Rebelcell-batteri till vinterfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rebelcell-batteri till vinterfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rebelcell-batteri till vinterfisket?

Hej alla hugade vinterfiskare!

Är tvungen att byta ut mitt gamla Biltema gelbatteri som har använts som strömförsörjning till ett Lowrance Elite 7 TI vid vinterfisket. Har funderat på att införskaffa ett Rebelcell 12V18 batteri för att tjäna in några kilon, men är lite fundersam till hur detta litiumbatteri pallar kylan?

Enligt specifikationerna ska batteriet klara ner till -20 grader i såväl "discharge temperature" som "storage temperature". Nu har jag förvisso inte planerat att vara ute särskilt ofta i dessa temperaturer, men säg att jag fiskar i vart fall ner till ca - 10 grader.

Är det någon som har erfarenhet av om batteriet lämpar sig för användningsområdet eller är det bättre att satsa på ett nytt gelbatteri?

Mvh
    Eric
    Senast ändrad av nyblomsson; 2018-01-08, 21:09.

Jag vet inte hur gel-batterier klarar kyla men ett Rebelcell 12V18Ah är vad jag kan läsa ut ett litiumbatteri, och litiumjon+kyla= inte sant. Visst kan det säkert klara ner mot några minus utan att påverkas alltför mycket men vid -20 lär det nog inte klara hälften av den tiden som det klarar vid plusgrader. Litiumbatterier finns i de flesta av våra batteridrivna saker, som mobiltelefoner och eltandborstar.

Kommentera

Tackar för svaret. Jag är dock mycket väl medveten om att det är ett litiumbatteri och att dessa kan vara köldkänsliga. Därför undrar jag om någon har praktisk erfarenhet av att använda just Rebelcells batterier under vintermånaderna. Liksom i alla andra produkter tänker jag mig att tekniken som används och produktkvalitén kan skilja sig åt mellan olika sorter och tillverkare, dvs. även inom litiumsegmentet.

Någon som har provat batteriet och som kan ge input?
      Senast ändrad av nyblomsson; 2018-01-08, 22:34.

Kommentera

Jag har drivit mitt Lowrance HDS7 med ett 6000 mAh litiumbatteri (Turnigy nano 4S) i 4 problemfria vintrar nu. Skulle kapaciteten inte räcka (aldrig hänt mig) så kan man ha ett till batteri i fickan.

Kommentera

Alle "isfiskepakkene" med ekkolodd er drevet av lithiumbatterier. Ja, kapasiteten blir drastisk dårligere i kulde, så du må beregne god margin. I motsetning til M Norden har jeg dårlige erfaringer med så små batterier, men så bor jeg da også et sted hvor det blir skikkelig kaldt om vinteren.

Batteriet du ser på er sikkert helt ok. Jeg bruker selv et 20Ah i dag, og opplever i praksis at det er for stort for min typiske bruk. Ett på 12-15A hadde kanskje vært ideelt for meg. (Tidligere brukte jeg Biltemas Gel 14Ah, og det var litt for lite på de lengste dagene så jeg måtte ha med ett ekstra batteri.)
          Team Colibri

Kommentera

Tack för svaren!

Eftersom jag tänkte använda batteriet till min portabla ekolodskonfiguration även under övriga året då jag använder min mindre båt i små skogstjärnar, och då kanske inte har tillgång till laddare under en helg, tänker jag mig att det är lika bra att inte köpa ett för litet batteri. Särskilt mot bakgrund av att det aktuella batteriet har samma fysiska storlek som Rebelcells 12V11 modell.
            Senast ändrad av nyblomsson; 2018-01-09, 07:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            128 199 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10