Humminbird AutoChart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird AutoChart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Registrera din produkt på Humminbird.com, du behöver serienummer, när du reggat dina produkter kan du enkelt ladda ner senaste mjukvaran på ett SD kort som du sätter in i kortläsaren på ekolodet. Starta upp ekolodet och följ instruktionen som visas på skärmen

    Var ute och åkte på en av sjöarna som jag loggat idag och Autochart kartan såg kanon ut!
    Man får gå in och ställa om lite under inställningar för sjökort för att den egna kartan ska synas i kartvyn, kommer inte ihåg vilken undermeny det var men den ska stå i läge "AC".

    // Ronny

    Kommentera


    • #22
      Måste man registrera autochart ihop med ekolodet för att få se uppdateringarna , Har bara serienumret till lodet . prylarna är i sommarstugan . Tog hem humminbirdpc och har sd kort i men hittar inga uppdateringar . Tryckte på upload from pc to sd , då finns det en fil som heter matrix på kortet .

      Kommentera


      • #23
        Hej!
        Kan någon hjälpa mig att få igång detta.
        Har ett humminbird 899 och köpt auto chart pro. Har installerat auto chart på datorn. Hur gör jag sen?, hur sätter man igång en inspelning?, spelas de in minneskortet från som följde med eller man ha ett till?, ska man exportera filerna efter man spelat in?, bör man registrera ekolodet för att de ska funka?. Som ni märker är frågorna många... Snälla hjälp en nybörjare . Tack på förhand för svar.

        Kommentera


        • #24
          Hej,
          mitt tips är att börja med att läsa igenom den instruktionsbok som följer med Humminbirds produkter. För Autochart finns instruktioner i en hjälpmeny som lämpligen skrivs ut alternativt kan man googla fram den. Finns ett forum som främst handlar om Sideimaging men också är bra för denna typen av frågor; forums.sideimagingsoft.com

          I grova drag är arbetsgången:

          Installera mjukvaran Autochart på en dator med hygglig kapacitet

          Åk ut och starta inspelningen på ditt Humminbird med SD Autochart minneskortet på plats i ekolodet, inspelningen finns i vyn ögonblicksbilder som du får fram genom att bläddra med View knappen.

          När du kommer hem sätter du i SD kortet i datorn.
          Starta upp programmet Autochart på datorn.

          Importera lagrade inspelningar ifrån minneskortet, blädda fram rätt källa dvs SD kortet och välj inspelade filer.

          Sedan konverterar man inspelningar till en karta som lagras på ditt Autochart SD kort som nu är färdigt att användas i ditt Humminbird

          Ska tilläggas att jag är en "datoridiot" som har begränsade kunskaper när det kommer till denna typ av apparatur men även jag fick det till att fungera

          Det är lite meckigare än vad reklamen gör gällande men å andra sidan finns det ännu mer fräna möjligheter för dom som verkligen behärskar ämnet.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Henkan88 Visa inlägg
            Hej!
            Kan någon hjälpa mig att få igång detta.
            Har ett humminbird 899 och köpt auto chart pro. Har installerat auto chart på datorn. Hur gör jag sen?, hur sätter man igång en inspelning?, spelas de in minneskortet från som följde med eller man ha ett till?, ska man exportera filerna efter man spelat in?, bör man registrera ekolodet för att de ska funka?. Som ni märker är frågorna många... Snälla hjälp en nybörjare . Tack på förhand för svar.
            Du hittar inspelningen om du trycker på "View" knappen tillräckligt många gånger, när du väl hittat dit trycker du "Menu", därefter går du till "Start record", och trycker till höger på styrkorset för att starta inspelningen. När du är klar stoppar du inspelningen (på samma sätt som du startade den) och tar med ditt Autochart SD-kort till datorn. Därefter kan du generera kartan och ladda upp den till kortet (kolla Comstedts video från Sportfiskemässan på Youtube).

            Edit: Sorry, ser att det redan finns ett svar på detta.

            För att din 899 ska klara av att läsa din egengjorda karta måste den ha programvaruversion 6.9 eller senare (version 7.020 finns att ladda hem från humminbird.com när du registrerat din enhet). För att den ska visa din egengjorda karta måste du också in i menyn och välja "AC" som bakgrundskarta, nu minns jag inte exakt var i menyerna du hittar det.
            Senast ändrad av CGF; 2014-05-17, 21:07.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Emerson Visa inlägg
              Måste man registrera autochart ihop med ekolodet för att få se uppdateringarna , Har bara serienumret till lodet . prylarna är i sommarstugan . Tog hem humminbirdpc och har sd kort i men hittar inga uppdateringar . Tryckte på upload from pc to sd , då finns det en fil som heter matrix på kortet .
              Nej, du behöver inte registrera dem tillsammans, däremot måste du ha serienummer på ekolodet för att kunna registrera det. Det går även registrera AutoChart. Filen du laddar hem från Humminbird heter ex. 899ciHD_SI_v_7.020_******.bin, denna laddar du sedan upp via HumminbirdPC till ditt SD-kort (tror det fungerar att spara det direkt på SD-kortet utan att använda HumminbirdPC). Alla instruktioner finns där du laddar hem filen på Humminbird.com.
              Senast ändrad av CGF; 2014-05-17, 21:31.

              Kommentera


              • #27
                Inte nödvändigt med ny mjukvara, den nya gör att enheten även söker i AC mappen, man kan manuellt lägga över skapade filer från AC till LKMASTER

                Tappade min funktion med att styra Terrovan från plottern när jag provade ny mjukvara.
                Tjatigt att behöva döpa om och lura enheten att den gamla är nyare och uppgradera (nedgradera) för att få tillbaka mjukvaran som funkar.
                Alumacraft så klart!

                Kommentera


                • #28
                  Jag märkte också att det var problem att styra motorn från ekolodet/plottern men kopplade inte det till uppdateringen, var det 6.9x eller 7.0x du körde? Jag har 6.9x just nu och tänkte uppdatera till 7.0x imorgon.

                  Kommentera


                  • #29
                    Är det någon som har koll på hur jag får fram bottenhårdheten när kortet sitter i plottern?

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av CGF Visa inlägg
                      Jag märkte också att det var problem att styra motorn från ekolodet/plottern men kopplade inte det till uppdateringen, var det 6.9x eller 7.0x du körde? Jag har 6.9x just nu och tänkte uppdatera till 7.0x imorgon.
                      Kör en 858 som plotter som komplement till 898. Så jag har nu 6.810 om jag inte minns fel. 858an har autochart i sig.


                      Blir ett jäkla passande då de ska samarbeta med Terrovan och fjärrkontrollen ilink i samma nätverk.
                      Med andra ord 4 mjukvaror som ska harmonera. Ska nog plocka bort 858an när onix-prylarna ska dit.

                      Börjar bli orolig att de inte prioriterar dessa enheter och vill inte prova mjukvara som inte uttryckligen stödjer, plotten gick lite bananas sist
                      Alumacraft så klart!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X