Batterilåda till ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batterilåda till ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batterilåda till ekolod

Hej, har nyligen skaffat mitt första ekolod någonsin, ett lowrance elite 3-X, det jag tänkte på är att det behövs såklart säkring till detta, de rekommenderar en 3A säkring, men jag har en batterilåda med elektricitet från biltema som har en 10A säkring, skulle inte denna funka och ha batteriet i och sen koppla ekolodet direkt till den lådan?

Jag undrar även om ni kan rekommendera något billigt batteri till detta ekolod? Har ett fritidsbatteri från biltema på 72ah som jag använder till elmotorn men det känns som att det är för stort? Det åker alltid med i båten så jag kanske inte ens behöver något annat batteri?

Ha det bäst!

Du kan ju byta ut nuvarande 10A mot en 3A om Du vill bara det är samma typ av säkring så den passar i hållaren så finns det ju olika styrkor för olika behov borde vara den enklaste lösningen på det problemet.

Har Du redan ett batteri i båten så koppla in lodet på det även om det inte är optimalt att ha det på samma som elmotorn men hellre än att släpa på två batterier så skulle jag köra det på samma av bekvämlighetsskäl.

Kommentera

Jag skulle också köra på samma batteri för att slippa släpa en massa och går det inte att byta säkringen kan du alltid sätta en säkring direkt på kabeln till ekolodet med passande hållare, t.ex. en sånhär.

Kommentera

Jag körde ekolod och elmotor på samma batteri tidigare. Nu går lodet på motorns startbatteri. Tycker det funkade kanon med lod och motor på samma fritidsbatteri. Men kom ihåg att du behöver en 60 amp säkring till motorn och att du inte får ha mer än 3 a till lodet... Så gör som Magnus (Sthlm) säger o häng på en 3 a- säkring innan lodet.

Kommentera

Ursprungligen postat av nicklasostlund Visa inlägg
          Hej, har nyligen skaffat mitt första ekolod någonsin, ett lowrance elite 3-X, det jag tänkte på är att det behövs såklart säkring till detta, de rekommenderar en 3A säkring, men jag har en batterilåda med elektricitet från biltema som har en 10A säkring, skulle inte denna funka och ha batteriet i och sen koppla ekolodet direkt till den lådan?

Jag undrar även om ni kan rekommendera något billigt batteri till detta ekolod? Har ett fritidsbatteri från biltema på 72ah som jag använder till elmotorn men det känns som att det är för stort? Det åker alltid med i båten så jag kanske inte ens behöver något annat batteri?

Ha det bäst!

Hej Nicklas;

En 10-amperes säkring kan betyda döden för ditt nyinköpta ekolod!

Normalt bör det ha ingått en säkringshållare och en 3-amperes glassäkring när du köpte ditt Lowrance-ekolod. Säkringen är till för att skydda ekolodet mot kortslutning eller för hög strömstyrka...

Koppla aldrig ekolodet till båtmotorns startbatteri utan att först ha övertygat dig till 100 % att motorn har inbyggd spänningsregulator eller extramonterad spänningstabilisator...

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Tack för alla snabba svar, det fär helt enkelt bli en säkringshållare till lodet och sen till fritidsbatteriet! Ska se över säkringen till batterilådan också och ev byta den!

Kommentera

Ursprungligen postat av nicklasostlund Visa inlägg
              Tack för alla snabba svar, det fär helt enkelt bli en säkringshållare till lodet och sen till fritidsbatteriet! Ska se över säkringen till batterilådan också och ev byta den!
              och funkar det inte,vilket det inte gör med lodet ihop på samma batteri med en del elmotorer hur gärna en del av herrarna ovan vill, så får du skaffa ett mindre batteri enkom för ekolodet....
              Senast ändrad av byggarn; 2015-02-08, 20:43.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                och funkar det inte,vilket det inte gör med en del elmotorer hur gärna en del av herrarna ovan vill, så får du skaffa ett mindre batteri enkom för ekolodet....
                Jag har kört ekolod både på elmotorbatteriet, i förra båten, ett extra mc-batteri till vertikallodet och kopplat till startbatteriet i nuvarande båten utan problem. Därmed inte sagt att det inte kan uppstå, förmodar jag, men jag har aldrig råkat ut för det. Och ett extra litet mc-batteri är egentligen en ganska smidig lösning. Jag har byggt en liten låda med batteriet i och ekolodsfästet på locket till vertikallodet.

Jag har en Watersnake 44.

Kommentera

jodå, vet flera inkl. mig själv, det fungerat för...vet även en del....återigen inkl. mig själv det inte funkat att köra lodet på samma batteri som elmotorn...det beror helt på elmotorn, inte på användaren... verkar som att pulsbreddsmoduleringen som sitter på mer avancerade elmotorer ställer till det ibland...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för all hjälp, vad rekommenderar ni för billigt batteri till mitt ekolod?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Miller_time, 2025-04-07, 20:45
                    6 svar
                    582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Miller_time  
                    Startad av Newborn, 2025-04-08, 11:59