og maks dybde så de er veldig nærme hverandre, feks 0,2 meter i forskjell. Da bør du se hvilke spor som er innefor feilmarginen din, og hvilke som avviker. Gjenta så med å endre dybdeintervallet 0,2 av gangen til du har endret alle sporene. (Hvert spor må endres individuelt.)
      Team Colibri

Kommentera

• Hur gör man en djupkarta till Humminbird. Vilket format skall man spara i? Jag har fått in .HT filerna i Reefmaster men hur skapar man en djupkarta till Humminbird? Fungerar inte på samma sätt som Lowrance vilket stör mig att man inte har något form av standardformat.

Kör vidare med Elite 4:an tills jag fått ordning på kartor till Humminbirden.

Kommentera

• HT-formatet er Humminbirds format på spor. Dvs det som heter USR i Eliten din.
          Siden Humminbird ikke har offentliggjort sitt kartformat slik Lowrance har, kan du ikke lage "skikkelige" kart til Humminbird (uten å kjøpe Autochart Pro). Man bruker derfor HT-formatet til å vise dybdelinjene på Humminbird (konturene), men du får ikke farget dybdeintervallene (isobatene) slik du får til Lowrance.
          Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
            Insight Map Creator ifrån Navico/Lowrance. Är gratis å går att ladda ner i deras butik.
            Hur gör man för att ladda ner map creator Har laggt till den i min shopping vagn a´0kr
            laddat ned och installerat GoFree Shop downloader. Men längre kommer jag inte.

Jag antar att programmet ska dyka upp i GoFree downloader under purchased charts. Men det händer ingenting ??
            Kommer inte vidare. Har uppdaterat lodet och knappat in content ID och serienummer men ingen förbättring
            Regel nr1:
            Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
              Hur gör man för att ladda ner map creator Har laggt till den i min shopping vagn a´0kr
              laddat ned och installerat GoFree Shop downloader. Men längre kommer jag inte.

Jag antar att programmet ska dyka upp i GoFree downloader under purchased charts. Men det händer ingenting ??
              Kommer inte vidare. Har uppdaterat lodet och knappat in content ID och serienummer men ingen förbättring
              Längst ner i ditt kvitto/bekräftelsemail finns troligen en anonym liten länk till IMC.

Annars har du den här:

http://insight-planner.insightwebsto...mapcreator.zip

Kommentera

• Fick aldrig något mail. Däremot så gick det skriva ut ett fakturakvitto.
                I detta kvitto fanns länken. Lite missvisande för på på hemsidan blev man hänvisad till att ladda ner gofree för att komma åt nedladdade filer.

Hur som helst nu fungerar det.
                Och nu har jag rensat 42 SL2 filer och justerat djup allt ifrån +0,3 till -0,7m beroende på vattenstånd.

Har skappat ett projekt som heter Justering där jag har ett mallspår. Sedan plockar man in ett spår i taget
                justerar färgskallan till max 4 min 3 meter och justerar in.

Så här ser det ut nu
                Click image for larger version

Name:	Skärmklipp.JPG
Views:	1
Size:	303,6 KB
ID:	1779075

Fler frågor.

Jag har flera sjöar och en älv att göra karta av.
                Ska jag lägga detta under ett nytt workspace, nytt projekt i samma workspace eller ska jag importera tracks och köra allt som om det vore samma sjö.
                Det borde bli tyngre för RF att uppdatera om man har allt i samma projekt.
                Men hur gör man för att annars samla alla AT5 kartor på samma minneskort?
                Går det att göra en mappstruktur på minneskortet och välja vilket lodet ska använda? (HDS5 Gen2)
                typ
                Mapp1_kroksjön
                Mapp2_djuptjärn
                osv

Och jag har tänkt lägga in en waypoint eller pin på kartan så jag har en exakt plats jag måste passera varje gång jag är ute för att få en punkt att nolla dagens vattenstånd mot.
                Har lyckats sätta ut waypoints som syns på datorn när jag gjort kartan. Men det förler inte med så jag kan se det på lodet.
                Tips på vad jag gör fel?
                Regel nr1:

Kommentera

• Jag kör ett projekt till varje sjö, blir nog krångel med strandlinjen ifall du för fler sjöar på ett projekt.

När du lägger in på kortet så gör en egen mapp till varje sjö, precis som du sa.

Funkade på min hds5 gen 2.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
                    Jag kör ett projekt till varje sjö, blir nog krångel med strandlinjen ifall du för fler sjöar på ett projekt.

När du lägger in på kortet så gör en egen mapp till varje sjö, precis som du sa.

Funkade på min hds5 gen 2.
                    Tack perfekt.
                    Måste du välja i lodet varje gång du byter sjö då. eller ritar den ut bägge sjöarna automatiskt. Alltså att lodet går in och läser bägge mappstrukturerna automatiskt?

Ytterligare en ny fråga, förlåt

Hur hanterat RF SL2 filer som man importerat. Anta att jag importerar en SL2 fil och modifierar vattendjup och raderar några mätpunkter. Vart lagras denna info. För jag misstänker att om tar bort denna bana från projektet så försvinner mina justeringar.
                    Jag har nämligen skrivskyddat alla SL2 filer så jag vet att den inte skriver till orginalfilen.

Finns det något sätt att ta backup på ett projekt. Det är ganska många timmar som försvinner om ett projekt krashar eller om datorn går sönder eller liknande. Vill inte justera djupet på varenda SL2 fil jag sminkat upp ännu än gång, om än jag dokumenterat alla djup i ett excel för säkerhetsskull
                    Regel nr1:

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                      HT-formatet er Humminbirds format på spor. Dvs det som heter USR i Eliten din.
                      Siden Humminbird ikke har offentliggjort sitt kartformat slik Lowrance har, kan du ikke lage "skikkelige" kart til Humminbird (uten å kjøpe Autochart Pro). Man bruker derfor HT-formatet til å vise dybdelinjene på Humminbird (konturene), men du får ikke farget dybdeintervallene (isobatene) slik du får til Lowrance.
                      Kan inte Humminbird läsa tredjepartskartor? Annat format man kan spara i Reefmaster som Humminbird kan läsa?

Nästan 3000 kr för Autochart pro är saftigt. Men man har kanske inget val.

Ingen här som har Autochart och kan göra EN sjö till mig tills jag skramlat ihop till programmet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22