Tar elmotor stor skada om man kör på grund? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tar elmotor stor skada om man kör på grund?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tar elmotor stor skada om man kör på grund?

Lodet visa 4m 5 sekunder senare sa det pang, tog upp elmotorn illa kvickt för att kolla om de blev någon skada. Allt jag såg var några repor och lite på propellern. Hur mycket tål en elmotor? Är de ett tjockt lager järn vid motorn? någon som har koll? Har en Watersnake 54lb. Kan vara bra o veta

Allt som brukar hända är att propellern går åt helvete eller så böjs röret.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

har en waterwnake 54 och har väl inte kört på grund med den men det känns som att dom tål en hel del. backade in båten i garaget nyligen och tyckte det gick tungt, när jag gick ut och kollade var elmotorn uppfälld och böjdes som en banan mot garaget. Har även lyckats gasa iväg full fart ca 27 knop med motorn nerfälld och åkt en bra bit, det enda som hände var att tvingfästena höll på att släppa.

Kommentera

Ah, okej.. Så den slutar inte att fungera så helt plötsligt nu?

Dåså, då tåler dem nog en hel del. Körde bara i växel 3 så inte så jävla snabbt

Kommentera

De med kompositrigg tål en hel del stryk har jag märkt, har kört på med min flera gånger och visst lite småhack i plastproppen som kunnat slipas till så är nog lugnt om Du inte ser några skador eller riggen är krokig.

Kommentera

Dom tål mycket.
            De enda min minnkota inte tålda va när jag traila i båten med elmotorn nerfälld.
            Vart inte så lyckat.

Kommentera

Aah, fick osså lite småhack i propellern, sedan lite repskador på motorn. Riggen ser fortfarande ny ut. Så då äre nog ingen fara. Tradigt med trasiga grejor :/ Men sånt som händer.

Kommentera

Slipa propellern så jämn som möjligt. Hade skruvat fast min Watersnake lite dåligt så den vred sig och tog i snurrepropellern. Blev som små grader på elmotorproppen vilket resulterade i obalans så motorn vibrerade o väsnades en hel del. Men efter behandling med fil o sandpapper var den okej igen.

Kommentera

helvete min minnkota va så misshandlad innan den blev stulen.

kört emot så mycke skit me den propellern men de va bara å fila till. knäckte hela tiltfästet när ja traila i med motorn nere så det va buntband som fick agera tiltlås.

men, den funkade felfritt. ja vart rätt imponerad av hur mycke stryk dom tål.

Kommentera

Var ute idag och allt funkade, Det som är krångel med min är att den är så otroligt seg att styra. Det är kanon när man har hela riggen nere i vattnet, spänner ej så hårt då. Men när man fäller upp riggen o spänner på sidan så går det trögt. Någon annan med Watersnake 54 som har samma problem? Den svarta grejen som är på röret sidan om där man spänner har ibland lossnat så den "glider" på röret. Svårt att förklara återkommer med bild imorgon. finns de någon glidolja som klarar vatten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10