Reefmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reefmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finns det något sätt att ta backup på ett projekt. Det är ganska många timmar som försvinner om ett projekt krashar eller om datorn går sönder eller liknande. Vill inte justera djupet på varenda SL2 fil jag sminkat upp ännu än gång, om än jag dokumenterat alla djup i ett excel för säkerhetsskull[/QUOTE]

Kan du inte bara Kopiera allt till en extern hårddisk?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg

Finns det något sätt att ta backup på ett projekt. Det är ganska många timmar som försvinner om ett projekt krashar eller om datorn går sönder eller liknande. Vill inte justera djupet på varenda SL2 fil jag sminkat upp ännu än gång, om än jag dokumenterat alla djup i ett excel för säkerhetsskull
      Jag vet inte exakt hur det funkar, men det verkar finnas en databasfil per projekt som default ligger i mappen Documents\ReefMaster Software\projekt i din hemkatalog (om du använder Windows iallafall) som jag misstänker innehåller allt om det aktuella projektet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
        Kan inte Humminbird läsa tredjepartskartor? Annat format man kan spara i Reefmaster som Humminbird kan läsa?

Nästan 3000 kr för Autochart pro är saftigt. Men man har kanske inget val.

Ingen här som har Autochart och kan göra EN sjö till mig tills jag skramlat ihop till programmet?
        Jo Humminbird kan absolutt lese tredjepartskart. Feks Navionics. Men de har ikke offentliggjort noe format som du og jeg kan bruke fritt. Siden de har Autochart tviler jeg på at de kommer til å gjøre det med det første, siden salget av det programmet da vil synke som en stein i Norskerenna.
        Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg
          Jag vet inte exakt hur det funkar, men det verkar finnas en databasfil per projekt som default ligger i mappen Documents\ReefMaster Software\projekt i din hemkatalog (om du använder Windows iallafall) som jag misstänker innehåller allt om det aktuella projektet.
          Helt korrekt.
          Jeg tar jevnlig backup på denne måten.

Noen spurte om redigering av spor. Den redigeringen du gjør av et spor (track) i RM har ingen påvirkning på originalfilen. Endringen lagres kun i ditt workspace.
          Team Colibri

Kommentera

• Är det någon här som testat att lägga in en GPStaggad bild som djupkarta?
            Alltså att man lägger en jpeg,av en djupkarta ovanpå.

Går det att göra med Reefmaster. Jag har gjort detta till en Garmin GPS som jag använde tidigare
            Regel nr1:
            Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

• Jag vet inte om det går att göra något "automatiskt" med bilder som enbart är GPS-taggade, om du med detta menar att bilden innehåller en GPS-pos för var den är tagen. Eller menar du bildformat såsom GeoTIFF eller andra standardiserade bildformat som innehåller geo-data?

Annars går det bra att importera skärmdumpar av djupkartor eller andra kartor och man får sedan inne i Reefmaster kalibrera bilden, dvs justera bildens koordinater till de som matchar i Reefmaster. Det format som Reefmaster verkar svälja inklusive koordinater är ett specialformat som heter mbtiles, samt Googleformat.

Kommentera

• Med min Garmin gjorde jag så att jag tog en djupkarta.pdf och konverterade till jpeg tror jag.
                Jpeg bilden importerade jag till Google earth, I google earth så stretchade jag och roterade bilden medans den var halvtransparent så att strandlinjen på djupkartan precis passade satelitbilden på google.

Sedan tror jag att jag exporterade ut bilden i något google format. Kan ha varit idx eller liknande.
                Tror det är samma format som man använde till strandlinjer i DrDepth och Reefmaster
                Regel nr1:

Kommentera

• Det låter som Googles kml eller kmz? Och det borde Reefmaster klara av att importera som en bild som hamnar på rätt plats i geografin per automatik. Annars går det jobb du gjorde i Google Earth med att passa in djupkartan, att göra i Reefmaster också.

Kommentera

• Jag lyckas importera några få av kmz-filerna, men inte alla. PÅ de flesta så säger programmet att filen
                    Filnamn.jpg finns inte i katalogen c:/ blablabla/
                    Men det finns både kmz filen och jpegbilden ?

Och de filer jag lyckas importera som image hamnar inte exakt rätt. Antingen är Reefmasters basekarta fel eller så är googles fel.

Och ja det går att skala in bilder även i Reefmaster. Men jag har inte hittat någon metod för att rotera , bara förstora och förminska
                    Regel nr1:

Kommentera

• Det är riktigt, i Reefmaster går det inte att rotera bilderna.

Hur stor diff är det i meter räknat mellan hur dina djupkartor presenteras i Google Earth och i baskartan i Reefmaster? Är det skalningen eller placeringen eller både och som inte funkar? Google lyckas inte alltid få sina satellitbilder rätt. Har märkt att det kan diffa upp till 30 m på en del ställen.

Vet inte riktigt varför den protesterar över sökväg till bilden. KMZ-formatet är ju bara en zippad (ihop-packad) variant av KML och bildfiler. Du kan testa att zippa upp kmz-filen till en egen katalog och kolla om allt stämmer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22