Humminbird AutoChart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird AutoChart

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tack för ett långt och utförligt svar Team CTM!
    Just nu fiskar jag i princip bara i min hemmasjö Mälaren. Dock är det nog så att jag, beroende på vilket ekolod jag väljer, kommer att börja pröva andra vatten (dax att flänga runt lite) En sjö som är loggad av ngn annan kan då locka och ge en viss trygghet och info under jungfrulig färd...

Å andra sidan kan jag med Autochart Live istället välja en sjö som inte är loggad och försiktigt rita den själv medan jag fiskar.... Vilket som lockar mest kan jag inte ens själv svara på ännu...

Kommentera

• Det er verdt å nevne at det finnes en live-variant som fungerer uansett elektronikkmerke - Navionics Sonarcharts Live. Da skjer riktignok kartleggingen på din smarttelefon eller nettbrett, ikke i plotteren. Hvis ditt ekkolodd/ plotter ikke har den nødvendige WIFI-feeden som trengs for det, kan det også løses med en Sonarserver. Da har du dessuten med deg kartet ditt også når du ikke er i din egen båt.

Jeg vil i det hele tatt anbefale å bruke mer enn bare en variant over temaet kartlegging, eller i hvertfall sørge for å lagre data i et format som kan brukes av flere varianter. Ved å bruke minst to, står du mye friere dersom du skulle bytte elektronikk i båten en dag, samt at man bidrar til å motvirke "Apple-effekten" som elektronikkmerkene dessverre har adpotert med full styrke. Det er ingen hemmelighet hvilket merke som står i båten min, men jeg er ikke så dum at jeg satser alt på ett kort og binder meg til det merket. Derfor tar jeg vare på selve loggdataene mine, og jeg deler med alt og alle jeg kan dele med rent teknisk.
      Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Tack för ett långt och utförligt svar Team CTM!
        Just nu fiskar jag i princip bara i min hemmasjö Mälaren. Dock är det nog så att jag, beroende på vilket ekolod jag väljer, kommer att börja pröva andra vatten (dax att flänga runt lite) En sjö som är loggad av ngn annan kan då locka och ge en viss trygghet och info under jungfrulig färd...

Å andra sidan kan jag med Autochart Live istället välja en sjö som inte är loggad och försiktigt rita den själv medan jag fiskar.... Vilket som lockar mest kan jag inte ens själv svara på ännu...
        Om det är i Mälaren du fiskar, så har jag en strandlinje för hela Mälaren, som jag extraherat från Lantmäteriets nyligen frisläppta Terrängkartan i vektorformat, om du är intresserad.

Den är väl kanske inte av lika hög upplösning som om man själv skulle sitta och digitalisera en area av begränsad storlek i Google Earth. Men om man vill ha hela Mälaren (inkl alla öar), så skulle man dock få sitta och hålla på tills ögona blör om man gjorde det för hand.

Kommentera

• Tack för det Hagg, får lov att höra av mig när det drar ihop sig!
          Kan den där extraheringsmetoden användas enkelt även till andra sjöar som täcks av Terrängkartan för att slippa rita själv?

Kommentera

• Jodå, med ett "enkelt" inom citationstecken.

Jag använder gratisprogrammet QGIS för att fixa till filerna. I Terrängkartan ingår ju en massa olika lager, det är ett av dem som innehåller strandlinjen (lager mv). Denna brukar dock behöva fixas till lite, iallafall för större sjöar. QGIS har lite av en inlärningskurva, om man inte använt GIS-program tidigare.

Kommentera

• En fundering kring Autochart live. Hur mkt kan man använda den datan man laddar ner i sin enhet. Funderar på att införskaffa en helix 9 men har dålig koll på hur liveprogrammet fungerar. Behöver man komplettera med extra minneskort och hur kan man som sagt använda datan ytterligare sedan? Eller är den helt låst till enheten? Hade vart intressant om man fick över kartan till mobilen tex.

Kommentera

• Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
                En fundering kring Autochart live. Hur mkt kan man använda den datan man laddar ner i sin enhet. Funderar på att införskaffa en helix 9 men har dålig koll på hur liveprogrammet fungerar. Behöver man komplettera med extra minneskort och hur kan man som sagt använda datan ytterligare sedan? Eller är den helt låst till enheten? Hade vart intressant om man fick över kartan till mobilen tex.
                Du kan i princip logga oändligt mycket på ett Zeroline-kort, tar ingen plats alls de filerna i dagsläget. Det kommer alldeles strax en uppdatering av Humminbird PC som jag tror kommer binda ihop de två programmen/funktionerna vilket kommer bli riktigt grymt. Sen finns det ju exportfunktioner i Autochart PC så man kan få in datan i andra program också redan idag vill jag starkt minnas..
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

• Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
                  En fundering kring Autochart live. Hur mkt kan man använda den datan man laddar ner i sin enhet. Funderar på att införskaffa en helix 9 men har dålig koll på hur liveprogrammet fungerar. Behöver man komplettera med extra minneskort och hur kan man som sagt använda datan ytterligare sedan? Eller är den helt låst till enheten? Hade vart intressant om man fick över kartan till mobilen tex.
                  Skall du ha karta i mobilen behöver du ett program som kan exportera KMZ filer för Google Earth. Sen behöver du ett gmail konto där du laddar up KMZ filen till google drive. Därefter laddar du ner appen google earth i mobilen och laddar in KMZ kartan i menyn från google drive. Men funktionen är lite instabil och appen kan crasha ibland. Reefmaster kan exportera i KMZ. Vet inte om Autochart kan göra det.

Det ser då ut så här i mobilen. Slår du på GPS:en får du positionen med djupkarta under. Smidigt för isfiske vet var man är när man borrar.

Click image for larger version

Name:	Screenshot_2016-01-24-13-44-37.jpg
Views:	1
Size:	180,6 KB
ID:	1781189

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
                    Du kan i princip logga oändligt mycket på ett Zeroline-kort, tar ingen plats alls de filerna i dagsläget. Det kommer alldeles strax en uppdatering av Humminbird PC som jag tror kommer binda ihop de två programmen/funktionerna vilket kommer bli riktigt grymt. Sen finns det ju exportfunktioner i Autochart PC så man kan få in datan i andra program också redan idag vill jag starkt minnas..
                    Du tänker nog på DrDepth, för den så kallade exportfunktion i Autochart Pro lämnar en del övrigt att önska... Ser mest ut som att dessa bara blivit dolda jämfört med Dr Depth... Nån som är händig kanske kan "modda" autochart.exe så att filformaten vid export syns?...

Click image for larger version

Name:	DrDepth vs Autochart Pro Export.png
Views:	1
Size:	103,8 KB
ID:	1781200

Kommentera

• Ursprungligen postat av GuteBysen Visa inlägg
                      Du tänker nog på DrDepth, för den så kallade exportfunktion i Autochart Pro lämnar en del övrigt att önska... Ser mest ut som att dessa bara blivit dolda jämfört med Dr Depth... Nån som är händig kanske kan "modda" autochart.exe så att filformaten vid export syns?...

[ATTACH=CONFIG]86179[/ATTACH]
                      Tror inte någon är kunnig nog eller taggad på göra en "reverse enginering" på Autocharts exe fil. Däremot går det fortfarande att få tag i Dr Depth på nätet om man letar. Eller så köper man Reefmaster.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10