Humminbird Helix 10 SI/GPS - US & International - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird Helix 10 SI/GPS - US & International

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird Helix 10 SI/GPS - US & International

Hej
    Ska ut och resa och kan då köpa Humminbird Helix 10 SI/GPS - US & International för ca 8000SEK inkl XHS 9 HDSI 180 T.
    Vad jag förstått så har denna "äldre" modellen också Autochart Live. Är alltid Autochart Live med 3-lager (djup, bottenhårdhet och vegetation)?
    Vad missar jag egentligen på att inte köpa senaste G2x / Megachirp?

Mvh Richard

går nog att välja vilka lager man vill ha på autochart live... åtminstone på megan....du missar megachirpen naturligtvis sedan tror jag det är lite sämre skärm på den tidigare,kanske även nåt annat som skiljer dom åt,nån annan kan det nog bättre än jag....
    Köper du en US modell kommer du troligen även att sakna de mått och avståndsenheter vi kör med här...blir fot, miles m.m....om jag inte har helt fel så tror jag det är enda "geofence" som HB har på sina enheter....finns troligen nån som vet det bättre än jag också....CTM här på forumet kan nog troligen svara på dina frågor...

fan, blev många troligen och kanske där....
    Senast ändrad av byggarn; 2017-12-06, 23:14.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för svar.

Jo, jag gjorde misstaget att köpa en HDS 7 Gen2 US-version förut med GeoFence.
      Humminbirden nu är dock International version med metric units bland annat så det ska motsvara samma modell som säljs i Sverige.
      Dock känns ca 8000:- som rätt OK pris för 10" Helix inkl givaren. Nya modellen "Humminbird Helix 10 Chirp MEGA SI GPS G2N" ligger på över 20 000.- i Sverige så den är klart över min budget.

Kommentera

Tror som många andra att du är "safe" med en HB, metrisk modell. 8000 kontra 20000 är en riktigt god slant men du går miste om chirp och andra förbättringar (googla HB "gamla modellen" vs G2N) och garantin.

Vad kostar den gamla i Sverige? Har du inte har budget till den, än mindre den nya så kan det vara läge att slå till... jag hade en reseimport förr av lite enklare snitt med fot och F som funkade bra så jag behövde inte reklamera eller uppdatera...

Kommentera

Hur vet man om en kombienhet går att använda i Sverige?

/Alex

Kommentera

Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
            Hur vet man om en kombienhet går att använda i Sverige?

/Alex
            Tja, vet och vet, det är tekniska ting som följer givna standarder på vissa områden och de funkar nog egentligen överallt men i vart fall HB och Lowrance försöker hindra det med att som i HB fall bara köra med fot och Fahrenheit på US modeller.

Lowrance hade åtminstone förr en liten blinkande ruta som sa typ "out of bounds" som alltid dök/dyker upp på skärmen om de användes i "fel" världsdel, dvs i en annan än den köptes...

Om denna av tillverkaren påförda s.k. Geo-fencing fortfarande finns och t o m vässats i dagens modeller vet jag inte men de har nog inte gjort det enklare i vart fall, kanske lika.

Sen använder ekolodstillverkare olika filformat vilket försvårar för oss att utbyta information (loggade sjöar) med andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Tja, vet och vet, det är tekniska ting som följer givna standarder på vissa områden och de funkar nog egentligen överallt men i vart fall HB och Lowrance försöker hindra det med att som i HB fall bara köra med fot och Fahrenheit på US modeller.

Lowrance hade åtminstone förr en liten blinkande ruta som sa typ "out of bounds" som alltid dök/dyker upp på skärmen om de användes i "fel" världsdel, dvs i en annan än den köptes...

Om denna av tillverkaren påförda s.k. Geo-fencing fortfarande finns och t o m vässats i dagens modeller vet jag inte men de har nog inte gjort det enklare i vart fall, kanske lika.

Sen använder ekolodstillverkare olika filformat vilket försvårar för oss att utbyta information (loggade sjöar) med andra.
              Intressant, tack för informationen!

/Alex

Kommentera

Hej
                Köper man Lowrance eller Humminbird MÅSTE man köpa en International-version för att slippa GeoFence begränsningar som det innebär.
                På icke-International Lowrance HDS gen 2 blinkar det i rött "Unit is operating outside designated area" i nederkant på skärmen och enheten blir låst till amerikanska enheter. Den fungerar dock "normalt" i övrigt.

Jag får leverans imorgon av Humminbird Helix 10 G1 SI International version utan GeoFence eller andra begränsningar.

Kommentera

Update:
                  Precis testat att slå igång enheten. Valde svenska menyer och enheter. Stoppa Navionics 44XG kortet fick GPS-kontakt och allt verkar lira UTAN begränsningar som GeoFence som annars brukar dyka upp så fort man får GPS-kontakt

Kommentera

Låter precis som det borde vara med en internationell HB med andra ord.
                    Mitt förra lod, USA köpt US modell, funkade för övrigt som den skulle den också med enbart US-enheter, dvs Fahrenheit och fot, någon annan Geo-Fence har inte HB så vitt jag vet.

Blev det en resa och ett inköp för 8000kr eller en hemleverans för en något dyrare slant? (tull, frakt och moms)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10