Hur/var laddar ni era batterier? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur/var laddar ni era batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur/var laddar ni era batterier?

Hej,

Köper min första ipilot med batter (Tudor 115Ah http://www.watski.se/Tudor-marin-dual-115B2) samt minn kotas batterilåda på torsdag.
    Ladda kommer jag att göra med EXIDE 12/7 (http://www.exide.nu/produkter/laddare/exide-127)

Frågan är sen hur/var jag ska ladda detta då jag bor i lägenhet och batteriladdning kräver god luftcirkulation!?

1. I svärfars garage? (Inte heller särskilt ventilerat),
    Farsans balkong eller Sommarstugans källare?

2. Ska jag låta laddaren sitta i från en fiske tur till nästa 2-3 veckors senare?

3. Hur hanterar jag batteriet vintertid, kan det stå på balkongen eller i källaren på landet i ner mot -20 och underhålls laddas? Jag läste någon stans att man ska ladda det fullt kvartalsvis och sedan låta det stå.

Tack på förhand

Nu laddar jag flera batterier med samma laddare så att låta dem sitta i för länge blir aldrig aktuellt. Men vintertid så står två båt- och två mc-batterier(till lodet och till motorcykeln) på växelvis hela tiden... Blev det virrigt? Jo jag har två laddare och kör båtbatterierna växelvis, ca en månad i stöten, med den ena och mc-batterierna likadant med den andra. Sommartid står en kvar i garaget för mc-batteriet som i princip laddar hela tiden när hojen inte rullar. Den andra används växelvis för elmotorbatteriet, efter varje eller varannan tur, beroende på "stintens" längd (har väl hört grabbarna på TV 10 och Eurosport referera långdistanslopp...). Och lodbatteriet, ett 14 ah mc-batteri från Biltema, laddas när det behövs. Det används enbart till vertikalfisket så det blir inte så ofta. Sällan det går under 12,4 volt. Stora kombilodet är kopplat till motorns startbatteri som ju laddas under färd.
    Och nu till din första fråga: Vintertid laddar jag i garaget, sommartid i hallen på sommarstugan. Och jag kan nästan inte sova om nätterna, not!. Du behöver ju inte ställa det intill sängen eller öppna spisen när du eldar...
    Har du en bra laddare är det bara en fördel om du kan låta den sitta i.
    Teorierna om vinterladdning är många, men jag och flera av mina polare i en veteranfordonsförening har batterierna mer eller mindre konstant på laddning antingen i garaget eller i källaren. En har sex laddare från Liedl (samma som jag kör med efter att ha pajat en "kvalitetsladdare") kopplade till lika många bilbatterier i villakällaren.
    Så gör vi och det kanske strider mot de fina teorierna, men DET FUNKAR FÖR OSS. Gör det inte så märkvärdigt. Du kan låta batterierna sitta kvar i båten när du laddar sommartid om vädret är stadigt och soligt och du ser till att inter skarvar hamnar i sjön... Eller ladda i stugkällaren eller i stort sett var som helst. Det är ingen batteriverkstad med ett gäng batterier du ska sätta upp...
    Senast ändrad av Gösta; 2014-08-19, 16:17.

Kommentera

Ok, funderar på hur lämpligt det är att förvara batteriet i den aktuella källaren över vintern då det mer eller mindre blir lika kallt där som ute.

Kommentera

tidigare så laddade jag mina batterier i klädkammaren, ett utrymme på 8 kvadrat med stängd dörr. numera så laddar jag batteriet i garaget där det är ca 15grader på vintern. laddar batteriet under ca 2 dygn och därefter ställer undan det tills man åker ut på nästa tur, kör med ett 115Ah och ett 85Ah.
        My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
        lord how i will miss that woman...

Kommentera

Ursprungligen postat av langoo Visa inlägg
          Ok, funderar på hur lämpligt det är att förvara batteriet i den aktuella källaren över vintern då det mer eller mindre blir lika kallt där som ute.
          Så länge batteriet är fulladdat är det bara bra att förvara det i minusgrader, det tar absolut inte skada av det. Ju varmare förvaringstemperaturen är, desto snabbare laddas det ur av sig själv.

Kommentera

Är batterier i god kondition och fullt laddade så är det ingen fara med att förvara dem kallare och livslängden påverkas inte negativt.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Så länge batteriet är fulladdat är det bara bra att förvara det i minusgrader, det tar absolut inte skada av det. Ju varmare förvaringstemperaturen är, desto snabbare laddas det ur av sig själv.
              Väntade på ditt svar men var i slutändan ändå minuten efter
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Tack för svaren, källaren får det bli (y)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                128 209 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10