Humminbird AutoChart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird AutoChart

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
    Autochart kostar 2 papp engångskostnad. Har du Lowrance får du betala en tusenlapp per år, avd är bäst i längden? Med Autochart pratar kartan och ditt ekolod med flera grymma funktioner. Nya uppdateringar kommer och det kommer hela tiden vidareutvecklas. Så tycker inte det är alls dyrt faktiskt och oavsett gammal kod och program så blir det kanonkartor och man får grymma funktioner på ekolodet med dessa kartor. Autochart live är ännu vassare och det ända jag kör, nya funktioner är på väg i nästa mjukvaruuppdatering till ekoloden och och kartprogrammet vågar jag nästan lova..
    Nja. Dr Depth var ikke gratis, det kostet omtrent halvparten av AC. Men Dr Depth hadde flere funksjoner som ble fjernet i AC, så du betaler dobbel pris for et dårligere produkt. Feks fjernet Johnson Group (som eier Humminbird, Minn Kota og AutoChart) muligheten for å bruke data fra andre kilder enn Humminbird, hadde de beholdt den muligheten kunne du fått data fra dine venner med Garmin, Lowrance, Simrad eller Raymarine. Tenk deg hvor mye fortere du kunne laget kart da. Det andre de fjernet var endel eksportmuligheter, som blandt annet gjorde at du kunne lage kart for smarttelefoner, nettbrett og faktisk Lowrance.En ting er å låse forbrukeren til sine ting, det blir noe annet når man aktivt begrenser forbrukerens muligheter til å bruke det "riktige" produktet på flere måter. Det var dette som gjorde at endel brukere ble forbannet. (Inkludert meg, jeg kjørte med Humminbird før. Å kjøpe Humminbird nå er helt uaktuelt for meg.)

Angående Insight Genesis så kan du bruke gratisversjonen. Denne lager akkurat like gode/ dårlige dybdekart som betalversjonen. Om du ønsker bunnkomposisjon eller vegetasjon må du over på betalversjonen.

Men den desidert største forskjellen er at Navico (som eier Lowrance og Insight Genesis) har åpnet sin mest avanserte kartkode (at5) så du kan bruke akkurat den programvaren du vil, feks Reefmaster. Dette gir deg ubegrensede muligheter til å lage kartene dine akkurat slik du vil, og med den kostnaden du vil.

I mine øyne bommet Humminbird fullstendig med AC. Ikke på grunn av programvaren, men på grunn av begrensingene de la inn i den. At de nekter å åpne sin kartkode, bare fordi det vil gå ut over salget av AC, er et kjempeproblem for salget av kombienhetene deres. Hadde de åpnet formatet sitt hadde den enorme fordelen Lowrance har i dag vært borte over natten. Det hadde vært bra for oss forbrukere, og ikke minst hadde det vært bra for Humminbird som har gått fra å være en gigant i markedet til å være nesten usynlig.

Angående utvikling av AC så tror jeg ikke man skal vente seg altfor mye. AC har vært en flopp, og salget til Humminbird generelt har bare gått en vei de siste 2-3 årene. Helix vil opplagt gi velkommen kapital i kassen, som Humminbird kan bruke. Men om det vil brukes på å forbedre AC, eller å forsøke å redde Onix/ Ion er jeg mer i tvil om. Humminbird er i dag det av de store merkene som har de desidert eldste toppmodellene. Dette begynner å likne veldig på Raymarine før de i praksis gikk konkurs og ble kjøpt av FLIR. Jeg håper den desperasjonen gir dem noen virkelig gode ideer, og at inntektene fra Helix gir penger til å sette ideene ut i livet. Med andre ord håper jeg at du har rett. Men bortsett fra feilrettinger, hvilken utvikling har du sett av AC siden det kom på markedet? Hva har du egentlig sett av utvikling fra Humminbird siden 360 Imaging? Jeg har ikke sett noen verdens ting annet enn feilrettinger og relansering av gamle produkter.
    Team Colibri

Kommentera

• Väldigt negativt om Humminbird här. Tycker Onix är klart bästa allround ekolodet på marknaden. Lowrance släpper 3D som Humminbird redan hade ut på marknaden för 10 år sedan men lade ner pga problem i tekniken som antagligen kommer visa sig nu med misstänker jag. Även Garmin släpper en gammal teknik med sitt Panoptix, riktigt enkelt att släppa gammal teknik i hopp om att snabbt sälja enheter. Vad jag hört från pålitliga källor har Panoptix sålt kasst. Typ alla som visar sina Garmins är ju sponsrade eller får låna sina enheter. Björn Carlo är sponsrad. Björn Tunmats har vad jag förståt fått låna sina enheter av Garmin, konstigt han talar gott om dem då. Jonas på Sportfiske vertikal-TV har också fått låna sina Garmin-enheter från Garmin i reklamsyfte, är det så kostigt han gör reklam för dem då, vågar man säga att det man lånat inte är bäst? Panoptix må se flashigt ut, men vad tillför det dig som fiskare egentligen? Dålig upplösning. Down vyn har kass konvinkel mot ytan och det blir bara nyttigt några meter åt sidan. Klarar du dig utan 2D och SI i ditt fiske med Panoptix? Nä knappast, Panoptix är bara ett komplement, roliga vyer, men inget som gör dig till en bättre fiskare eller hjälper dig fånga stor fiske eller mycket fisk.

Nä 360 är ju då otroligt mycket mer värdefullt i fiskesituationer. Autochart live är nog den funktion som hjälpt mig fånga alla stora fiskar detta året mest. Vad jag hört har Humminbird en hel del trevligt på G, nya saker. Det Lowrance och Garmin kommit med är ju rätt gammal teknik. SÅ håller inte med om alla negativa ord om Humminbird. Tycker de har klart bäst SI, gillar deras 2D bäst i olika typer av fiskesituationer. Autochart live är en killerfunktion som bara kommer bli bättre.

Nej jag är inte sponsrad av Humminbird, jag har betalat för alla mina grejer och vinner inget alls på att skriva detta. Är en vanlig användare som bytt till Onix för jag tycker det är bäst och mest allround till olika typer av fiske och fiskesituationer.
      Senast ändrad av Team CTM; 2016-02-05, 22:26.
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

• Ursprungligen postat av GuteBysen Visa inlägg
        Tja

Tänkte dra ut en sväng i morrn å pimpla borre på ett grund som jag kartlagt. Så nu sitter jag här med min Autochart Pro och har skapat en djupkarta som jag gärna skulle vilja använda i min Android telefon. Men vilka möjligheter finns det för att exportera djupkartan och visa i droiden? Nån som har nått tips?

En annan fråga, det ser ut som att google map bakgrundskarta har flyttat sig några hundra meter åt väster för delar av mina loggningar är plötsligt långt upp på land! Det var de inte sist jag körde programmet i sommras...? :/
        Reefmaster kan exportera KMZ filer till Google Earth för Android. Om Autochart också kan göra det så skall du skaffa Google Earth för Android och Google drive (gmail konto som du nog redan har). Båda är gratis.

Du skapar kartan i KMZ format i Reefmaster eller autochart (om den kan). Sen laddar du upp den på Google Drive. I Google Earth går du in i menyn och väljer Google drive och filen som du sparade på Google drive. Så får du djupkarta.

Ser ut så här i telefonen. Och har du GPS i telefonen på, får du även position. Du har princip en billig plotter.

Grymt ha med till isfiske slippa släpa med hela ekolodet.

Senast ändrad av Silverfisk; 2016-02-05, 22:34.

Kommentera

• Aningen OT men jag tycker det var mycket intressant att läsa om olika vinklar på Humminbird kontra Lowrance!

Jag hade i höstas en Onix i varukorgen men när jag insåg att den inte hade wifi (kanske bra framgent och känns i vart fall fel att inte ha det i en enhet för 26 000:-! ) och inte kunde nätverka fullt med 800-1100 serien så backade jag.
          Dock väldigt lockad av AC Live, faktiskt utan att veta, fullt ut förstå, dess möjligheter/begränsningar... leksak eller det bästa som kommit sedan skivat bröd?

Kan dock verkligen förstå ilskan mot HB när de tekniskt begränsar ngt som förr var möjligt (import/export enligt ovan) och det kan vara ett hinder, både praktiskt och principiellt när jag väljer nu i vår...

Svårt att bedöma vilken jag ska ha... Har bara ett enkelt HB 597 med ett sjökort för Svealand östra. Fiskar nästan bara i Mälaren i dag.
          Fast mitt val framöver kan ge nya möjligheter i nya vatten... Vad är då "bäst" HB eller LOW? Att kunna plocka hem en sjö med LOW, loggad av ngt annan eller rita själv med AC Live? Det senare tar dock en jäkla tid (?) men om sjön är ologgad så...

Som enskilt lod kan möjligen HB vara lite vassare på Si (fast andra är helt nöjda med Low.) och den har AC Live, å andra sidan så är det vad jag förstår hundrafalt (?) mer loggade sjöar med Lowrance, enklare att få tag på än med HB...?

Så...om framtida fiske i ologgade vatten, HB och om fiske i nya, loggade vatten LOW? (jo, jag har en MK PD men i-link för 7000:- är inte prio 1)

Är jag ute å seglar i mina funderingar ovan?

Kommentera

• Jeg hadde faktisk Humminbird Matrix 3D, og mener fortsatt at det var et bra produkt, som det var synd at de la ned. Nå gjetter jeg, men siden Matrix 3D bare fungerte på ganske begrensede dybder, ble det sannsynligvis nedprioritert å jobbe videre med den teknologien når SI kom. Ja, det var krevende å forstå hva man så på, men det var det nærmeste man kom MBS på den tiden, uten MBS-prislappen.

360 er et meget godt produkt, og sett i forhold til Panoptix er det også noe som faktisk kan gi mer fisk i båten. Det er ikke bare morsomt, det hjelper deg til å få mer fisk, spesielt ved spinnfiske. Lowrance sin Spotlight Scan er i teorien det samme, men en flopp både i bruk og salgsmessig.

Ikke misforstå meg, Humminbird har gjort mye bra. Det jeg kritiserer er hva de gjør nå.

Forøvrig har jeg også betalt for elektronikken min, bortsett fra det jeg har vunnet i konkurranser. Det hender jeg låner elektronikk, men jeg forbeholder meg retten til å mene hva jeg vil om den.
            Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Jeg hadde faktisk Humminbird Matrix 3D, og mener fortsatt at det var et bra produkt, som det var synd at de la ned. Nå gjetter jeg, men siden Matrix 3D bare fungerte på ganske begrensede dybder, ble det sannsynligvis nedprioritert å jobbe videre med den teknologien når SI kom. Ja, det var krevende å forstå hva man så på, men det var det nærmeste man kom MBS på den tiden, uten MBS-prislappen.

360 er et meget godt produkt, og sett i forhold til Panoptix er det også noe som faktisk kan gi mer fisk i båten. Det er ikke bare morsomt, det hjelper deg til å få mer fisk, spesielt ved spinnfiske. Lowrance sin Spotlight Scan er i teorien det samme, men en flopp både i bruk og salgsmessig.

Ikke misforstå meg, Humminbird har gjort mye bra. Det jeg kritiserer er hva de gjør nå.

Forøvrig har jeg også betalt for elektronikken min, bortsett fra det jeg har vunnet i konkurranser. Det hender jeg låner elektronikk, men jeg forbeholder meg retten til å mene hva jeg vil om den.
              Det HB håller på med nu kommer garanterat visas på Icast 2016 och börja säljas om ett år kanske? Förhoppningsvis något bra som ger oss som kräver mycket av ekoloden lite matnyttigt att sätta tänderna i, jag hoppas på andra versionen av 360 som ska vara i realtid, det hade varit det ultimata!
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                Reefmaster kan exportera KMZ filer till Google Earth för Android. Om Autochart också kan göra det så skall du skaffa Google Earth för Android och Google drive (gmail konto som du nog redan har). Båda är gratis.

Du skapar kartan i KMZ format i Reefmaster eller autochart (om den kan). Sen laddar du upp den på Google Drive. I Google Earth går du in i menyn och väljer Google drive och filen som du sparade på Google drive. Så får du djupkarta.

Ser ut så här i telefonen. Och har du GPS i telefonen på, får du även position. Du har princip en billig plotter.

Grymt ha med till isfiske slippa släpa med hela ekolodet.

[ATTACH=CONFIG]84792[/ATTACH]
                Tack för tipset Silverfisk! Det funkar. Men jag tvngades dra igång gamla DrDepth för att konvertera mina nya dat filer till drd format eftersom Autocrap Pro ej tillåter export av "Iso/Contour lines" (bl,a kml filer). Autocrap kan skapa gpx filer, men dessa har jag ej labbat med.

Senaste uppdateringen till Autochart Pro verkar vara från mars 2014... Det säger en del om HBs vilja att utveckla och förbättra produkten, vet inte om Per ej följde med i affären? Mycket tråkigt och dåligt av HB eftersom användarvänligheten i Autochart lämnar en del i övrigt att önska för en så pass dyr produkt! Köpte Pro för att kunna nyttja SI data, men har inte lyckats få till det då programmet krashar om kartan är för stor.

Tänk om det med gick att modda Helix FW update till att funka på de äldre loden typ 998/999 osv...?!?!

Så här ser det iallafall ut när jag kollar i telefonen.
                Click image for larger version

Name:	Screenshot_20160328-212129.png
Views:	1
Size:	921,2 KB
ID:	1781173

Kommentera

• Autochart Pro usla strandlinjer!

Är detta det bästa som Autochart Pro har att erbjuda? Skall jag behöva sitta och rita egna strandlinjer och öar via google earth för att det skall bli användbart i "min" sjö? Är ju ganska grova missar vikarna är i princip helt utanför kartan och de flesta öarna i sjön saknas.

Click image for larger version

Name:	Crap Shorelines.JPG
Views:	1
Size:	104,7 KB
ID:	1781174

Kommentera

• Gutebysen, din AC- karta ser ju inte så imponerande ut ovan... Tyvärr får du nog rita med G.E. i alla fall enligt Tybling i början av tråden... Lite OT men hur gör Lowranceanvändare i Sverige - ritar strandlinjer via Google Earth eller?
                    Ni får ursäkta om frågan är banal men jag har varken loggat eller micklat med kartor öht ännu...

@ Team CTM - vilka bakgrundskartor använder du när du "AC-lajvar" ett område i en sjö? AC kortets "grova sjölinjer"?

Har inte bestämt mig om det blir HB 9' eller Lowrance 9' än... Och svaret på min första fråga kanske kan ge mig riktning i det avseendet... Hoppas jag...

Autochart Live är lockande, nya fiskeområden i realtid! Att i stället kunna dela, ta del av en avsevärt (?) större mängd loggade sjöar, dvs Insight Genesis lockar oxå...

Svårt val tycker jag... Hade inte HB begränsat AC såsom Team Colibri sagt ovan så vore nog valet givet... När HB "låser in" så här så riskerar de istället att "låsa ut" presumtiva kunder... "Autocrap Pro" är ju ingen hyllning precis...

Ska man våga hoppas på att HB "låser upp" AC snart så HB-ägare kan ta del av andra märkens loggningar och bjuda på egna och därmed ge försäljningen av HB-enheter en skjuts uppåt?
                    Senast ändrad av anteman; 2016-03-29, 00:58.

Kommentera

• jag har enbart kört Autochart Live sista året, klart den bästa funktionen som kommit på senare år, klart bästa verktyget för lyckat fiske för mig. Autochart PC har jag inte rört i år. Jag har inte kört några bakgrundskartor alls mer än de Autochart PC kartor jag har på kortet och visas under Autochart Live lagret. Jag tycker inte det finns några strandlinjer som möter mina krav, så ritar alltid mina egna, vill man ha bra som stämmer över sina vatten så rekommenderar jag det, det är du som bäst känner dina hemvatten. Det kommer dock en större uppdatering av Autochart PC snart, det är färdigtestat vad jag fått veta, så hoppas det släpps i dagarna, ska bli intressant att se vad som kommer. Jag är lite perfektionist och litar inte på andras loggningar, så har aldrig haft behovet av att få andras kartor, har jag besökt nytt vatten har jag dock sneglat på en djupkarta över sjön så jag vet vart jag ska börja fiska och logga, sen bara byggt upp kartan i realtid och fiskat/loggat utifrån det, finns inget som lär en så mycket om en sjö som att logga upp själv och inte veta helt hur sjön ser ut på förhand..

Jag kan dock importera en hel del annat till mina kartor via gamla programmet dr.depth som klarade de flesta format och som dessutom är kompatibelt med Autochart PC..

Jag hade köpt ett HELIX 9 av de två just på grund av Autochart live, helt outstanding. Sen får jag i ärlighetens namn säga att HB's SI är vassare än Lowrance. Även möjligheten att utöka systemet med en 360 väger tungt. Men smaken är som baken och man får helt enkelt se vad man vill ha ut av sitt ekolod och välja enligt egna preferenser. Finns många som svär på att Lowrance är bäst med. Hade jag inte kört HB hade jag dock köpt ett Garmin mycket hellre än Lowrance, tycker HB och Garmin ligger i en klass för sig idag, med risk för att åka på munhugg från Lowrance-frälsta

Bestämmer du dig för ett Humminbird är du och andra hjärtligt välkommen till gruppen "Humminbird SI Sverige" på Facebook där vi är ett gäng Humminbird-nördar som hjälper varandra och delar erfarenheter, både personer från Comstedt och Humminbird select team finns närvarande. Vi behöver fler medlemmar, ju fler desto bättre och trevligare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10