Givarplacering ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Givarplacering ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Givarplacering ekolod

Jag var på ekolodskurs med Bo Hall och fick följande tips:
    Att sänka givaren under båten vilket är helt fel enligt manualen (Lowrance) .

Jag sänkte ner givaren under båten ca 5mm på vänster sida och 10-15 mm på höger sida. Det blev kanon nu kan jag köra i 20 knop i 5 m/s och ändå kunna se djupet.

Förbättringar är alltid trevliga! Bo Hall besitter enorm kunskap och förutom Ekolodsboken skulle även jag vilja gå hans kurser.

En fråga som direkt dyker upp i mitt huvud är dock: vad (om någon) är den negativa aspekten av att sänka ekolodsgivaren under av tillverkaren rekommenderad nivå?

Det är ju inte alltid gott måste ha något ont med sig, men nämnde Bo något mer?

Tack för tipset.

Kommentera

Ursprungligen postat av dr00l Visa inlägg
      Förbättringar är alltid trevliga! Bo Hall besitter enorm kunskap och förutom Ekolodsboken skulle även jag vilja gå hans kurser.

En fråga som direkt dyker upp i mitt huvud är dock: vad (om någon) är den negativa aspekten av att sänka ekolodsgivaren under av tillverkaren rekommenderad nivå?

Det är ju inte alltid gott måste ha något ont med sig, men nämnde Bo något mer?

Tack för tipset.
      Lite mer motstånd i vattnet blir det ju.

Kommentera

Enda nackdelen jag sett med givaren monterad så är att turbulensen kan skapa en vattenstråle som skjuter rakt upp i luften

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
          Jag var på ekolodskurs med Bo Hall och fick följande tips:
          Att sänka givaren under båten vilket är helt fel enligt manualen (Lowrance) .

Jag sänkte ner givaren under båten ca 5mm på vänster sida och 10-15 mm på höger sida. Det blev kanon nu kan jag köra i 20 knop i 5 m/s och ändå kunna se djupet.
          Hej Michael;

Både i de svenska och engelska Lowrance manualer jag läst och även skrivit genom åren har akterspegelsgivarens kontaktyta alltid varit under båtens bottenlinje. Anledningen till detta är att rent, turbulensfritt vatten ska kunna strömma under givarens kontaktyta. Oftast bör givaren sett från sidan också vara 3-6 grader högre i framkant....

Mitt Lowrance LCX-16 visar botten perfekt i alla farter upp till 46 knop i blankvatten vid körning med min Buster Magnum. I gropigt vatten händer det ofta att ekolodet tappar botten vid betydligt lägre farter...

Ju mer du vet om ekolod - därför Lowrance ombord!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Mitt lod fungerade kanon med givaren lite längre ner, men jag fick en "rooster tail" som hette duga. Justerade upp och slapp vattensprutet men nu är det bara störningar när man kör 20+ knop.

Man får kompromissa...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
              Mitt lod fungerade kanon med givaren lite längre ner, men jag fick en "rooster tail" som hette duga. Justerade upp och slapp vattensprutet men nu är det bara störningar när man kör 20+ knop.

Man får kompromissa...
              Hej Magnus;

Att det sprutar vatten upp i luften bakom givaren har ingen praktisk betydelse. Det viktigaste är att du ser botten och djup vid alla farter samt vid trollingfart ser små och stora fiskar, vegetation samt grynnor, branter och avsatser i branterna...

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg

Man får kompromissa...
                Jag hade så på min förra montering av givare. Byggde en liten "keps" i bockad plåt som stoppade vattensprutet.
                Funkade kalas
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Magnus;

Att det sprutar vatten upp i luften bakom givaren har ingen praktisk betydelse. Det viktigaste är att du ser botten och djup vid alla farter samt vid trollingfart ser små och stora fiskar, vegetation samt grynnor, branter och avsatser i branterna...

Old Firehand

www.trumman.com
                  Nä förvisso inte, men jag störde mig på att det såg ut som om jag åkte jetbåt och motorn blev helt blöt. Jag har egentligen inget behov av perfekt bild vid 20+ knop, för ska jag leta fisk eller intressanta ställen brukar jag köra saktare.

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Jag hade så på min förra montering av givare. Byggde en liten "keps" i bockad plåt som stoppade vattensprutet.
                  Funkade kalas
                  Funderade på det ett tag faktiskt, kanske får ta upp de idéerna igen. Har lite skräpbitar alu i garaget...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  72 svar
                  6 189 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg tobs
                  av tobs