Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur koppla in extra förbrukningsbatteri?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Coffe222 Visa inläggHar jag tänkt rätt?
[ATTACH=CONFIG]96776[/ATTACH]
Ja du har ritat exakt samma sak på ditt papper som elschemat. Om du har tänkt vet jag inte, men du har i alla fall följt det medföljande schemat förutom att du lagt till en säkring mellan startbatteri och skiljerelä, varför förstår jag inte.
Men ett tips, köp en riktig jordplint, skyllermarks eller liknande dit du drar all jord i båten och de båda batteriernas jord (- pol). så slipper du en drös med jordkablar på batteriet.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Coffe222 Visa inläggHar jag tänkt rätt?
[ATTACH=CONFIG]96776[/ATTACH]
Om svaret är ja tycker jag att kopplingsschemat för ditt relä ser väldigt märkligt ut. Det jag inte får ihop är att det ser ut som att man skall manövrera styrspänningen till reläet manuellt över en brytare. Det kan säkert funka så länge man inte glömmer att slå av brytaren, för då kommer du förbruka från samtliga batterier ändå...
Normalt plockar man styrspänningen från generatorns D+ så att reläet sluter när generatorn laddar (då laddas också batterierna). Reläet bryter då när man stänger av motorn och man frånskiljer då startbatteriet från den övriga kretsen. Det blir lite enklare än att komma ihåg att bryta manuellt varenda gång...
En bild från Skyllermarks på hur man brukar göra en sådan installation:
Kommentera
-
Visst är det så Lejestrand. Jag orkade inte gå in på det utan utgick från att han vet vad han köpt. Om du kollar schemat noga så är den gula kopplad till + vilket ger skiljer en egen ström. Utgår från att det innebär att enheten mäter och tänker själv. Alltså kopplar ihop båda batterierna när den får högre spänning (motorn laddar) på start plinten. Och separerar när den inte längre har detta (motorn stoppad) brytare enligt schemat är angivet som manual over ride switch. Vilket innebär att han kan manuellt sätta funktionen ur spel. Tex. Motorn stoppad och batterierna separerade och dåligt med kräm i startbatteriet så kan han koppla in båda via switchen. Samma fast omvänt. När motorn går men han vill ge all laddning till startbatteriet.
Prylen heter ju inte relä. Utan protector/ insulator. Antar bara som sagt att det ska va en sån där smart liten pryl. Men som sagt jag gissar att det borde va så.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Coffe222 Visa inläggTack för era svar.
Jag vill ha så att jag alltid har kräm i startbatteriet, och så att ekolod mm går på extrabatteriet.
Behöver jag ett annat skiljerelä?
Vill inte behöva göra något manuellt varje gång
Mvh Coffe
Som jag ser det så behöver du inget annat relä. Men för att vara på säkra sidan leta fram funktionsbeskrivningen den som informerar om hur produkten arbetar, fungerar. Köpte du den på chans eller va det någon som sa att den ska du ha? ?Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Kommentera
-
Jag blir ju inte väldigt mycket slugare av att läsa produktbeskrivningen (se nedan). Klart är att man bör koppla den i "isolator mode", då den tillser att startbatteriet laddas upp först, för att därefter tillåta laddning av förbrukningsbatteriet. MEN, det står ingenting om att man inte förbrukar från båda batterierna när man väl stängt av motorn och använder talon, ekolod etc. Då får man kanske förutsätta att det är så, men det skulle inte jag lita på utan att kolla upp det först...
"Protector mode" är alltså för skydda t.e.x. batteriet mot att man laddar ur det för mycket , givet att man har detta som sitt enda batteri.
Som Exxet skriver så hade det varit intressant att veta hur du fick reda på att just denna prylen var rätt. Jag hittade infon om den på Elfa och det är väl kanske inte bästa stället att köpa marinelektronik på (om det nu är där du hittat den)...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Miller_timeBlev ett nytt lod och med det en 3-in-1 givare som ska monteras.
Velar lite mellan dessa...1 Foto-
Kanal: Elektronik
2025-04-07, 20:45 -
-
av NewbornSom rubriken lyder, var ska jag sätta givaren till ekolodet på akterspegeln?
Det är en Ryds 510...1 Foto-
2025-04-08, 11:59 -
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
2024-07-14, 19:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
128 210 visningar
0 gillar
|